سیاسی

سفر ناگهانی وزیر خارجه عمان به ایران/ این دیدار به مذاکرات وین مربوط است؟

وزیر خارجه عمان سفر ناگهانی و غیرمنتظره‌ای به تهران داشت. سفری یک روزه برای دیدار با وزیر امور خارجه ایران. اما دلیل سفر وزیر خارجه عمان به ایران چیست و آیا پای مذاکرات هسته‌ای در میان است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ساعاتی قبل خبر رسید که بدربن‌حمد البوسعیدی، وزیر امورخارجه سلطنت عمان به تهران آمده تا با همتای ایرانی خود دیدار کند و پس از آن برای تقدیم نامه سلطان عمان به رئیس جمهور ایران، به پاستور رفته است.

اگرچه هنوز جزئیات دیدار عبدالهیان و البوسعیدی منتشر نشده است، اما وزیر امور خارجه عمان گفته قرار است در این سفر نامه سلطان عمان را به رئیس جمهور ایران برسانم. نامه‌ای که «محتوای آن، در رابطه با روابط دو جانبه دو کشور است. ایران و عمان روابط خوب و تاریخی با هم دارند و هر دو تلاش می‌کنند که این روابط رشد پیدا کند.»

دلیل سفر وزیر خارجه عمان به تهران

اما سوال دیگری که وجود دارد این است که دلیل سفر ناگهانی وزیر امور خارجه عمان به ایران چیست؟ آیا او در یک سفر فوری به ایران آمده تا نامه‌ای را به ابراهیم ردیسی تقدیم کند که بر روابط حسنه دو کشور تاکید می‌کند؟ یا دلیل این سفر ناگهانی، دعوت از ابراهیم رئیسی به عمان بوده است؟

بسیاری معتقدند این سفر می‌تواند با موضوع برجام ارتباط داشته باشد و احتمالا وزیر امور خارجه عمان حامل پیامی درباره مذاکرات هسته‌ای بوده است. این گمانه زمانی تقویت می‌شود که بدانیم در دور پیشین مذاکرات برجامی، عمان نقش مهمی در مذاکرات داشت. سلطان قاموس در آن زمان نقش میانجی روابط ایران و آمریکا را بر عهده داشت.

به گونه‌ای که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات ۲۰۱۵، در دیداری با همتای عمانی خود به نقش مهم عمان در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و گفته بود: «عمان و سلطان عمان، به شخصه، نقش بسیار سازنده‌ای در کمک به ما برای تکمیل توافق ایران داشته است. ما چندین بار در عمان مذاکره کردیم و به خاطر این حمایت خیلی متشکر هستیم.»

پیش از این حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با ایرنا گفته بود: عمان می‌تواند مانع از تخریب مذاکرات وین توسط طرف‌های ثالث مانند ریاض و یا تل‌آویو شود. پادشاهی عمان در شورای همکاری خلیج فارس به‌عنوان چکش تعادل عمل می‌کند و همواره تلاش کرده روابط متعادلی در دو سوی خلیج فارس برقرار کند.»

حالا هم به نظر می‌رسد که نامه‌ای که سلطان عمان برای ابراهیم رئیسی نوشته، به همین موضوع ارتباط داشته باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا