اقتصادی

رکوردزنی سپرده های قرض الحسنه در مرداد

رشد سپرده های قرض الحسنه در مرداد ماه بالاترین سطح را در سال ۱۴۰۱ داشته است. بررسی ها نشان می‌دهد این بیشترین سطح رشد سپرده ها در سال جاری بوده که در پایان مرداد ماه نهایتا به مرز ۳۷۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده. این شاخص یکی از اجزای مهم شبه پول در کشور تلقی می شود

به گزارش روند بازار به نقل از اکو ایران، روند تسهیلات قرض الحسنه در مردادماه رشدی ۶۸ درصدی داشته است. طبق آمارها و داده های بانک مرکزی در پایان پنجمین ماه سال جاری حجم کل تسهیلات قرض الحسنه برابر با ۳۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته تقریبا ۶۸ درصد افزایش داشته است.

رکوردزنی سپرده های قرض الحسنه در مرداد

بررسی روند تسهیلات قرض الحسنه در مرداد ۱۴۰۱


طبق اعلام اولیه بانک مرکزی ، کل تسهیلات جاری و غیر جاری بانک مرکزی در پایان مرداد ماه برابر با ۴ هزار و ۴۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است. از این میزان تقریبا ۸.۶۲ درصد آن به تسهیلات قرض الحسنه تعلق داشته است.

بررسی های آماری نشان می دهد حجم کل این تسهیلات در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ رشدی ۲۳.۹ درصدی و در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته افزایشی ۶۸.۸ درصدی داشته که به لحاظ ارزشی معادل با ۱۵۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بررسی روند سپرده های قرض الحسنه در مرداد ۱۴۰۱

درمقابل سپرده های قرض الحسنه در پایان مرداد ماه برابر با ۳۷۸ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این شاخص در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشدی ۵۶.۴ درصدی داشته که البته رشدی کمتر از تسهیلات داشته است.

مقایسه پس انداز قرض الحسنه در این مقطع نسبت به کل این شاخص در کشور نشان می دهد ۶.۱۵ درصد کل سپرده های مرداد ماه در قرض الحسنه پس انداز بوده است.

بررسی روند ماهانه این شاخص نشان می دهد رشد سپرده ها درمرداد ماه برابر با ۷.۰۸ درصد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد این بیشترین میزان رشد ماهانه سپرده ها در سال جاری بوده است.

در کنار رشد ماهانه سپرده ها در کشور مقایسه نقطه ای آمارهای مرداد ماه نیز نشان می دهد در مرداد ماه افزایشی ۱۳۶ هزار و ۳۰۰ میلیاردی در سپرده ها ثبت شده که به لحاظ درصدی برابر با ۵۶.۴ درصد بوده است.

مقایسه ها نشان می دهد این بیشترین رشد نقطه ای سپرده ها در سال جاری بوده است. این شاخص در محاسبه شبه پول در کشور قلمداد می شود که رشد آن می تواند علامتی از رشد شبه پول در مرداد ماه باشد.

البته برخی از تحلیل گران بخش سپرده های قرض الحسنه را در بخش پول قلمداد می کنند و معتقدند به دلیل سرعت در پرداخت می تواند در بخش پول محاسبه شود.

رکوردزنی سپرده های قرض الحسنه در مرداد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا