اقتصادی

سقوط و صعود بهای میلگرد در اوج

سقوط قیمت میلگرد می تواند تاثیر زیادی بر میزان تقاضا داشته باشد، همانطور که گفته شد قیمت میلگرد تحت تاثیر نرخ ارز ممکن است تغییرات بسیاری پیدا کند.

اما عامل های دیگری وجود دارند که این قیمت ها را صعودی و نزولی می کند. اگر بخواهیم تک تک موارد را مورد بررسی قرار دهیم که کدام یک از عوامل تاثیر بیشتری بر بالا و پایین شدن نرخ می گذارد، نمی توانیم عامل اصلی را تعیین کنیم. عواملی همچون عرضه ی میلگرد در بازار بورس یکی از این عوامل مهم است که باید به آن توجه داشت.

بیشتر بخوانید: کاهش قیمت شمش و میلگرد به زودی

میلگرد در بورس کالا با قیمتی کنترل شده عرضه خواهد شد و میزان تقاضای مناسبی هم برای پیمانکاران و مهندسان ساختمان دارد. البته عاملی که برای تولید باید به آن دقت کرد، میزان عرضه ی شمش فولادی در بورس می باشد زیرا میلگرد های فولادی از شمش تهیه می شوند.

شمش های فولادی همانطور که از لحاظ عرضه بسیار اهمیت دارند از لحاظ میزان تامین می توانند تاثیر بسزایی داشته باشند. شمش های فولادی به سبب عرضه از این لحاظ مهم هستند که بتوانند آن را خریداری و بعد از آن میلگرد های فولادی تهیه کنند. به طور مثال با عرضه ی میلگرد در بازار باید دقت کرد که شمش فولادی نیز در بازار عرضه شوند زیرا محصول اولیه ی تولید میلگرد شمش فولادی است و عرضه ی شمش بسیار مورد اهمیت می باشد.

عامل دیگری که سقوط قیمت ها را بر عهده می گیرد قیمت اعلام شده ی شمش و همچنین مواد اولیه است. مواد اولیه برای تولید شمش ممکن است تا حدودی قیمت ها را تغییر دهد. این تغییر قیمتی همچنین بر قیمت شمش فولادی تاثیر می گذارد تاثیر پذیر بودن هر یک از قیمت ها بر دیگر قیمت ها اثر می گذارد و این نشان دهنده ی این است که قیمت ها به صورت زنجیره واری به یکدیگر متصل اند. قیمت ارز نیز بر قیمت مواد اولیه فولادی نیز تاثیر گذار است؛ بنابراین صعودی شدن نرخ میلگرد یا هر یک از محصولات این عوامل را هم در بر خواهد داشت به همین دلیل دولت برای اینکه دست واسطه گران را از افزایش قیمت ها کوتاه کند ناچار مجبور به ارائه ی محصولات فولادی در بورس است که با کنترل قیمت ها می تواند قیمت تمام شده را به خریداران و سرمایه گذاران اعلام کند.

بهبود قیمت میلگرد

با توجه به اینکه اوضاع کشور در چند روز اخیر با معضلاتی مواجه بوده است اما بازار آهن الات اندکی رو به بهبود رفته. قیمت ارز با توجه به کاهشی شدن خود این موضوع را اثبات کرده که نرخ ارز تاثیر زیادی بر قیمت آهن آلات خواهد گذاشت. قیمت محصول پرکاربردی همچون میلگرد هم این قضیه را به صورتی واضح تعیین کرده است. در ادامه ما شاهد این هستیم که زنجیره ی فولاد بتواند فعالیت خود را گسترده کند و در زمینه های دیگر پویا بودن خود را نمایان کند. بازار محصولات فولادی با توجه به اینکه جزئی از کالاهای اساسی محسوب می شود و بخشی از نیاز های عمده و اساسی مردم را برطرف می کند پس با هر اتفاقی از جمله تغییر نرخ ارز می تواند بالا و پایین شدن نمودار خود را به نمایش بگذارد و اما کدام یک از محصولات فولادی بیشترین تاثیر را از نرخ ارز می گیرند؟

به طور کلی می توان گفت تمام محصولات فولادی توسط نرخ ارز بالا و پایین خواهند شد. اما بیشترین محصولی که از لحاظ کاربردی با بالا و پایین شدن نرخ ارز می تواند روند نمودار را تغییر دهد محصول میلگرد فولادی است. میلگرد های فولادی در ساختمان سازی نقش گسترده ای را ایفا می کنند. به همین دلیل نوسانات قیمتی این محصول دور از انتظار نمی باشد. محصول میلگرد های فولادی نیز هر کدام با استانداردی خاص قیمت متناسب به خود را دارد. همانطور که قیمت میلگرد های آجدار نسبت به میلگرد ساده متفاوت می باشند این نکته نیز حائز اهمیت است که قیمت های میلگرد آجدار با اندازه ها و سایزهای مختلف قیمت نامشخصی دارد. به طور مثال قیمت میلگرد A3 با قیمت میلگرد A2 بسیار متفاوت می باشد. این تفاوت قیمتی نیز به این دلیل است که میزان مواد به کار رفته و همچنین اندازه و سایز این دو میلگرد با هم متفاوت می باشد و با توجه به مرغوبیت استفاده از مواد اولیه این محصول با نرخ ارز به صورت مستقیمی تغییر خواهد کرد. در چند روز اخیر با توجه به اینکه نرخ ارز کاهش یافته است ما شاهد بهبود قیمت میلگرد بوده ایم. قیمت میلگرد بر ساخت و ساز تاثیر گسترده ای دارد و می توانیم بگوییم خریداران میلگرد بیشتر ساختمان سازان هستند هر چند که میلگردهای دیگر برای جوشکاری می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند که این بهره برداری نیز برای جوش دادن میلگرد های فولادی به یکدیگر استفاده خواهد شد.

اما نکته ی دیگر هم وجود دارد و آن تولید شمش می باشد، به طور حتم ما شاهد این نتیجه هستیم که کارخانه ی ذوب آهن با تولید شمش توانسته خط میلگرد خود را راه اندازی کند. کارخانه ی ذوب آهن اصفهان با دارا بودن خط تولید شمش توانسته محصول ساختمانی خود را به صورتی مستقیم به خریدار و یا سرمایه گذار ارائه دهد. اما در این بین مسئله ی دیگر میزان عرضه می باشد. به همان نسبتی که شمش تولید می شود بایستی محصول مورد نظر نیز به بازار عرضه و تولید شود.

اما این میزان ممکن است اندکی متفاوت باشد.متفاوت بودن این میزان به این دلیل است که از شمش های فولادی میتوان ورق های فولادی هم تهیه کرد. با قرار دادن شمش در فرآیند خط نورد ، ورق های فولادی مورد استفاده قرار میگیرد.ورق های فولادی هم از لحاظ قیمتی با تعرفه ی متفاوتی عرضه میشوند و این به دلیل نوع شمش مصرفی می باشد.عامل دیگری که باید برای خرید میلگرد به آن توجه کرد ، کیفیت میلگرد های موجود میباشد.هرچه کیفیت و مواد اولیه در میلگردها بیشتر باشد ، استحکام و مقاومت آن بیشتر میشود و کمتر مورد زنگ زدگی قرار میگیرد. میلگردهایی که از شمش های معمولی تهیه میشوند ، مقاومت خود را دارا می باشند اما در برابر اتفاقات ناگهانی احتمال دارد از خود مقاومت نشان دهند.میلگردها باید در فرآیند تولید از شمش های مرغوب تهیه شوند و همچنین در فرآیند تولید باید به این نکته توجه کرد که در فرآیندی مثل سردکنندگی قرارمیگیرند.

بنابراین میلگردهای فولادی باتوجه به نوع شمش به کار رفته در فرآیند تولید مرحله ای را باید طی کنند تا مقاومت خود را بالاتر ببرند .فرآیندی مثل سردکاری توسط فشار آب و خنک کردن ، میلگرد حرارت شده از نمونه هایی است که هم بر قیمت میلگرد و هم بر کیفیت میلگرد تاثیر میگذارد.بنابراین قیمت این میلگردها نیز با دیگر میلگردها متفاوت خواهد بود.میلگرد کارخانه های کویر کاشان ، ذوب آهن و دیگر کارخانه ها از این نوع می باشد که نسبت به تکنولوژی روز هم از کیفیت بالایی برخوردارند و هم نسبت به قیمت اندکی اندکی بالاتر می باشد.اما این تفاوت قیمتی از لحاظ کیفیتی ارزشمند می باشد.این تفاوت قیمتی نیز به این دلیل است که در فرآیند نورد محصول میلگرد علاوه بر اینکه نوع شمش استفاده شده متفاوت می باشد ، فرآیند نورد آن نیز متفاوت تر خواهد بود.پس میتوان گفت کارخانه ها برحسب اینکه چه نوع شمشی به کار می برند و یا از چه فرآیندی در خط نورد تولید می شوند ، دارای قیمت های متفاوتی می باشند. فرآیندهایی که در خط نورد میلگرد بر روی محصول اعمال می شود ، می توان بر میزان مقاومت تاثیر زیادی بگذارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا