اجتماعی

سهم ۲۵ درصدی جوانان از جمعیت بیکار ایران

محاسبات نشان می‌دهد که در سال گذشته، تقریبا یک‌چهارم بیکاران را جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله تشکیل داده‌اند.

به گزارش روند بازار، «بیکاری» یکی از معضلات اجتماعی-اقتصادی است که اگر برطرف نشود علاوه‌‌بر چالش‌های معیشتی، مشکلات فرهنگی هم در اجتماع ایجاد می‌کند. روندهای آماری حاکی از آن است که وضعیت بیکاری در سال‌های اخیر نسبت به دهه‌های گذشته بهبود یافته، اما همچنان نرخ بیکاری ایران با حد مطلوب (۵ الی ۳ درصد)  فاصله دارد. در ادبیات اقتصادی، نه‌تنها پرداختن به نفس مسئله بیکاری اهمیت دارد، بلکه تحلیل جزئیات آن، مثل ترکیب جنسیتی و سنی نیز مهم است.

محاسبات صورت گرفته بر اساس داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، تقریبا یک‌چهارم از جمعیت بیکار را جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله تشکیل داده‌اند. این در حالی است که این نسبت در سال ۱۴۰۱ کمتر بود.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در ایران

طبق تعاریف مرکز آمار، حداقل سن قانونی کار کردن در ایران ۱۵ سال در نظر گرفته شده است. همچنین، بیکار به شخصی اطلاق می‌شود که شغل ندارد، اما یا مایل به کار کردن است یا به دنبال کار می‌گردد. آنچه که در ادبیات اقتصادی به عنوان «جمعیت فعال» ذکر می‌شود در واقع مجموع افراد بیکار و شاغل است.

حال اگر جمعیت افراد بیکار در هر سال بر جمعیت افراد فعال تقسیم شود، نرخ بیکاری به دست می‌آید. طبق آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته برابر با ۸.۱ درصد بوده است.

اگر به جای کل جمعیت بیکار، جمعیت بیکار ۱۵ تا ۲۴ ساله (جوان) در محاسبه قرار گیرد، نرخ بیکاری جوانان حاصل می‌شود. این شاخص در سال گذشته ۲۱.۲ درصد بود. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ای که در بازار کار فعال است، ۲۱ نفر بیکار بودند.

عده‌ای در توجیه بالا بودن این نسبت اظهار می‌کنند که چون مبنای سن نوجوان فعال، ۱۵ سال گرفته شده و اکثر جوانان در این سن کار نمی‌کنند، این نسبت در ایران بالا رفته است. این در حالی است که طبق تعریف مرکز آمار، بیکار به شخصی گفته نمی‌‌شود که فقط فاقد شغل باشد، بلکه برای این که جوان در دایره افراد بیکار قرار بگیرد لازم است تا «مایل» و «در جستجوی کار» باشد. در نتیجه، هر جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ای که در این آمارگیری محاسبه شده، در جستجوی کار بود.

نرخ بیکاری جوانان در این بازه سنی در کشورهای آمریکا و بریتانیا در سال ۲۰۲۳ میلادی به ترتیب برابر با ۱۲ درصد و ۸ درصد بود.

نسبت جوانان بیکار به کل جمعیت بیکار

سهم ۲۵ درصدی جوانان ایرانی از جمعیت بیکار

اعدادی که تا کنون به آن اشاره شد، نسبت «جمعیت جوان بیکار»‌ به «جمعیت جوان فعال» بوده است. می‌توان این بررسی را طور دیگری با یک شاخص جدید انجام داد. در این شاخص، نسبت «جمعیت جوان بیکار» به «کل جمعیت بیکار» محاسبه می‌شود و نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ نفر بیکار در کل کشور، چند درصد ۱۵ تا ۲۴ سال سن داشته‌اند.

محاسبه این شاخص بر اساس  داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، نسبت جوانان بیکار به کل جمعیت بیکار ۲۵.۱ درصد بود. به عبارت دیگر، در سال قبل از هر ۱۰۰ نفر بیکار، ۲۵ نفر یا معادل یک‌چهارم، جوان بوده‌اند. این نسبت در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۳.۸ درصد بوده است.

منبع
اکو ایران

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا