دانش و فناوری

فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران به کجا رسید؟

اینترنت ماهواره‌ای در ایران به نظر می‌رسد که راه‌اندازی شده است. اما طبق اعلام سازمان تنظیم و مقررات رادیویی، شرکت ماهواره‌ای استارلینک قبل از شروع به فعالیت باید مقررات ایران بپذیرد.

به گزارش روند بازار، درست در روزهایی که طرح مسدودسازی اینترنت در ایران جدی شده، شرکت «استارلینک» اعلام کرده اینترنت ماهواره‌ای این شرکت تا سپتامبر ۲۰۲۱، یعنی تقریبا شهریور سال ۱۴۰۰، آغاز به کار می‌کند. اما سوال مردم این است که آیا ایران هم می‌تواند از این اینترنت استفاده کند یا نه؟

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در آن زمان اعلام کرد که قصد دارد با ارسال هزاران ماهواره به مدار زمین، اینترنت را در سراسر دنیا در دسترس قرار دهد.

آنطور که در گزارش‌ها منتشر شده، دسترسی به اینترنت استارلینک از طریق دیش‌های ماهواره‌ای که انتظار می‌رود بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه داشته باشد در دسترس افراد عادی قرار خواهد گرفت. نصب آنها به دانش فنی خاصی احتیاج ندارد و دیش به طور خودکار جهت خود را براساس مجموعه‌ای از موتورهای نصب شده در زیر دیش تنظیم می‌کند.

ایران برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای مقررات سرزمینی دارد


در عین حال،‌ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره اینترنت ماهواره‌ای گفته بود: تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر ایجاد شده است. ما برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای مقررات سرزمینی داریم و هر شرکتی که بخواهد در این زمینه فعال شود، اگر حقوق بین‌الملل را رعایت کند، باید از ما مجوز بگیرد و اگر مثل خیلی از مسائل دیگر رعایت نکنند، باید پیگیری حقوقی شود.

ما نباید از اینترنت ماهواره‌ای بترسیم، بلکه باید خودمان را آماده کنیم تا این فناوری هم فراگیر شود و برای آن اعتماد به نفس داشته باشیم و بدانیم اینترنت ماهواره‌ای قطعاً برای ما تهدید نیست و ما از فرصت‌هایی که ایجاد شده، استفاده می‌کنیم.

پس از اینکه اسپیس‌ایکس اعلام کرد اینترنت ماهواره‌ای به‌زودی سراسری می‌شود، بازار کلاهبرداری‌هایی‌ هم در شبکه‌های اجتماعی داغ شد و برخی سودجویان به خریدوفروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای اقدام کردند، اما همان زمان کارشناسان اعلام کردند ارائه تجهیرات این فناوری به‌صورت فروش در کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها نخواهد بود، بلکه برای دریافت این سرویس باید در وب‌سایت شرکت اسپیس‌ایکس ثبت‌نام کرد.

استارلینک از دولت‌ها مجوز می‌گیرد


همچنین، پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، اخباری از فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین منتشر شد. کاربران را به این فکر واداشت که این فناوری در ایران هم قابل استفاده خواهد بود. اما کارشناسان معتقدند شرکت استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین از دولت و رگولاتوری این کشور مجوز داشت و به دلیل قرار گرفتن در شرایط جنگی، این امکان سریع‌تر از حالت عادی هم فراهم شده است.

در مقابل برای کشور هند که صرفا امکان ثبت‌نام اولیه روی سایت استارلینک فراهم شد، به دلیل بیانیه و اعتراض دولت این کشور، همان فرآیند ثبت‌نام هم متوقف شده است.

از سوی دیگر، ایران، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، عضو اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) هستند و برای ارائه خدمات مخابراتی در هر کشوری، باید از رگولاتوری آن کشور مجوز دریافت کنند.

در عین حال، باید توجه داشت که اسپیس‌ایکس‌ یک شرکت آمریکایی و ملزم به رعایت قوانین دولت آمریکاست و حتی در صورت دریافت مجوز از ایران هم به دلیل مشکلات تحریمی امریکا علیه ایران و اهداف تجاری این شرکت، به ایران سرویس نخواهد داد. در نهایت باید دید که شرایط ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس در آینده چگونه خواهد بود.

منبع: ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا