کسب و کار

ریزش چاه فاضلاب

برای دفع مواد سمی و فاضلاب ، گودال های استوانه‌ای با عمق زیاد در داخل زمین حفر می شود تا فاضلاب خانگی ایجاد شده توسط انسان یا حیوانات به داخل آن ریخته شوند که با نام چاه فاضلاب شناخته می شود . 
چاه فاضلاب به عنوان یکی از نیاز های زندگی در عصر مدرن شناخته می شود. و فاضلاب پسماند حمام خانگی ، توالت ، سینک ظرفشویی یا از مشاغل و صنعت وارد سیستم یا چاه فاضلاب می شود.

دلایل نیاز به سیستم دفع فاضلاب یا چاه فاضلاب 

یکی از سوالات بسیاری از افراد این است که چرا فاضلاب را به سادگی روی زمین و بیرون از خانه یا در نزدیکی یک نهر نمی ریزیم؟ سه دلیل اصلی در مورد فاضلاب وجود دارد که آن را به چیزی تبدیل می کند که نباید آن را در محیط زیست رها نمود. این سه موارد عبارتند از:

۱.    بوی بد فاضلاب

در صورتی که فاضلاب را مستقیماً وارد محیط زیست کنید همه چیز خیلی سریع بوی بسیار بدی می گیرد.

۲ .فاضلاب حاوی باکتری های مضر است.

زباله های انسانی به طور طبیعی حاوی باکتری اشریشیا کلای با سایر باکتری هایی هستند که می توانند باعث ایجاد بیماری شوند . هنگامی که آب با این باکتری ها آلوده شود به یک خطر سلامتی تبدیل می شود.

۳ . فاضلاب حاوی مواد شیمیایی و سمی است .

فاضلاب شامل مواد جامد معلق و مواد شیمیایی است که تاثیرات منفی بر محیط زیست می گذارد.به ‌عنوان‌ مثال ، فاضلاب حاوی نیتروژن و فسفات است که به عنوان یک کود باعث رشد جلبک ها می شوند . 
فاضلاب، همچنین حاوی مواد آلی است که باکتری های موجود در آن ، آب را تجزیه می کنند . این باکتری ها اکسیژن آب را مصرف نموده در نتیجه کمبود اکسیژن باعث مرگ ماهی ها می شود.
جامدات معلق در فاضلاب باعث می شود آب کدر به نظر برسد و می تواند بر توانایی تنفس ماهی ها تاثیر بگذارد.
با توجه به اینکه هیچ کس نمی خواهد در مکانی زندگی کند که بوی بسیار بدی داده و پر از باکتریهای کشنده است و همچنین آبزیان در آن دوام نمی آورند ، به همین دلیل است که جوامع تصفیه خانه های فاضلاب قوانینی را علیه انتشار فاضلاب خام در محیط اجرا می کنند .

دلایل ریزش چاه فاضلاب 

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود لوله یا چاه فاضلاب ریزش کند. 

– نفوذ ریشه درخت به چاه  فاضلاب

اگر ریشه درختان در نزدیکی، اطراف یا داخل چاه رشد کنند می توانند دیواره چاه را ضعیف کرده و موجب ریزش آن شوند. ریشه های درختان به دنبال جذب آب هستند و باعث جذب رطوبت موجود در فاضلاب می شوند. بنابراین از طریق اتصالات وارد چاه یا لوله ها می شوند . هر چه ریشه ها بیشتر رشد کنند درزها را ضعیف تر کرده و به فاضلاب این امکان را می‌دهند تا از چاه یا لوله ها خارج شوند و خاک اطراف را شل و آماده ریزش کنند. 

– عدم کول گذاری مناسب و ایمن چاه فاضلاب

 کول گذاری چاه فاضلاب با استفاده از کول میله و کول انباری ، موجب استحکام دیواره ها می شود. این سازه های بتنی ، می توانند فشار عوامل محیطی مثل ریشه درخت یا سستی خاک و.. را خنثی کرده و ایمنی چاه را تامین کنند .  

– عدم تخلیه به موقع چاه فاضلاب

چاه های فاضلاب دارای ظرفیت محدودی هستند بنابراین باید پس از گذشت مدت زمانی تخلیه آنها برای جلوگیری از بالا آمدن سطح فاضلاب که باعث ریزش و نشت می شود انجام گردد . در صورت بالا آمدن سطح فاضلاب لوله ها مسدود شده و به دیواره های لوله فشار زیادی می آورند و باعث ریزش چاه می ‌شوند.

جلوگیری از ریزش چاه فاضلاب 

برای اینکه بتوانید از ریزش چاه فاضلاب و خطرات آن جلوگیری کنید رعایت موارد زیر الزامی می باشند:
– قبل از آنکه کف سازی را آغاز کنید ابتدا روی اتصالات لوله ها را با خاک نرم بپوشانید و مطمئن شوید که لوله ها به صورت درست به یکدیگر متصل شده اند.
 – قبل از اینکه هر اقدامی در زمینه چاه فاضلاب انجام دهید از مقنی های آشنا و ماهر در این کار کمک گرفته و از افراد بی تجربه در این زمینه کمک نگیرید.
– انجام امور مربوط به چاه فاضلاب از حفر، تعمیرات ، تهویه ، زهکشی و غیره را گروهی انجام داده و از انجام این اقدامات به صورت فردی خودداری کنید.
– چاه های فاضلاب باید توسط حفاظ پوشانده شده و توسط یک درپوش مسدود شوند.
– حفر چاه فاضلاب را در مکان هایی که دارای خاک مقاوم است انجام دهید زیرا خاک های نرم باعث ریزش سریع چاه می شوند.
– حفر چاه فاضلاب را در محل هایی که دارای خاک ناپایدار یا چاه فاضلاب عمیق هستند باید با فاصله از آنها انجام دهید.
–  روی موارد ایمنی مانند البسه مناسب،  کلاه ایمنی و کفش مناسب کارگران در هنگام کار نظارت داشته باشید.
– توجه داشته باشید که تجهیزاتی که کار با آنها انجام می شود،  سالم و استاندارد باشند و از وسایل معیوب قدیمی استفاده نشود.
– با توجه به اینکه داخل چاه های فاضلاب گازهای وجود دارد که باعث مسموم شدن افراد می شوند ، از فرو بردن سر درون چاه خودداری کنید و همچنین از کبریت یا فندک در دهانه چاه استفاده نکنید تا احتمال انفجار گاز ها از بین برود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا