اقتصادی

زیان دهی داروسازان با قیمت های دستوری

پیرزادی، معاون مالی و اقتصادی سبحان انکولوژی به بازار گفت: حذف ارز دولتی، قیمت گذاری دستوری، تاخیر در پرداخت مطالبات شرکت های پخش و غیره منجر به کمبود نقدینگی در شرکت های دارویی شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تحلیل‌بازار، کمبود نقدینگی تبدیل به چالشی جدی در شرکت های داروسازی شده است؛ معضلی که پیش از اجرای طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی بر سر این صنعت سایه انداخته بود و حالا وضعیت را تیره و تاریک تر کرده است. مشکلی که منجر شده برخی از شرکت ها نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و برخی از خطوط نیز با حداقل ظرفیت تولید داشته باشند.

البته تا چند هفته گذشته بعضی از خطوط تولید حتی تا توقف هم پیش رفتند و کمبودهایی در بازار دارویی ایجاد شد. با این حال به نظر می رسد شرایط کمی بهتر شده باشد؛ بهبودی که بیشتر به واسطه واردات دارو اتفاق افتاده است. البته خطوط تولید برخی از داروها که دچار کمبود شده بودند نیز به وسیله اصلاح قیمت ها دوباره به حرکت درآمدند اما مابقی خطوط تولید در شرایط قبلی باقی مانده اند.

بنابراین تولید بدون توجیه اقتصادی می تواند به وابستگی بیشتر به واردات دارو منتهی شود. با این حال هنوز هم شرکت هایی هستند که در همین شرایط برنامه های افزایش سبد محصولی خود را به امید اینکه شرایط بهبود یابد پیش می برند. در این رابطه علی پیرزادی، معاون مالی و اقتصادی شرکت داروسازی سبحان انکولوژی و عضو هیئت مدیره این شرکت در خصوص موانع تولید و برنامه های آتی شرکت به بازار می گوید: بزرگترین چالش تمام صنایع کشور نقدینگی است و برخی از صنایع همچون دارو با چالش دیگری همچون قیمت گذاری دستوری هم مواجه هستند.

با تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی، نیاز به سرمایه در گردش شرکت های دارویی در حدود ۵ تا ۶ برابر افزایش یافته است

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو اضافه می کند: با تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی، نیاز به سرمایه در گردش شرکت های دارویی در حدود ۵ تا ۶ برابر افزایش یافته است؛ یعنی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بیش از ۲۸ هزار تومان رسیده است. از سویی دیگر افزایش قیمتی که سازمان غذا و دارو در مورد داروها اعمال کرده هزینه های تولید را پوشش نمی دهد؛ یعنی حتی در مواردی تولید دارو همراه با زیان است.

پیرزادی ادامه می دهد: برخی از شرکت های دارویی همچون شرکت های زیر نظر گروه دارویی برکت بر اساس مسئولیت اجتماعی که بر عهده شان هست با همین شرایط هم تولید را ادامه می دهند و حتی با زیان محصولاتشان را به فروش می رسانند که این مسئله مشکل بزرگی را هم برای این شرکت و هم برای سایر شرکت ها به وجود آورده است. بنابراین در صورتی که معضل قیمت گذاری دستوری مرتفع شود بخشی از چالش های نقدینگی صنعت مرتفع می شود.

هدف گذاری برای راه اندازی خط تولید داروهای هازارد

معاون مالی و اقتصادی سبحان انکولوژی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات صنعت دارو می گوید: متاسفانه به خاطر تحریم های ظالمانه یک سری از ماشین آلات و تجهیزات را نمی توانیم وارد کنیم و علت آن هم این است که بخشی از این ماشین آلات کاربرد دوگانه دارد و هم در صنعت دارویی استفاده می شود و هم در صنایعی که مورد تحریم است؛ به همین خاطر آن ها را نمی توانیم وارد کنیم و همین باعث شده یک جاهایی صنایع دارو به مشکل بر بخورد.

وی اضافه می کند: ما در شرکت افتخار مان این است که ۱۰ درصد تولید داروی کشور را بر عهده داریم ولی همین شرکت همچون مابقی شرکت های داروسازی با مشکل نقدینگی مواجه است؛ شرکتی که چنین حجمی از تولیدات را دارند قطعا مشکلات نقدینگی آن هم بزرگ تر است. با این حال در همین شرایط نیز برنامه های خوبی را در پیش گرفته ایم که یکی از آن ها راه اندازی خط تولید سرم بر اساس کمبودی است که در کشور ایجاد شد.

راه اندازی خط تولید داروهای هازارد نیز در برنامه های آتی شرکت قرار دارد

پیرزادی ادامه می دهد: راه اندازی خط تولید داروهای هازارد نیز در برنامه های آتی شرکت قرار دارد و به زودی هم قرار است در این راستا جلساتی را با گروه دارویی برکت به عنوان سهامدار عمده برگزار کنیم. هازارد در واقع داروهای پر خطر هستند؛ داروهای بیماران سرطانی یا ام اس و غیره که باید در شرایط خاصی تزریق شوند را شامل می شوند. به خصوص داروهای انکولوژی را باید در بیمارستان های خاص و تحت نظر پزشک تزریق کرد.

این داروساز با اشاره به داروهای هازاردی تاکید می کند: این داروها داروهایی هستند که به دلیل تحریم ها امکان واردات آن ها به کشور وجود ندارد. بنابراین دنبال این هستیم که چرخه تولید آن را فعال کنیم و در این زمینه داریم به سمت تامین نیاز های کشور می رویم. با این حال با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستیم و نمیتوانیم مواد اولیه مورد نیازمان را به موقع تامین کنیم. همچنین علاوه بر بحث تامین مواد اولیه، همانطور که قبل تر اشاره کردم ماشین آلات مورد نیاز را هم نمی توانیم به راحتی و به موقع وارد کنیم.

حفظ کیفیت حتی در شرایط تحریم

پیرزادی با اشاره به دلایلی که باعث کاهش نقدینگی شرکت های داروسازی می شود بیان می کند: یک بخشی از مشکلات صنایع دارویی مرتبط با دولت است؛ یعنی بیمارستان های دولتی وابسته به وزارت بهداشت و درمان برای صنعت دارو با پرداخت دیر هنگام معوقات خود چالش زا شده اند. این بیمارستان ها چندین ماه است که به شرکت های پخش پرداختی نداشته اند. از طرفی بانک ها نیز منابع کافی برای پرداخت تسهیلات صنایع را در اختیار ندارند.

وی اضافه می کند: از طرف دیگر شرکت ها نمی توانند مطالباتشان را به موقع وصول کنند و فشار مضاعف به صنعت دارو وارد می شود و هر چقدر تلاش کنیم تا جایی که منابع داریم و امکان دسترسی به منابع داریم می توانیم در راه تولید دارو و رفع نیاز کشور قدم برداریم اما وقتی نقدینگی به اتمام برسد ما هم نمی توانیم ادامه دهیم. این در حالی است که راه های زیادی را طی و با بانک ها مذاکره کردیم. حتی با شرکت های تامین کننده سرمایه مذاکره و سعی کردیم از طریق بورس و فرابورس تامین مالی کنیم و اینها همه راه هایی است که امتحان کردیم و پیش می رویم تا به نتیجه برسد.

عمده مواد اولیه مورد نیاز شرکت از شرکت های اروپایی با واسطه و یا بی واسطه خریداری می شود

معاون مالی و اقتصادی سبحان انکولوژی در پاسخ به این سوال که تولید شرکت در همین شرایط به لحاظ کیفی در چه شرایطی قرار دارد؟ بیان می کند: خبر خوبی که می توانم بدهم این است که عمده تامین کننده های شرکت اروپایی هستند؛ یعنی عمده مواد اولیه از شرکت های اروپایی با واسطه و یا بی واسطه خریداری می شود. این شرکت ها نیز دارای جی ام پی بین المللی هستند و از نظر کیفیت مواد در درجه بالایی قرار دارند.

وی می افزاید: علی رغم اینکه این شرکت های تامین کننده مواد اولیه خودشان کنترل کیفی دارند ما نیز به محض خرید مواد، ابتدا آن ها در آزمایشگاه تست و سپس اقدام به تولید محصول می کنیم. در بحث محصولاتمان نیز آزمایشگاه های مختلفی داریم که در مراحل متعدد تولیدات آزمایش می شوند.

پیرزادی ادامه می دهد: در کنار تمام مواردی که قبل تر گفته شد از نیروهای کارآزموده و ماهری برخوردار هستیم که اغلب داروساز هستند. حتی در گروه پزشک هم داریم که با تعامل فکری داروهای با کیفیت تولید می کنیم. البته همین که شرکت ۱۰ درصد داروی کشور را تولید می کند نشان دهنده کیفیت بالای محصولات است؛ چرا که اگر تولیدات کیفیت نداشتند خریدار هم نداشتند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا