اجتماعی

چرخ «سورن» برای تاکسی‌ها می‌چرخد؟

مدتی است که در پی توقف تولید دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ که بعنوان تاکسی در ناوگان خدمت رسانی می کردند، «سمند سورن» بعنوان جایگزین معرفی شده، خودرویی که هنوز تاییدیه استاندارد و پلاک‌گذاری را دریافت نکرده است.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، چندی پیش معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرد که ” در سال ۱۴۰۱ خودروهای ۴۰۵ و سمند از مدار تولید خارج می شود.” این در حالی است که ناوگان تاکسیرانی شهر تهران از دو خودروی پژو و سمند تامین می شود و عدم تولید این دو خودرو سبب شد تا مسئولان امر به دنبال یافتن خودرو جایگزین سمند و پژو باشند تا اینکه مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به پیش بینی نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال جاری از قرارگیری “سمند سورن” در فرایند نوسازی تاکسی های فرسوده خبر داد.

او گفته بود: دو خودروی مورد استفاده در حوزه تاکسیرانی تاکنون پژو۴۰۵ و سمند پایه گاز سوز بوده است که با اعلام شرکت خودروساز و تایید دولت، تولید این دو خودرو از اردیبهشت ماه سال‌جاری متوقف شده است. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده خودروی سمند سورن در فرایند نوسازی تاکسی های فرسوده قرار گیرد.

با اعلام انتخاب سمند سورن به عنوان خودروی جایگزین پژو و سمند در ناوگان تاکسیرانی تعدادی از رانندگان تاکسی از این انتخاب انتقاد کردند و حتی با راه اندازی کارزاری خواهان تغییر خودروی انتخابی شدند چراکه معتقدند قیمت خرید و نگهداشت «سورن» بالا است و مناسب مصارف شخصی است نه ناوگان عمومی تاکسی.

دولت وام کم بهره با اقساط ۱۰ ساله به تاکسیرانان اعطا کند

سعید شهبازی تاکسیران گردشی شهر تهران با طرح این پرسش که با چه معیار ، ملاک ، کارشناسی و مطالعه‌ای خودرو سمند سورن برای تاکسی شدن تخصیص یافته؟ خودرویی که هزینه‌های آن برای من تاکسیران بالاست، ادامه می دهد: تاکسی، یکی از نمادهای هر کشوری‌ است ، چرا دولت برای واردات یک خودرو مناسب برای تاکسی، البته ارزان و باکیفیت و استاندارد یارانه پرداخت نمیکند؟ مگر نه اینکه طبق قانون هوای پاک ۸۰ درصد بهای تاکسی را دولت باید تقبل کند. انتظارم از دولت این است که وام کم بهره با اقساط ۱۰ ساله به من تاکسیران اعطاء کند و دو عضو شورای شهر که سالها با قشر تاکسیران در تماس بودند (تشکری هاشمی و مظفر) چرا این شرایط ما را نمی‌بینند و اقدامی انجام نمی‌دهند.

انتخاب سورن، انتخابی بین بد و بدتر؟

حسن پورناظری تاکسیران دیگری است با طرح این سوال از مسئولین حمل و نقل عمومی که با کدام مطالعه و کارشناسی به این نتیجه رسیدید که سورن می‌تواند گزینه مناسبی برای تاکسی تهران باشد ادامه می‌دهد که براساس نظر کارشناسان حوزه خودرو، سورن از روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده و یک فیس لیفت از سمند عادی به حساب می‌آید و قیمت بالای این خودرو که متناسب با امکانات رفاهی و همچنین تغییرات ظاهری آن نسبت به سمند معمولی نیست.

وی ادامه می دهد: به نظر می رسد انتخاب این خودرو برای تاکسی شاید انتخابی بین بد و بدتر را مقابل تصمیم مسئولین قرار داده اما دولت باید در این باره تمهیداتی بیاندیشد تا گشایشی در گره کور نوسازی تاکسی های فرسوده ایجاد شود.

سورن مناسب مصارف شخصی نه ناوگان عمومی

همچنین هادی انگورج تاکسیران نیز معتقد است که سمند سورن از نظر کابین و مبلمان، رفع عیوب سپر و چراغ ها، تغییرات صورت گرفته در سیستم محرکه خودرو، برای مصارف شخصی مناسب است اما از جهت استفاده در ناوگان حمل و نقل همگانی به گواه کارشناسان مناسب نیست و باتوجه به میزان فعالیت خودرو در ناوگان عمومی این خودروها مناسب این مدل خدمات نیستند!

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور برخی مسئولان تصمیم گیر فقط توجه به میزان آورده اولیه خودرو دارند و به هزینه تامین و نگهداری ، مصرف سوخت ، آلایندگی خودرو و… که اتفاقا از فاکتورهای مهم تشخیص خودروی مناسب برای خدمت به مردم است، توجه لازم را نمی کنند، می افزاید: با یک حساب سرانگشتی از قیمت قطعات خودروی داخلی می‌توان متوجه شد یک تاکسیران جدای از پرداختی اولیه قیمت خودرو، حداقل پول چند خودرو را باید برای تامین و نگهداری هزینه کند.

به گزارش ایسنا، درباره انتخاب خودروی سورن به عنوان تاکسی، مسئولان شهرداری تهران به عنوان نهادی که بالاترین ناوگان تاکسی را دارد نیز انتقاداتی دارند، بگونه ای که سید مجتبی شفیعی معاون حمل ونقل شهرداری تهران به ایسنا می گوید: با توجه به اینکه تولید دو خودروی پژو و سمند متوقف شده است، طرح نوسازی تاکسی های فرسوده کل کشور عملا متوقف شده است.

وی با بیان اینکه تنها کمکی که دولت در این حوزه انجام می داد بحث تعیین خودرو بود که آن هم متاسفانه از ابتدای سال جاری متوقف شده است ادامه می دهد: در گذشته دولت اسبق در طرح نوسازی تاکسی بطور کامل تسهیلات بانکی ارزان را فراهم می کرد و ناوگان ارزانتر از بازار را تامین می‌کرد اما الان تامین تسهیلات لغو شده و حالا که میخواهیم از منابع داخلی خودمان تاکسی ها را نوسازی کنیم، خودروساز همکاری نمی کند چراکه دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ تاکسی بودند و علیرغم پیگیری ها از وزارت صنعت هنوز هیچ خودروی جایگزین تایید شده ای معرفی نکردند.

شفیعی ادامه می دهد: تنها یک مدل خودروی سمند سورن معرفی کردند که هنوز مجوز شماره گذاری برای تاکسی نگرفته و طرح نوسازی عملا متوقف شده. رانندگان تاکسی هم حق دارند که چرا خودرو نوسازی معرفی نمی‌کنید این در حالی است که شهرداری تهران تسهیلات مختلفی را با منابع محدود خود ارائه خواهد کرد اما ما که خودروساز نیستیم و شهردار تهران نیز در این مورد مکاتباتی با وزیر صنعت داشتند که تا این زمان به نتیجه اجرایی نرسیده است.

وی در مورد محتوای مکاتبه شهردار تهران با وزیر صنعت می گوید: در این نامه از وزیر خواستیم که پیگیر حل مشکل خودرویی که معرفی کردند یعنی سمند سورن باشند تا پلاک تاکسی بگیرد و در این میان ما نمیتوانیم کاری کنیم چراکه مسئله فی مابین سازمان استاندارد و خودروساز است و قیمت بالای این خودرو موجب گلایه رانندگان تاکسی است و ما مجبوریم سقف تسهیلات را تاحد ممکن افزایش دهیم که توجیه اقتصادی چندانی برای رانندگان تاکسی ندارد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه این موضوع به روند نوسازی لطمه می زند ادامه می دهد: ما معتقدیم خودرویی باید اعلام شود که در توانمان باشد که منابع و تسهیلات خرید آن را با توجه به قطع کمک های دولتی تامین کنیم اما خودرویی که در توان خرید تاکسیران باشد و از سویی دیگر تولید داخل باشد در بازار نداریم، هرچند که از محل واردات میتوان خودروهای زیادی در همین قیمت البته با کیفیت بهتر بعنوان تاکسی استفاده کرد اما با وجود قانون و مصوبه اخیر، هنوز واردات خودرو عملیاتی نشده است.

شفیعی در مورد روند تامین منابع اعتباری برای نوسازی تاکسی ادامه می دهد: قبلا مدل اقتصادی نوسازی تاکسی ها این گونه بود که سهم دولت، شهرداری و صندوق کارآفرینی امید هر کدام یک سوم بود اما با توجه به اینکه دولت سهم خودرا پرداخت نکرد، مجبور شدیم سهم خود و صندوق کارآفرینی را به نصف افزایش دهیم و توانستیم سال گذشته طرح نوسازی را با همه مشکلات ادامه دهیم اما امسال غیر از مسئله تامین اعتبارات مشکل بزرگتری به نام نوع خودرو داریم چراکه سمند سورن هم منتظر تایید استاندارد است هرچند که دولت هم اعلام کرد بر انتخاب سمند سورن بعنوان تاکسی تاکید دارد اما هنوز نتوانستند مجوز پلاک تاکسی آن را بگیرند و ادامه برنامه مهم نوسازی تاکسی در هاله از ابهام است.

برچسب‌ها:
تاکسیتاکسی فرسودهطرح نوسازی تاکسیصندوق کارآفرینی امیدشهرداری تهرانپژو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا