دانش و فناوری

سرعت عجیب اینترنت ماهواره‌ای

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از دستیابی به سرعت دانلود ۱۷ مگابایت بر ثانیه توسط اینترنت ماهواره‌ای خبر داد.

به گزارش روند بازار، با اعلام خبر جدیدی از سوی ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، کاربران اینترنت ماهواره‌ای ارائه شده از سوی این شرکت در هر کجا و با استفاده از تلفن همراه هوشمند سامسونگ، قابلیت اتصال و دانلود تا سرعت حیرت‌انگیز ۱۷ مگابایت بر ثانیه را خواهند داشت.

همه چیز از آنجایی آغاز شد که شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد که قصد ارسال ماهواره‌ای جدید در شعاع ۳۴۰ تا ۳۶۰ کیلومتری زمین را دارد. از طرفی پروژه‌ی دیگری هم برای نزدیک شدن یک ماهواره به زمین برای افزایش سرعت اینترنت را دنبال می‌کرد.

شرکت اسپیس ایکس متعهد شد در صورت تائید این درخواست و اخذ مجوز برای نزدیک کردن یک ماهواره به زمین، کیفیت اینترنت و سرعت آن را بهبود ببخشد.

نسل دوم اینترنت ماهواره‌ای

نزدیک شدن یک ماهواه تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری همانطور که مورد درخواست شرکت اسپیس ایکس بود، این امکان را به دست می‌دهد تا قابلیت پاسخگویی برای شما بیسار بیشتری از متقاضیان این خدمات را داشته باشد. اینترنت ماهواره‌ای از زمان پیدایش خود به عنوان ایده تا به امروز که تقریبا در هر جای زمین مورد استفاده قرار گرفته است؛ به شکل فزاینده‌ای مورد توجه اقضار مختلف بوده و در مسائل مختلفی تاثیرگذار بوده است.

طرح همه‌گیر و جالب توجه اینترنت ماهواره‌ای در سال ۲۰۲۲ با دریافت اولین مجوز خود برای قرار دادن ماهواره‌ی نسل یک خود در مدار ۵۶۰ کیلومتری زمین، مقدمات ایده‌های جذاب خود را پایه گذاشت. طرح‌ها و نقشه‌هایی که منجر به تحولات عمیق، بنیادی و انقلابی‌ای در ساختارهای مختلفی از زندگی انسان‌ها می‌شد.

در نامه‌ای که شرکت اسپیس ایکس برای سازمان FCC یا کمیسیون فدرال ارتباطات، ارسال کرده است تا درخواست را مبنی بر کاهش ارتفاع یک ماهواره تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری بیان شده است که:

«مفتخریم تا اعلام کنیم که ماهواره نسل دو از حد انتظار هم عملکرد بهتری داشته. از جمله در مراحل اولیه پرتاب و قرارگیری در مدار مورد نظر.»

مزیت دیگری که در کاهش ارتفاع ماهواره‌ی نسل دوم دارد در این مسئله نهفته است که خطر برخورد را کاهش می‌دهد. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که به این نکته توجه کنیم، با توجه به رشد فراگیر شمار کاربران اینترنت ماهواره‌ای حفط کیفیت به طور ثابت مسئولیت سنگینی خواهد و به نظر می‌رسد که با این طرح، جوانب متعددی در نظر گرفته شده است.

سرعت دیوانه‌وار ۱۷ مگابایت بر ثانیه

بامداد همین امروز یعنی یکشنبه ۱۳ اسفند بود که ایلان ماسک در شبکه‌ی اجتماعی ایکس- که در گذشته بخش قابل توجه‌ای از سهام آن را خریداری کرد و پیشنهاد عضویت در هیئت مدیره‌ی آن را پذیرفت- خبر داغی را منتشر کرد که او و محققین شرکت اسپیس ایکس توان دستیابی به سرعتی بسیار بالا را دارند.

این حداکثر سرعتی‌ست که در یک آزمایش آن هم روی یک گوشی سامسونگ به‌دست آمده است. سرعتی خیره‌کننده در مقایسه با موارد موجود و به طور واضحی نویددهنده‌ی دورانی جدید.

استقرار ماهواره در مداری نزدیک‌تر از گذشته به زمین، امکان اتصال کاربران بیشتری را به دست می‌دهد. حال باید در نظر داشت که چنین تغییرات و تحولاتی چه تاثیری بر اوضاع فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت خواهد داشت.

ایران در رتبه ۷۵ جهان از نظر سرعت اینترنت

طبق گزارش Speedtest در دسامبر ۲۰۲۳، سرعت اینترنت ثابت و موبایل به ترتیب ۱۱ و ۳۱ مگابایت، البته به طور میانگین بیان شده است. فراز و فرود سرعت و شرایط اینترنت در کشورمان به طوری بوده که می‌توان تا حدی آن را نا امید‌کننده تلقی کرد.

نکات پایانی

پیشرفت‌های تکنولوژی در دوران معاصر به حد جنون‌ آمیزی با ضربان بسیار بالایی در حال تغییر و تخریب ساختار فعلی جهان هستند. همگی ما تصوری از جهان آینده داریم. در جهانی که انسان‌ها بر بسیاری از چالش‌های امروزی خود غلبه کرده و در جهانی ورای جهان امروزی زیست می‌کند.

اما عبور از شکل فعلی نیازمند چه مسائل و رویکردهایی‌ است؟ این‌ها پرسش‌هایی‌ست که در گذشته هم وجود داشته و دغدغه‌ی مشترک انسان‌ها آن هم بدون توجه به زمان و مکان است.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا