سیاسی

سفر وزیر خارجه طالبان به تهران/ محور مذاکرات ایران و طالبان چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که یک هیئت بلندپایه در رأس وزیر خارجه طالبان برای دیدار با مقامات ایران عازم تهران شد.

به گزارش روندبازار به نقل از تجارت‌نیوز، «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که یک هیئت عالی‌رتبه به سرپرستی «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان عازم تهران شده است.

بلخی گفت که هیئت طالبان در این سفر درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجرین افغان رایزنی‌هایی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان اظهار داشت که پیش از این سفر، نشست تدارکاتی در محل وزارت خارجه افغانستان برگزار شد و پس از بررسی‌ها، موضوعات مهم در دستور کار قرار گرفت.

وزیر امور خارجه طالبان چندی قبل، در دیدار با معاون سفیر ایران در کابل تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بین‌المللی خود برای برون‌رفت افغانستان از مشکلات جاری استفاده کند. (تسنیم)

تاثیر حضور طالبان در افغانستان بر روابط اقتصادی با ایران

حضور طالبان بر جایگاه ایران در افغانستان چه اثری دارد؟ مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در سه حوزه «تجارت»، «ترانزیت» و «انرژی» آینده ایران در بازار افغانستان را در کنار رقبا تحلیل کرد.

در تمام سال‌های اخیر افغانستان در جرگه ۵ مقصد صادراتی ایران بود، اما آیا با ورود طالبان، ایران می‌تواند در درازمدت این بازار را حفظ کند؟ از دید تحلیلگران فارغ از حضور طالبان، حیات تجاری ایران با این کشور و یا هر کشوری دیگر منوط به حل مشکل تحریم‌‌‌های ایران است.

برمبنای آمار موجود به‌دنبال تداوم تحریم‌‌‌های ایران، صادرات به افغانستان به‌شدت افت کرده است؛ این رقم از نزدیک به ۳ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ به حدود ۷/ ۱میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرد.

در ۶ماه نخست سال‌جاری نیز این مبادلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است. در این مسیر گذشته از تحریم‌‌‌ها، ایران نباید رقبای خود را در حوزه تجارت و ترانزیت دستکم بگیرد. اکنون در بازار افغانستان، کشور با رقبای جدی همچون هند، چین و پاکستان روبه‌رو است.

در حوزه ترانزیت نیز این سه کشور از جمله رقبای جدی کشور هستند. مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در واکاوی پیامدهای «ظهور طالبان بر جایگاه ایران در افق ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک افغانستان» به این موضوع پرداخته است. برآیند این گزارش توجه ویژه سیاستگذاران به ۶ نکته در این رابطه است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا