اقتصادی

زلزله قیمتی در بازار سکه و طلا

بازار سکه و طلا هفته سرشار از نوسان قیمتی را پشت سر گذاشت و برخلاف انتظار عمومی مبنی بر ادامه روند کاهش قیمت ها، ناگهان ورق برگشت و سکه و طلا به سمت قله قیمتی دنده معکوس کشیدند.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار به نقل از خبرآنلاین، در هفته های اخیر و تحت تاثیر کاهش نرخ ارز و همچنین انس جهانی، آرامش در بازار سکه و طلا حاکم شده بود که ناگهان مجلس قانونی را برای خروج ایران از برجام امضا کرد که پس لرزه‌های شدید آن بازارهای مالی به ویژه ارز و سکه و طلا را تکان داد.

بیشتر بخوانید: قیمت سکه به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید

تقریبا از نیمه هفته قبل، نرخ سکه و طلا روندی صعودی گرفت و هر ساعت بر میزان آن افزوده شد به طوری که سکه که وارد کانال ۱۰ میلیون تومان شده بود ناگهان در آخرین روز هفته از کانال ۱۲ میلیون تومان هم فراتر رفت و هر گرم طلا که تقریبا تا حدود یک میلیون تومان ارزش داشت، تحت تاثیر شرایط از یک میلیون و ۱۳۰هزار تومان نیز فراتر رفت.

عوامل موثر بر افزایش قیمت ها در بازار سکه و طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره شرایط یک هفته اخیر بازار سکه و طلا گفت: نوسانات طلا در اصل به بازار ارز بازمی گردد و زمانی که در بازار ارز نوسانات افزایشی و کاهشی رخ دهد به طور طبیعی در بازار سکه و طلا تاثیرات مستقیم خود را بر قیمت‌ها جا می گذارد.

تقاضای عجولانه  بر روی بحث قیمت ها در بازار سکه و طلا موثر است

ابراهیم محمدولی افزود: در هفته ای که گذشت به ویژه در ۲-۳ روز پایانی هفته، بازار ارز شاهد نوسانات شدیدی بود این در حالی است که صنعت طلا در شهر تهران و همچنین در بعضی از شهرها تعطیل بود و داد و ستد فیزیکی انجام نمی شد، اما متاسفانه در ۲ روز آخر هفته نوسانات بازار ارز و انس جهانی شدت گرفت، بلافاصله روی قیمت طلا هم اثر گذاشت.

وی ادامه داد: از نقش تقاضا به عنوان مکمل این شرایط نباید غافل شد.

وی بیان کرد: اگر هفته آینده اصناف بازگشایی شوند و فعالیت همکاران ما شروع و تقاضای واقعی در بازار ایجاد شود، می توان انتظار داشت درصد کمی بر روی قیمت طلا اثر بگذارد.

قیمت سکه و طلا

تاثیر تقاضای کاذب و عجولانه بر افزایش حباب قیمت سکه

محمدولی درباره نقش تقاضای کاذب در برخی شهرستان ‌ها و تاثیر آن بر قیمت طلا در سایر نقاط کشور و بالارفتن میزان حباب سکه اظهار کرد:  حباب سکه حدود یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است و البته ممکن است بعضی از شهرستان‌ها در ۱۵ روزگذشته فعالیت صنفی انجام شده باشد به همین دلیل شاید تاحدودی تقاضا برای خرید سکه و طلا در آن شهرها ایجاد شد که ما اسم این مورد را تقاضای عجولانه می گذاریم که بر روی بحث قیمت ها در بازار سکه و طلا موثر است.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم که هیچ‌گونه تقاضای این چنینی به وجود نیاید و خریداران به صورت عجولانه تصمیم نگیرند و اجازه دهند بازار فعالیت خود را شروع کند تا هرکس بابت خرید آنچه از مصنوعات طلا و سکه نیاز دارد، به واحدهای صنفی مراجعه کرده و به قیمت واقعی خرید خود را انجام دهد.

تاثیر واکسن کرونا بر قیمت سکه و طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تاثیر موفقیت واکسن ایرانی کرونا بر کاهش نرخ‌ها در بازار سکه و طلای ایران توضیح داد: مسلم است اگر روندی که بر روی موضوع واکسن در حال انجام است، ‌زودتر به ثمر برسد و مردم بتوانند این واکسن را استفاده کنند،در بازار داخلی موثر است.

وی ادامه داد: البته این مساله می تواند روی انس جهانی تاثیر اندکی بگذارد و بیشترین تاثیر آن بر روی بازار ارز است که در نهایت بر بازار طلا موثر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در ۱۰ ماهه گذشته، چند عامل بر روی وضعیت بازار طلا موثر بوده؛ عامل اولیه کرونا بود که بر روی اقتصاد کل دنیا اثر گذاشته و سبب افت حدود ۵۰ تا ۶۰درصد اقتصاد جهانی شده؛ انس جهانی هم در بازار داخلی موثر بوده است.

محمدولی در پایان بیان کرد: بازار ارز داخلی و تقاضا نیز در مجموع بر افزایش نرخ ها در بازار سکه و طلا موثر هستند اما اگر واکسنی که در تمام دنیا و همچنین کشور ما بر روی آن در حال تحقیق و بررسی هستند، به نتیجه برسد و ویروس را از بین ببرد، می‌تواند اثر مثبتی در اقتصاد و بازار بگذارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا