اجتماعی

عبور از سقف درآمدی سبب مسدود شدن حساب راننده‌ها می‌شود؟/ پاسخ اسنپ و تپسی

ساعت کاری منعطف یکی از ویژگی‌‌های ویژه تاکسی‌های اینترنتی است. اما برخی از رانندگان ادعا دارند که اگر از حداکثر درآمد تعیین شده، درآمد بیشتری داشته‌باشند، حساب کاربری آن‌ها توسط شرکت مسدود می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، کارمند بودن و کار در اسنپ و تپسی تفاوت‌های زیادی از نظر مزایا، درآمد و… با یکدیگر دارد. ساعت کاری منعطف در تاکسی‌های اینترنتی یکی از تفاوت‌های ویژه آن با کار کارمندی است.

ساعت کاری اسنپ و تپسی

این در حالی است که برخی از رانندگان مدعی شدند که شرکت‌هایی مانند اسنپ، تپسی، الوپیک و دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه، پس از اینکه راننده از سقف حداقل دستمزد ساعتی بیشتر کار کند، حساب کاربری او در این اپلیکیشن‌ها مسدود می‌شود.

همچنین، دولت برای کارمندان و کارگران ساعت کاری مشخصی را هر ساله تعیین می‌کند. اما براساس گزارش‌ها، ساعت کاری در تاکسی‌های اینترنتی نسبت به کار کارمندی بسیار ساده‌تر است. چرا که راننده ساعت کار منعطف دارد. او می‌تواند در روز یا شب کار کند. حتی می‌تواند این‌کار را به عنوان شغل دوم انتخاب کند. همچنین، هر زمان که بخواهد دست از کار می‌کشد و هر زمان که خواست به کار بازمی‌گردد.

با وجود این، آیا این قانون وزارت کار مشمول رانندگان تاکسی اینترنتی هم می‌‌شود؟

اسنپ و تپسی چه می‌گویند؟

روابط عمومی تپسی دراین باره گفت: «در تپسی چنین قانونی که راننده یک سقف درآمد داشته‌باشد، وجود ندارد. اتفاقا تپسی به رانندگانی که بسیار فعال هستند، جوایزی را اهدا می‌کند. همچنین، طرح‌های تشویقی را در نظر می‌گیرد تا رانندگان تعداد سفرهای بیشتری را انجام دهند. اینکه حساب کاربری رانندگان پس از دریافت حداکثر دستمزد مسدود شود، اصلا به نفع ما نیست و در در بلند به ضرر شرکت می‌شود. چون تعداد سفر که مهم‌ترین شاخص عملکرد تپسی است و با این کار کاهش می‌یابد.»

همچنین، روابط عمومی اسنپ درباره این موضوع پاسخ داد: «چنین قانونی در سامانه حمل‌و‌نقل اینترنتی اسنپ وجود ندارد و این خبر نادرست است. قوانین اسنپ کاملا شفاف است و کاربران مسافر و راننده می‌توانند «شرایط و قوانین اسنپ» از این لینک مطالعه کنند.

اسنپ می‌گوید: «کاربران راننده اسنپ هیچگونه محدودیتی برای میزان فعالیت در این سامانه و رسیدن به درآمد مورد نظر خود ندارند. در حقیقت ویژگی اصلی و مزیت اسنپ و دیگر پلتفرم‌های مشابه این است که سقف و کف درآمد یا ساعات کاری برای کاربران راننده خود تعیین نمی‌کنند و کاربران می‌توانند با توجه به نیاز و هدف خود در اسنپ فعالیت کنند و به درآمد دلخواه برسند.»

پیگیری‌های از سامانه الوپیک نیز نشان می‌دهد که مبنی قانونی برای محدودیت در ساعت کاری و درآمد رانندگان این شرکت‌ وجود ندارد. الوپیک می‌گوید: «الوپیک مطلقا چنین قانونی ندارد. فرایند کسب درآمد سفیران در الوپیک کاملا شفاف و روشن است.

سفیران الوپیک برای هر میزان فعالیت و کسب درآمد کاملا مختارند. نقش ما در این فرایند تسهیلگری است نه مداخله منفی! سفیران الوپیک(راکبان/رانندگان) ارزشمندترین سرمایه الوپیک هستند و بهبود مستمر شرایط کار آنها اولویت همیشگی ما از ابتدای شروع فعالیت تا امروز بوده است.

ما همواره به دنبال راه‌حل‌های به روز برای افزایش رضایت سفیران الوپیک هستیم. پرداخت آنی به سفیران الوپیک یکی از همین راه حل‌هاست. این سرویس روزانه امکان پرداخت به سفیران الوپیک را تا سقف یک و نیم میلیون تومان فراهم می‌کند. مزیتی که تنها الوپیک برای راکبان و رانندگان حوزه ارسال ایجاد می‌کند.»

تناقض طرح‌های تشویقی با محدودیت کسب درآمد

در شرکت‌های اسنپ و تپسی معمولا برای رانندگان طرح‌های تشویقی در نظر گرفته‌می‌شود. این طرح‌ها برای کسب درآمد بیشتر و ثبت تعداد سفرهای بیشتر است. هر راننده با انجام تعداد سفرهای بیشتر یا معین، از این شرکت‌ها مبلغی را به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

با وجود طرح‌های تشویقی به نظر می‌رسد که ادعای برخی از رانندگان مبنی بر اینکه این سامانه‌ها حساب کاربری را پس از انجام تعداد سفر مشخص مسدود می‌کنند، رد می‌شود. چرا که اگر قانونی در این باره وجود داشت، این شرکت‌ها نمی‌توانستند از آن سرپیچی کنند. بنابراین مسدودی حساب کاربری رانندگان به دلیل کسب درآمد و ساعت کاری بالا نیست.

مسدودی حساب رانندگان می‌تواند دلایل متعددی داشته‌باشد. حساب کاربری رانندگان به دلایلی مانند ضعف عملکرد، تقلب در سیستم، رفتار نامناسب، مسافر تکراری، تعدد گزارش منفی از سوی مسافران، نقص مدارک، عدم مطابقت پلاک خودرو، عدم تأییدیه از سوی ناجا، لغو بیش‌ از حد سفر، پیاده کردن مسافر قبل از مقصد غیرفعال می‌شوند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

  1. طرحهای تشویق اسنپ یک استثمار بزرگ در کشور است ونه نظارتی هست و کسی هم پاسخگو نیست. از جیب راننده درآمدهای بالا بدست آوردن در یک کشور اسلامی.
    بهتر نیست اسنپ خودش ماشین بخرد و در اختیار راننده ها قرار بدهد و حقوق و هزینه های ماشین را بدهد و با هر قیمتی که خواست مسافرها را جابجا کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا