اقتصادی

سقف مقاومتی و کف حمایتی بورس تغییر کرد

شاخص بورس دیروز روندی پرنوسان را پشت سر گذاشت و در حالی که در ساعات میانی معاملات تا یک میلیون و ۳۱۲ هزار واحد افزایش یافته بود در ساعات پایانی تا یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد کاهش یافت.

به گزارش روند بازار بورس به نقل از خبرآنلاین، شاخص بورس در معاملات امروز بازار سرمایه با ۵۳۷۵ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد ایستاد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۲۷۰۰ واحد افزایش یافت و رقم ۴۶۹ هزار و ۳۵۳ واحد را ثبت کرد.

معامله گران امروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۱۱ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال انجام دادند.ملی صنایع مس ایران، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، فولاد خوزستان و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه گذاری تامین اجتماعی و ایران ترانسفو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

 بیشتر بخوانید:

                                   دو اتفاق مهم بورس را ترسانده است

همایون دارابی در پاسخ به این سئوال که وضعیت کنونی بورس چگونه است؟ گفت: بازار پس از هر دوره اریزش بازار یک دوره بازگشت را تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: چند نگرانی در هفته گذشته خیلی بازار را اذیت کرد. به خصوص مسئله قیمت گذاری فولاد که الان خبرها حاکی از آن است که این قضیه ملغی شده باشد. از طرف دیگری هم بحث‌هایی بود در رابطه با حمایت و جلساتی که وزارت اقتصاد گذاشت و هولدینگ‌های بزرگ و صندوق توسعه وسط آمدند.

او در توضیح این مطلب اضافه کرد: بازار افت زیادی را تجربه کرده و اگر بحث‌های مربوط به قیمت گذاری فولاد و دستکاری‌های اینگونه در بازار اتفاق نمی‌افتاد بازار مشکلی نداشت. چون در یکی دو هفته گذشته یک نگرانی سیاسی درمورد ترامپ وجود داشت که منتفی شد. فقط مانده مسئله نرخ ارز که باید ببینیم نتیجه آن در یکی دو هفته آینده چه خواهد شد.

بازار بورس تهران

او ادامه داد: به نظر می‌رسد فعلا آرامش نسبی را در بازار تجربه میکنیم تا ببینیم بازار میتواند یه جریان بلندمدتی را پیدا بکند یا همچنان فاز نوسانی را خواهد داشت.

به گقته وی شاخص در شرایط کنونی روی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد یک مقاومت جدی و روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا هم یک حمایت قوی پیدا کرده است. باید ببینیم این کانال تا کی میتواند ادامه پیدا کند.

وی در خصوص صحبت‎های اخیر وزیر صمت در خصوص امتناع وزارت تحت تصدی‌اش از قیمت‌گذاری دستوری گفت: این صحبت‌ها نگرانی‌ها را کمتر کرد. مسئله فولاد مسئله مهمی بود که اتفاقا دودش به چشم خود دولت و بازار سرمایه میرفت.

دارابی ادامه داد: به هر حال گروه فولادی برای بازار سرمایه یک گروه بسیار مهم است. از این نظر که در صنعت فولاد دارای مزیت بسیار خوبی هستیم و بازارهای بسیار خوبی هم در اطراف خود داریم. هیچ کشوری در منطقه نیست که همزمان سنگ آهن، گاز و همچنین عمق استراتژی برای تولید داشته باشد.

او در خصوص تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: همه مسائل را باید در رابطه با نرخ ارز ببینیم. یکی از ابهاماتی که در حال حاضر بازار با آن روبروست، مسئله نرخ ارز است. اگر نرخ ارز به ثبات نسبی در همین قیمت‌های فعلی هم برسد، بازار به طرز قابل توجهی می‌تواند شاهد اعلام گزارش‌های خوبی در ۹ ماهه و ۱۲ ماهه باشد. بازار نگران است که شاید نرخ ارز پایین بیاید و نمی‌داند که تکلیف نرخ ارز چه میشود.

او در خصوص وضعیت هفته آینده نیز گفت: در حاضر نسبت به بازار امیدوار هستیم. قیمت‌ها هم افت کرده و بازار میتواند یک بازگشتی را انجام دهد. امیدواریم خبر تازه‌ای باعث نگرانی بازار نشود و بازار بتواند شاخص را یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برگرداند. از طرفی باید دید که تحولاتی که در لایحه بودجه اتفاق می‌افتد به کجا خواهد رسید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا