سیاسی

امضای ۳ سند همکاری میان ایران و نیکاراگوئه

مقامات عالی‌رتبه ایران و نیکاراگوئه در حضور روسای جمهور دو کشور، ۳ سند همکاری امضا کردند.

به گزارش روند بازار به نقل از ایرنا، مراسم امضای اسناد همکاری‌های مهم دوجانبه ایران و نیکاراگوئه در حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه دو طرف، ۳ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده است که به امضای وزرای خارجه و بهداشت و درمان ایران و همتایان ونزوئلایی رسید.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی دوشنبه در نخستین مرحله از یک سفر دوره‌ای کوتاه به آمریکای لاتین با هدف ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف وارد اراکاس، پایتخت ونزوئلا شد.

رئیس جمهور در سفر دو روزه به این کشور علاوه بر دیدار با نیکلاس مادورو همتای ونزوئلایی خود، هیأت‌های عالی‌رتبه، رئیس مجلس و جمعی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی این کشور از نمایشگاه علم و فناوری دستاوردهای ایرانی و آغاز به کار خط تولید دو شرکت خودروساز بزرگ ایران بازدید کرد و با امضا ٢۶ سند همکاری و سخنرانی در جمع جوانان و نخبگان ونزوئلایی به برنامه‌های خود در ونزوئلا پایان داد.

رئیس جمهور سپس روز گذشته و در چهاردهمین مقصد دپیلماتیکی خود وارد «ماناگوا» پایتخت نیکاراگوئه شد. نیکاراگوئه نخستین کشوری که منشور سازمان ملل را تأیید کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه، جواد اوجی وزیر نفت، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از همراهان رئیس جمهور در این سفر هستند.

در این سیر تعاملات دیپلماسی خارجی و فعال آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در ۲۱ ماه اخیر از حضور در ۱۴کشور آسیایی و منطقه‌ای برای شرکت در اجلاس‌های مختلف و دعوت‌های رسمی تا به امروز به امضا بیش از ۱٢۶سند، یادداشت تفاهم در زمینه‌های اقتصادی – تجاری، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، نفتی و پتروشیمی منجر شده است که در نوع خود کم سابقه بوده است.

از مجموع ۱۴سفر خارجی رئیس جمهور تاکنون چهار سفر در سال ۱۴۰۰ به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر، ۶ سفر در ۱۴۰۱ به عمان، ترکمنستان، ازبکستان، سازمان ملل، قزاقستان و چین و چهار سفر به سوریه، اندونزی، ونزوئلا، نیکاراگوئه در ۱۴۰۲ داشته است.

همچنین کوبا مقصد پانزدهم سفر رئیس جمهور است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا