اجتماعی

۴ هزار بلیت جام جهانی برای فوتبالی‌ها/ هفت‌خوان خرید بلیت

سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش می‌گوید: حدود چهار هزار بلیت جام جهانی از سوی فدارسیون فوتبال به خانواده فوتبالی مانند سرمربی‌ها و بازیکنان پیشکسوت فوتبال تعلق می‌گیرد. هنوز مشخص نیست این افراد چه کسانی هستند، فدارسیون در این مورد تصمیم می‌گیرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، روایت‌های متناقض از تعداد بلیت‌های جام جهانی قطر که به فدارسیون فوتبال تعلق گرفته است، ادامه دارد. هنوز این فدراسیون توضیحات نهایی را در مورد فروش و تعداد بلیت‌هایی که در دست دارد، به وزارت ورزش اعلام نکرده است.

بلیت‌هایی که تعدادی از آن سهم سازمان‌ها و نهادهای دولتی است و تعدادی دیگر به دست خانواده‌های فوتبالی می‌رسد. اگرچه بسیاری از علاقمندان به فوتبال در ایران منتظر جام جهانی قطر بودند اما آنقدر بر سر راهشان مانع قرار گرفته است که برخی عطای جام جهانی را به لقای آن بخشیدند؛ موانعی مانند خرید بلیت تا گرفتن هیاکارت و رزرو هتل و…

اگر هم بخواهند کار را یکسره کنند و تور جام جهانی بخرند، باید چند صد میلیون تومان هزینه کنند که باز هم در توان مالی برخی نیست. اما چند نفر توانستند از طریق فدراسیون فوتبال ایران، بلیت جام جهانی ۲۰۲۲ را بگیرند؟

۴ هزار بلیت به خانواده فوتبالی تعلق دارد


سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش به تجارت‌نیوز می‌گوید: «از میان بلیت‌هایی که در اختیار فدراسیون بود، ۱۶ هزار بلیت فروخته شده است. حدود چهار هزار بلیت دیگر در اختیار این فدارسیون قرار دارد که به فروش نمی‌رود و متعلق به خانواده‌های فوتبالی است. البته هنوز این بلیت‌ها را هم به افراد عضو این خانواده تحویل نداده‌اند.»

اما خانواده فوتبالی‌ها مشخصا چه کسانی هستند؟ چه کسانی در لیست چهار هزار نفری فدارسیون قرار می‌گیرند و جام جهانی ۲۰۲۲ را از نزدیک و در ورزشگاه‌های قطر دنبال می‌کنند؟ کلهر در این مورد می‌گوید: «بازیکنان پیشکسوت و خانواده‌های آنها از جمله این افراد هستند. همچنین ۵۰ هیأت فوتبالی داریم که رؤسای این هیأت‌ها نیز مشمول دریافت این بلیط‌ها هستند. تعداد زیادی باشگاه داریم که مشخص نیست بلیت به کدام بازیکنان این باشگاه‌ها تعلق می‌گیرد. به طور کلی این موضوع کاملا در اختیار فدراسیون است.»

معاون فرهنگی وزارت ورزش: «حدود چهار هزار بلیت جام جهانی قطر در اختیار این فدارسیون است که متعلق به خانواده‌های فوتبالی است.»


فروش بلیت جام جهانی بدون اطلاع‌رسانی؟

فدارسیون فوتبال در دو مرحله بلیت فروشی را از طریق سایت به صورت رسمی انجام داد. مرحله اول به صورت قرعه‌کشی انجام شد و مرحله دوم ثبت‌نام و خرید بلیت از سوی علاقمندان صورت گرفت. در هر دو مرحله البته مشکلاتی برای علاقمندان وجود داشت.

پس از انتقادات علاقمندان به فوتبال برای اختلال در سایت هنگام نوبت دوم فروش بلیت جام جهانی، روابط عمومی فدراسیون فوتبال به تجارت‌نیوز گفته بود: «یک مرحله دیگر برای فروش بلیت در نظر گرفته شده است تا علاقمندان که به دلیل مشکل سایت از خرید بلیت جا ماندند، بار دیگر اقدام کنند.» اما این مرحله در سکوت خبری اجرایی شد.

سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش به تجارت‌نیوز می‌گوید: «یک مرحله دیگر فروش بلیت از طریق سایت فدراسیون فوتبال چند روز بعد از نوبت دوم صورت گرفت.» این در حالی است که برخی از علاقمندان فوتبال می‌گویند با اینکه منتظر بودند اما بی‌خبر ماندند و از این مرحله هم جاماندند. کسانی که می‌گویند قیمت تورهای جام جهانی آنقدر گران است که امیدشان به همین بلیت‌های فدراسیون بود.

کلهر می‌گوید: « قرار بود فدراسیون به صورت شفاف توضیح دهد که چه تعداد بلیت را به مردم فروخته‌اند و مدارک خود را نیز ارائه کنند. همچنین مشخص کنند که خانواده فوتبالی هر کدام چه تعداد بلیت گرفته‌اند. اما هنوز در این موارد پاسخی نداده‌اند و ما همچنان منتظر توضیحات فدراسیون هستیم.»

بلاتکلیفی خریداران مرحله دوم بلیت‌فروشی

آشفتگی در ماجرای بلیت جام جهانی قطر به اینجا ختم نمی‌شود. برخی از خریداران بلیت جام جهانی می‌گویند در مرحله دوم، بلیت خریده‌اند اما هنوز برای آنها ووچر نامبر(کد اختصاصی که برای گرفتن هیاکارت الزامی است) ارسال نشده.

یکی از کسانی که در مرحله دوم بلیت خریده است، می‌گوید: «سه بلیت را با حساب مالیات، حدود ۳۰ میلیون تومان خریده‌ام. اما تاکنون کدی برایم ارسال نشده است. تاکنون بارها با فدراسیون فوتبال تماس گرفته‌ام اما جواب نداده‌اند.»

یکی دیگر از خریداران بلیت جام جهانی از طریق سایت فدراسیون فوتبال می‌گوید: «فدراسیون هنوز کد ارسال نکرده و تماسی را هم جواب نمی‌دهند. نگرانم که نتوانم به موقع برای رزرو هتل در قطر اقدام کنم.»

کلهر در این مورد می‌گوید: «کدهای مرحله اول بلیت‌فروشی ارسال شد. مرحله دوم هم به زودی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.»

کسانی که بلیت جام جهانی را خریده‌اند، باید برای سفر به قطر هیاکارت داشته باشند. برای داشتن هیاکارت هم به کد ارسالی فدراسیون فوتبال نیاز دارند تا بتوانند مراحل بعدی را انجام دهند.

پیش از این تجارت‌نیوز در گزارشی به خرید وفروش بلیت‌های جام جهانی پرداخته بود. بر اساس این گزارش، برخی از بلیت‌های جام جهانی به سازمان‌ها و نهادهای دولتی تعلق می‌گیرد.

معاون فرهنگی وزارت ورزش با تائید این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: «سقف عددی که برای سهمیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفته‌ایم، ۱۱۰ تا بلیت است. در مورد سقف و کف سهمیه اختصاصی به برخی از نهادها، واحد دیگری تصمیم می‌گیرد. سهمیه مجلس فعلا مشخص نیست.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا