اجتماعی

توضیحات جدید وزیر درباره رتبه‌بندی معلمان/ چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؟

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، گفت: طبق قانون رتبه‌بندی باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود.

به گزارش روند بازار، نحوه پرداخت رتبه‌بندی معلمان به چه صورت خواهد بود؟

به نقل از ایسنا، یوسف نوری با حضور در شبکه خبر سیما، جزئیاتی از نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شده است و نسخه اولیه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه در روز سه‌شنبه آماده و جلسات مشترک با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل می‌شود و برای نهایی شدن آن نیز زمانی بیش از یک هفته، متصور نیستیم.

وی افزود: اختلاف ماهوی بین آیین‌نامه پیشنهادی ما با آیین‌نامه فعلی ابلاغی وجود ندارد، اما برخی جزئیات دقیق مشخص شده‌اند، مثلاً قید شده که چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نیستند که کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه و… از این جمله‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کسانی که قبل از تاریخ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند اظهار کرد: رتبه‌بندی ویژه معلمان شاغل است. ما با سرعت و دقت لازم به سمت اجرای رتبه‌بندی می‌رویم.

رتبه‌بندی شامل نیروهای اداری نمی‌شود و اگر آنها واجد شرایط معلمی شوند و کار معلمی انجام دهند شامل رتبه‌بندی می‌شوند، اما دیگر نمی‌توانند به اداره برگردند که البته برگشتن آنها به بخش آموزش بر اساس نیازی است که ما داریم.

نوری در پاسخ به اینکه اگر چرا معلمانی که در ارزیابی رتبه لازم را کسب نکنند، تنزل درجه پیدا می‌کنند؟ گفت: براساس پیش بینی قانونگزار ارزیابی معلمان هر سه سال، یک بار باید انجام شود.

اگر معلمان در دوره ارزیابی نتوانند رتبه بعدی را کسب کنند در فرایند اداری قرار می‌گیرند. کسی که معلم است باید مؤلفه‌های چهارگانه شایستگی‌های معلمی را در طول زمان کسب کند و آنها را به ظهور و بروز برساند تا بتواند متربی را هدایت کند و اگر نتوانست باید برود و در مجموعه اداری کار کند و دیگر به‌عنوان معلم نمی‌تواند ادامه خدمت بدهد.

جزئیات دقیق از رتبه‌بندی معلمان

نوری درباره اینکه اگر معلمی کف امتیاز را کسب نکند چه می‌شود؟ گفت: این را قانونگزار پیش‌بینی کرده است و اعلام شده اگر هرکدام از همکاران فرهنگی کف امتیاز را کسب نکنند و احراز رتبه نکنند از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برخوردارند ولی یک سال برای کسب رتبه به آنها مهلت داده می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تبدیل وضعیت معلمان نیز گفت: کسانی که جدیدالاستخدام هستند تبدیل وضعیتشان منوط به کسب رتبه مربی است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند تبدیل وضعیت می‌شوند. البته در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

نوری درباره اساس انتخاب هیئت‌های ممیزه گفت: در قانون تعداد هیئت‌های ممیزه تعریف شده است که افرادی از کادر اداری، کارمندان ستادی، نماینده معلمان و رئیس دانشگاه حضور دارند و البته لایه‌بندی هم شده است و به عنوان مثال امتیاز رتبه‌ای چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی بررسی می‌شود و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید شود. آیین نامه طوری دیده‌شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره مبنای محاسبه و پرداخت معوقات گفت: در قانون، اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیده شده و در جدول ۹ قانون بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای رسیدن به اهداف رتبه‌بندی، سقف زمانی مشخص شده است؟ عنوان کرد: در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است که وزارتخانه باید بعد از دو سال اجرا، گزارشی را از تأثیر رتبه‌بندی بر نظام تعلیم و تربیت آماده و به هیئت‌وزیران ارائه کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا