اقتصادیدانش و فناوری

آیا امکان ساخت درگاه پرداخت بدون مالیات وجود دارد؟

یکی از متداول­ترین و نیز معتبر­ترین روش­های پرداخت الکترونیک، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی یا پایانه فروش است. در واقع درگاه پرداخت بستری است که به مشتریان کمک می­کند تا پس از تکمیل سبد خرید خود در فروشگاه مد نظر مبلغ مورد نیاز کالا را به صورت آنلاین پرداخت کنند.

انواع درگاه پرداخت به دو شکل مستقیم(PSP) و غیر­ مستقیم(واسط) ارائه می­شوند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. به طور مثال درگاه پرداخت مستقیم اغلب برای وب­سایت­های فروشگاهی و همچنین درگاه پرداخت غیر مستقیم یا واسط برای کسب و کار­های فضای مجازی مورد استفاده قرار می­گیرد.

تقاضیان برای ساخت درگاه پرداخت از جمله واسط و PSP نیازمند گذراندن مراحل و اخذ ملزوماتی خواهند بود. یکی از مهم­ترین این ملزومات، کد مالیاتی است که ما در بحث پیش­رو قصد داریم تا به بررسی کامل تاثیر آن بر روی درگاه پرداخت بپردازیم و نحوه دریافت آن را شرح دهیم.

کد مالیاتی چیست و چه اهمیتی در کسب و کار ما دارد؟

کد مالیاتی چیست و چه اهمیتی در کسب و کار ما دارد؟

بر اساس قانون تصویب شده در اواخر سال ۱۳۹۹ به منظور دریافت درگاه پرداخت آنلاین، صاحبان کسب و کار­های اینترنتی می­بایست دارای پرونده مالیاتی باشند. از این رو برای ساخت درگاه پرداخت اینترنتی لازم است تا کد رهگیری مالیاتی اخذ کنید. اما چرا قانون مالیات برای درگاه­های پرداخت از طرف سازمان امور مالیاتی اجرایی شد و چرا این قانون از اهمیت بالایی برخوردار است؟

همانطور که مستحضر هستید، علاوه بر اینکه مالیات بخش مهمی از در­آمد دولت را تشکیل می­دهد، همچنین این سیستم از پولشویی جلوگیری کرده و در تشخیص در­آمد افراد موثر است.

در این راستا سامانه شاپرک اطلاعات درگاه­های پرداخت و کارتخوان­های به ثبت رسیده را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده است. با این اوصاف درگاه پرداخت کاربرانی که دارای کد و پرونده مالیاتی نباشند به سرعت غیر­­فعال خواهد شد. البته با اینکه داشتن کد مالیاتی برای همه درگاه­های پرداخت کسب و کار­های اینترنتی امری ضروری تلقی می­شود، ولی تنها برخی از مشاغل موظف به پرداخت مالیات خواهند بود.

نحوه دریافت کد مالیاتی از سازمان مالیات برای درگاه پرداخت

برای دریافت شناسه یا کد مالیاتی لازم است تا چندین مرحله را به ترتیب طی کنید تا در نهایت این کد در اختیار شما قرار گرفته و پرونده مالیاتی شما تشکیل شود. در توضیحات پیش­رو نحوه دریافت کد مالیاتی از سازمان امور مالیات برای درگاه پرداخت را به صورت خلاصه شرح می­دهیم. در ابتدا به مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مالیاتی اشاره می­کنیم:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  • اساس­نامه شرکت به همراه کپی
  • اظهار­نامه شرکت به همراه کپی
  • دریافت فرم­های لازم و تکمیل آن­ها
  • پروانه بهره‌­برداری در صورت وجود با کپی آن
  • تسویه حساب مالیاتی به همراه حق تمبر به اداره مالیات کشور
  • نامه فعالیت شرکت
  • تهیه دفترچه مورد نیاز و تکمیل آن
  • تهیه آگهی روزنامه رسمی به همراه کپی

مرحله اول: پیش ثبت نام الکترونیکی

در قدم اول می­بایست به سامانه امور مالیاتی به آدرس http://www.tax.gov.ir/ مراجعه و سپس بر روی گزینه ثبت نام الکترونیکی کلیک کنید. در صفحه نمایش داده شده اطلاعات درخواستی را تکمیل کرده و پس از آن با فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی می­شوید.

مرحله دوم: بررسی صحت اطلاعات وارد شده

در مرحله دوم اطلاعات وارده توسط متقاضی کد مالیاتی از منابع مختلف سازمانی مورد بررسی و استعلام قرار خواهد گرفت و در صورت بروز هر گونه مغایرت در اطلاعات، موضوع با پیامک به شما اطلاع داده می­شود. در این زمان شما باید به سامانه و وب­سایت مورد نظر رفته و مرحله پیش ثبت نام را تکرار کنید.

مرحله سوم: ارسال اطلاعات کاربری

چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام به طور کامل مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار گیرد، مشخصات کاربری از جمله کلمه عبور و نام کاربری در کمتر از چند دقیقه برای شما در قالب یک پیامک ارسال می­شود. لازم به ذکر است که اطلاعات ارسالی از طرف سامانه کاملا محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن بر عهده کاربر می­باشد.

مرحله چهارم: ثبت نام الکترونیکی

به وسیله اطلاعات کاربری شما می­توانید وارد سامانه ثبت نام الکترونیکی شوید. در صفحه باز شده که شامل چندین فرم است باید اطلاعات تکمیلی درباره بنگاه اقتصادی اعم از: اطلاعات مجوز­ها، انبار­ها، شعب، اعضا و… خود وارد کنید. علاوه بر این موضوعات شما قادر خواهید بود که اطلاعات پایه مرحله پیش ثبت نام را دوباره ویرایش و ثبت نمایید. در نهایت پس از تکمیل فرم­های موجود بر روی گزینه تایید نهایی کلیک کنید.

مرحله پنجم: راستی آزمایی اطلاعات ثبت نام الکترونیک

در مرحله پنجم پس از فشردن گزینه تایید نهایی، فرم­های مربوطه به همراه اطلاعات وارد شده به سازمان امور مالیاتی ارسال و مورد بررسی قرار می­گیرد. در این زمان اگر اطلاعات به درستی وارد شده باشند شما به مرحله آخر راه پیدا خواهید کرد.

مرحله ششم: دریافت کد مالیاتی درگاه پرداخت

پس از ورود به پنل کاربری خود به وسیله نام کاربری و کلمه عبور، تمامی خدمات الکترونیکی سامانه امور مالیاتی برای شما فعال شده و می­توانید شناسه یکتای مالیاتی یا همان کد مالیاتی خود را دریافت کنید.

نکته: شما می­توانید از این مراحل به منظور دریافت شناسه مالیاتی دستگاه پوز نیز بهره ببرید.

هزینه دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت چقدر است؟

برای دریافت کد مالیاتی سرویس پرداخت هیچ گونه هزینه ای از متقاضیان گرفته نمی­شود و اخذ آن رایگان است. به این ترتیب هیچ موسسه حقوقی و یا افراد حقیقی مجاز به دریافت هزینه برای ارائه کد اقتصادی درگاه پرداخت نیستند. البته اگر قصد دارید تا پیگیری تمامی امور دریافت کد مالیاتی را یک موسسه حقوقی معتبر و آگاه برای شما برعهده بگیرد، در این مواقع می­توانید با توجه به تعرفه­های استاندارد و معقول در نظر گرفته شده، هزینه لازم را پرداخت کنید.

کد مالیاتی درگاه پرداخت چه کاربردی دارد؟

کد مالیاتی درگاه پرداخت چه کاربردی دارد؟

بر خلاف تفکر عموم مردم، مالیات تنها منبع درآمدی برای دولت نیست و مزایایی را برای صاحبان تمامی کسب و کار­ها به همراه دارد. متقاضیانی و شرکت­هایی که خواستار تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی برای درگاه پرداخت هستند از خدمات مختلفی همچون: دریافت کارت بازرگانی، امکان تهیه قرارداد میان شرکت­های حقیقی و حقوقی، کسب گواهی­های مختلف، مجوز شرکت در مناقصه و مزایده­ها، ارائه انواع اظهار­نامه­های رسمی و عملکردی برخوردار می­شوند.

اما با این حال چرا هنوز برخی از صاحب نظران با اجرایی شدن قانون کد مالیاتی از طرف شاپرک برای درگاه­های پرداخت مخالف هستند و آن را سدی عظیم در مقابل کسب و کار­های اینترنتی می­دانند؟

آیا امکان ساخت درگاه پرداخت بدون مالیات وجود دارد؟

کلام نهایی درباره مالیات درگاه پرداخت

همانطور که در این متن به طور مکرر گفته شد، داشتن کد مالیاتی برای ساخت درگاه پرداخت اینترنتی و استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است. فروشگاه­های اینترنتی به صورت تمام وقت و در تمامی ساعات شبانه روز فعالیت می­کنند و تداوم این فعالیت نقش مهمی در رشد آن­ها ایفا می­کند.

با این حال چنانچه در عملکرد سرویس درگاه پرداخت یک وب­سایت فروشگاهی اختلالی به وجود آید، آن فروشگاه متحمل ضرر­های جبران ناپذیری خواهد شد.

ساخت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی برای تمامی متقاضیان امکان­پذیر است. اما این کار عواقبی را هم برای سرویس­دهنده و هم برای سرویس­گیرنده به دنبال خواهد داشت. به طوریکه صاحبان کسب و کار­های اینترنتی دارای درگاه پرداخت در صورت عدم انجام فعالیت­های مالیاتی مشمول پرداخت جریمه و لغو امتیازات می­شوند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا