سیاسی

سفر هیات طالبان به ایران/ حقآبه هیرمند بررسی می‌شود

هیاتی از وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان در خصوص قرارداد حق آبه میان دو کشور ایران و افغانستان به فردا (چهارشنبه) به تهران سفر می‌کند.

به گزارش روند بازار، قرار است هیاتی از وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان برای رایزنی در خصوص قرارداد حقآبه میان دو کشور ایران و افغانستان فردا (چهارشنبه) به تهران سفر کند.

فارس نوشت، هیاتی از وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان به ریاست «فاروق اعظم»، مشاور ارشد این وزارتخانه برای رایزنی در خصوص قرارداد حق آبه میان دو کشور ایران و افغانستان به فردا (چهارشنبه) به تهران سفر می‌کند.

هدف از سفر این هیات افغانستان رایزنی در خصوص قرارداد حقابه ایران و اختصاس آب هلمند عنوان شده است.

فاروق اعظم در این خصوص گفت که هیاتی از وزارت آب برای اجرای متن قراردادی که بین ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ درباره آب رودخانه هیرمند امضا شده به تهران سفر کند.

پیش از این مقامات طالبان بر اجرای کامل حق‌آبه ایران و افغانستان تاکید کرده بودند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آب مستفید خواهد شد.

همچنین «انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی طالبان نیز در این باره گفت که افغانستان به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است.

به گفته وی، بر اثر خشکسالی افغانستان هم با کمبود آب مواجه است و شاید حق آبه ایران هم از این بابت متأثر شده و این مسأله، قابل بحث است.

سمنگانی همچنین تأکید کرد که طالبان آماده است نگرانی ایران در این زمینه را را از راه گفتگو رفع نماید.

در همین راستا امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران از اعزام هیات تخصصی به افغانستان برای بررسی موضوع حق آبه استقبال کرده بود.

متقی در این گفت‌وگو مهمان نوازی دولت و‌ مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و‌ مسلمان تأکید کرده و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.

انتقاد ایران از عمل غیرمسئولانه طالبان در موضوع حقابه هیرمند

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که مقامات ایران از عملکرد هیات حاکمه افغانستان پس از تحولات سیاسی اخیر در حوزه اختصاص حقابه ایران انتقاد کرده بودند.

در این راستا، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره حق آبه هیرمند گفت: «برای ما یکی از مهم‌ترین سنجه‌های ارزیابی مسئولیت پذیری هیأت حاکمه فعلی افغانستان، موضوع حق آبه ایران است. آنچه در کلام گفته می‌شود در عمل هنوز شاهد نبودیم. آبی به ایران نرسیده و طبیعی است که این را به عنوان یک عمل غیرمسئولانه در پرونده هیأت حاکمه فعلی افغانستان ثبت و ضبط کردیم. توضیحاتی را می‌دهند و مسائل فنی را مطرح می‌کنند گفتیم آمادگی داریم که این مسائل فنی را حل کنیم و کمیساران عالی آب در افغانستان ملاقات داشتند ولی مهم این است که در عمل وزارت نیرو به ما گزارش دهد که این اتفاق رخ داده است.»

این در حالی است که «علی اکبر محرابیان» وزیر نیروی ایران درخصوص اختصاص حقابه از سوی دولت موقت طالبان گفته است که: پس از جلسات متعددی که با طرف افغان درباره حق آبه هیرمند داشتیم، به طرف افغانی تذکر داده ایم که باید این کار انجام شود اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده و امیدواریم که در روزهای آینده شاهد رهاسازی آب هیرمند باشیم.

محرابیان در خصوص آخرین وضعیت حق آبه هیرمند، گفت: سه ماه است که با طرف افغانی مذاکره می‌کنیم، سفری را وزیر مربوطه به ایران داشت و مذاکراتی در این راستا صورت گرفت. همچنین جلسه کمیساران آب نیز در افغانستان تشکیل شد و سه نوبت نیز به صورت تلفنی از مسئولان افغانی پیگیر حق آبه جمهوری اسلامی شدیم.

وی افزود: طرف افغان در بیان اعلام کردند که حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت می شناسیم و حتما رهاسازی آب انجام می شود اما تا این لحظه این کار صورت نگرفته و تذکرات لازم به آنها داده شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا