بورس

رکورد شکنی شاخص کل بورس / ورود نقدینگی جدید به بازار

شاخص کل بورس تهران امروز پس از گذشت بیش از ۱۰ روز توانست وارد محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، اولین روز آبان ماه بود که شاخص کل بورس تهران با یک روند نسبتا قوی وارد محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شد. اما پس از گذشت حدودا ۱۰ روز کاری امروز شنبه ۱۴ آبان ماه شاخص کل بورس تهران توانست وارد یک کانال بالاتر یعنی ۱.۳ میلیونی شود.

شاخص کل بورس تهران با رشد ۴۴ هزار و ۷۸۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۲۸ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و توانست در تراز ۳۷۴ واحدی بایستاد.

ارزش معاملات بورس تا لحظه تنظیم این گزارش به ۳ هزار و ۵۶۹ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ارزش معاملات هفته‌های اخیر به نوعی رکورد شکنی است. همچنین در این روز ۲۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. از سوی دیگر ارزش معاملات دلاری بازار نیز به ۲۲۳ میلیارد دلار رسید.

در این بین صنایع فلزات اساسی با ۱۰۸ بیشترین ورود پول و بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با ۲۹ میلیارد بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه به نمادهای شپنا، شبندر، فولاد، شستا، شتران، خگستر رسید. همچنین بیشترین ارزش بازار به نمادهای فارس، فولاد، فملی، میدکو، کگل، مارون و شستا رسید.

چرا بورس مثبت شد؟

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این مثبت بوده به واسطه خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی است. چرا که بر اساس آخرین صحبت‌های رئیس سازمان بورس این صندوق با ورود نقدینگی سنگین به رشد بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند این رشد بیش از ۴۴ هزار واحدی شاخص، ناشی از سیگنال‌های مثبت دلار و مذاکرات است. قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۳۵ الی تا مرز ۳۶ هزار تومان نوسان می‌کند و این موضوع می‌تواند به صورت هیجانی بورس را صعودی کند.

در روزهای گذشته قیمت دلار بازار آزاد، روند صعودی سنگینی را پست سر گذاشت و اکنون در قیمت ۳۵ الی تا مرز ۳۶ هزار تومان نوسان می‌کند. همیشه قیمت دلار و بورس یک همبستگی داشتند و بازار سرمایه با نرخ دلار نیمایی معامله می‌شود. اما از نرخ دلار بازار آزاد به صورت هیجانی تاثیر می‌گیرد که این موضوع می‌تواند روی رشد شاخص و معاملات تاثیر داشته باشد.

حمیدرضا اناری

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا