اقتصادی

زلزله در بازار دلار /طلا خیز برداشت؛ سکه به ۲۸ میلیون تومان رسید

بازار ارز و سکه امروز شنبه ۱۵ مهر ماه شاهد جهش سنگین قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت طلا بود.

 به گزارش روند بازار به نقل از اقتصادنیوز، امروز شنبه ۱۵ مهرماه، درحالی‌که مدت‌زمان زیادی از شروع به کار معاملات نقدی بازار دلار در هرات نگذشته بود، رسانه‌ها در یک خبر فوری از وقوع یک زلزله شدید در غرب افغانستان خبر دادند. اسکناس آمریکایی که در آغاز کار بازار یاد شده رشد قابل‌توجهی را ثبت کرده بود بعد ازاین حادثه به حالت نیمه‌تعطیل درآمد و دلار نقدی از این بازار اعلام نشد.

 آن‌طور که معامله‌گران مدعی هستند نرخ دلار قبل از زمین‌لرزه با رشد تقریباً ۴۵۰ تومانی تا مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان بالا رفته بود. دلار فردایی هرات هم در زمان‌نگارش این گزارش مرز مقاومتی ۵۰ هزار تومان را شکست و تا ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان پیشروی کرده است. این قیمت در مقایسه با عصر پنجشنبه گذشته در حول‌وحوش ۹۰۰ تومان رشد را نشان می‌دهد.

 در تهران هم قیمت دلار امروز طبق ادعای عده‌ای از بازیگران ارزی با ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان روانه بازار شد و مرز ۵۰ هزار تومان را لمس کرد. البته نرخ دلار در بازار فردایی تا ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان رشد کرده بود.

 از سوی دیگر؛ بازار درهم نیز امروز شاهد رشد معنادار نرخ حواله درهم بود. با افزایش قیمت درهم معامله‌گران مدعی بودند تقاضای حواله در بازار زیاد شد و قیمت درهم مرز مقاومتی مهمی را شکست و تا ۱۳ هزار و ۸۴۰ تومان رشد کرد. تحلیلگران اقتصادی می‌گویند در صورت تثبیت درهم بالای آن قیمت دلار هم می‌تواند تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان صعود کند.

 اما چه اتفاقی افتاد که قیمت دلار بعد از چند روز ثبات نسبی به پرواز درآمد؟ فعالان بازار دراین‌خصوص نظرات مختلفی را عنوان می‌کنند؛ ازجمله نکته مهمی که اکثر آنها به آن اشاره دارند سیگنال‌های منفی است که هم‌زمان با نزدیک‌شدن زمان اجرایی‌شدن بندهای غروب برجام از سوی مقامات سیاسی مطرح شده است. البته به نظر می‌رسد پاسخ منفی آمریکا به یک درخواست عراق درباره پرداخت یک میلیارد دلار پول نقد به ایران هم در رشد قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

 در کنار تمام این اخبار، معامله‌گران امروز به حمله گسترده حماس به شهرک‌های صهیونیستی هم توجه کردند و احتمالاً از آن سیگنال منفی دریافت کردند.

 در بازار طلا و سکه هم امروز قیمت‌ها صعودی بود. طلا ۱۸ عیار ظهر امروز تا ۲ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که نسبت به دو روز قبل ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان گران شده است.

 از سوی دیگر به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت سکه امامی هم به پرواز درآمد و کانال ۲۸ میلیون تومان را فتح کرد. این درحالی‌که عصر پنجشنبه گذشته قیمت هر قطعه سکه امامی در حدود ۲۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شده بود.

آخرین باری که سکه امامی در کانال ۲۸ میلیون تومان معامله شده بود به ۲۶ شهریور ماه بازمی‌گردد. در حال حاضر برخی از تکنیکالیست ها باور دارند سکه به کندل فول بادی صعودی رسیده است و اگر تا آخر وقت معاملاتی قیمت کاهش پیدا نکند و کندل همین شکلی باقی بماند این امر احتمالا به معنای شروع روند صعودی پرقدرت در بازار سکه است. 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا