اقتصادی

قیمت دلار بعد از اربعین چه سمت‌وسویی دارد؟

بازار ارز و طلا کم خبر و‌ پرنوسان‌بود/ سنت پرش یک هفته‌ای دلار از کانال ۴۸ در سال جاری تکرار شد/ سکه کماکان لیدر بازار توصیف می‌شود/ قیمت دلار بعد از اربعین چه سمت‌وسویی دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از اکوایران، معامله‌گران می‌گفتند روز سه‌شنبه بازار کم‌خبری داشتیم اما به جایش نوسانی بود. قیمت دلار هرات سه‌شنبه در ۴۸ هزار و ۶۸۰ تومان شروع کرد و تا قبل آغاز به کار بازار درهم دبی بین ۴۸ هزار و ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان نوسان داد. شروع درهم در ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و افزایش قیمت حواله باعث شد تا قیمت دلار هرات بالای ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان برود.

البته معامله‌گران فنی می‌گفتند در روز دوشنبه سطح ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان شکست اما زیر این مرز تثبیت نداد و تثبیت دو ساعته قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه بالای ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان باعث شد تا مقاومتش بشکند. قیمت دلار هرات در ادامه و در نیمه دوم بازار با افزایش به کانال ۴۹ هزار تومان رسید.

قیمت دلار فردایی هرات با افزایش تا ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان هم رفت. قیمت درهم امارات هم با افزایش ۱۰۰ تومانی به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و در معاملات سه‌شنبه حتی بالاتر از این سطح هم رفت. قیمت سکه و طلای آبشده هم مثل دلار افزایشی بودند و سکه وارد کانال ۲۸ میلیون شد و تا ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت، طلای آبشده هم وارد کانال ۱۰ میلیون شد.

چرا بازار نوسان افزایشی داد؟

در معاملات روز دوشنبه معامله‌گران می‌گفتند قیمت سکه فردایی با افزایش وارد کانال ۲۸ میلیون شده و سکه لیدر بازار است. روز سه‌شنبه که بازار افزایشی شد این نکته که سکه لیدر است قطعیت بیشتری پیدا کرد. البته این معامله‌گران در کنار این موضوع می‌گفتند این لیدر افزایشی موقتی است.

گروهی از معامله‌گران هم از چهارشنبه هفته قبل هشدار می‌دادند تقاضای حواله دلار در کانال ۴۸ هزار تومان بالاست و مراقب فروش‌هایتان باشید. گروهی از معامله‌گران هم با توجه به سنوات گذشته معتقدند افزایش قیمت دلار به خاطر اثر اربعین است. آن‌ها می‌گفتند هر ساله قبل از اربعین قیمت دلار شروع به افزایش می‌کند. طبق پیگیری اکوایران، طی سه سال گذشته این اتفاق در بازار افتاده است.

سال ۹۹، قیمت دلار از کانال ۲۷ هزار تومان با افزایش تا ۲۹ هزار تومان رفته، سال ۱۴۰۰، قیمت دلار از کانال ۲۶ هزار تومان با افزایش بیش از هراز تومان به کانال ۲۷ هزار تومان رفته و در سال ۱۴۰۱، دلار یک ماه قبل از اربعین کانال ۲۸ هزار را می‌بیند و از آنجا با افزایش تا کانال ۳۱ هزار تومان افزایش داشت.

نکته این بود که در این سه سال ذکر شده رشد قیمت دلار بعد از اربعین شدت گرفته و کانال‌های بالاتر را دیده است، مثلا پارسال در کمتر از ده روز دو کانال بالا رفت.

البته این نکته هم گفتنی است که در بازار دوشنبه تهران هم خریدار زیاد بود و یکسری از معامله‌گران دلیل اینکه قیمت دلار بیشتر نمی‌ریزد را این می‌دانستند که تهران نمی‌گذارد.

فنی‌های بازار معتقدند بازارها جلوی حمایت‌هایشان به خط شده بودند و نتوانستند آن‌ها را از دست بدهند و افزایشی شدند. فنی‌ها می‌گویند در سال ۱۴۰۲ قیمت دلار در کانال ۴۸ هزار تومان دوامی ندارد و حداکثر دوامش به یک هفته رسیده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا