اقتصادی

سود روزانه بورس چقدر است؟

روند بازار به نقل از دنیای اقتصاد نوشت: جدی‌ترین جهش بورس در یک ماه اخیر با صعود ۴/۴ درصدی نماگر بازار ثبت شد. این صعود ۴۷ هزار واحدی با رشد ۱۸ درصدی ارزش معاملات خرد سهام و حضور پرقدرت بازیگران حقیقی در سمت خرید همراه بود. اما این رشدها و صعودها برای سرمایه گذاران خرد چقدر و چگونه منفعت دارد؟

پس از تجربه چند روز اصلاحی در کارنامه بورس تهران در سال جدید، از اواسط هفته گذشته بار دیگر شاهد صعودهای متوالی و پرشتاب نماگر اصلی این بازار بودیم. در این مسیر روز گذشته دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد بیش از ۴۷ هزار واحدی همراه شد و شاهد افزایش ۱۸ درصدی ارزش معاملات خرد بودیم. ضمن آنکه صف‌های طویلی از خرید هم در انتهای معاملات پابرجا مانده بود. از دیگر متغیرهای صعودی بورس تهران طی معاملات روزهای اخیر اما افزایش تدریجی سرعت ورود سرمایه خرد به بازار سهام است که طی ۵ جلسه اخیر معاملاتی شتاب بیشتری گرفته است؛ به طوری که دیروز در مجموع خالص خرید معامله‌گران خرد (بورس، فرابورس و بازار پایه) از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز فراتر رفت.

شاخص کل بورس تهران در دومین روز معاملاتی این هفته نیز رشد ۴/ ۴ درصدی را تجربه کرد و به ارتفاع جدید یک میلیون و ۱۱۶ هزار واحدی دست یافت. فرابورس ایران نیز دیروز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و ۴/ ۳ درصد به ارتفاع آیفکس افزوده شد. جدی‌ترین جهش بورس از ۱۳ اردیبهشت‌ماه در حالی رقم خورد که مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس نیز از ۲۸۰ میلیارد دلار فراتر رفت که در تاریخ ۵۰ ساله بازار سرمایه ایران بی‌نظیر بوده است. با احتساب رشد دیروز شاخص سهام، بازدهی این نماگر از ابتدای سال به ۶/ ۱۱۷ درصد رسید. به عبارتی سهامداران از ابتدای سال‌جاری بر مبنای نرخ بهره مرکب، میانگین روزی ۶/ ۱ درصد سود کسب کرده‌اند.

سکه و دلار امنیتی شده اند

یکی از عواملی که در یکسال اخیر سبب افزایش گرایش به معاملات سهام شده، تب تورمی حاکم براقتصاد ایران است. جایی که حتی دلار و سکه نیز با وجود افت نرخ در روزهای گذشته اما از ابتدای سال جاری، چهره مثبتی را به نمایش گذاشته‌اند. قیمت کالا و خدمات نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. در بازار مسکن نیز با وجود تداوم فضای رکودی اما قیمت‌ها با جهش محسوسی همراه شده است. در این میان حاکمیت یک فضای امنیتی در بازار دلار و سکه و احتمال تکرار تجربه سال گذشته سبب شده تا صاحبان سرمایه، تمایل چندانی به حضور در این دو بازار نداشته باشند. ورود به بازار مسکن نیز با توجه به قیمت‌های نجومی نیازمند نقدینگی چند میلیاردی است. مضاف بر اینکه نرخ سود سپرده بانکی به ۱۵ درصد کاهش یافته است که این موضوع نیز انگیزه سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی را کاهش می‌دهد. از این رو بازار سهام با توجه به رشد ۱۸۷ درصدی میانگین وزنی قیمت‌ها در سال ۹۸ و ادامه این روند صعودی در سال جاری همچنان در صدر گزینه‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد. در این میان نیاز دولت به حمایت از بازار سرمایه خود توفیقی اجباری برای بازار سهام شده تا گوی سبقت را برباید.

بانک‌ها، رتبه اول ارزش داد و ستد

بانکی‌ها همچنان از منظر ارزش دادوستدها رتبه اول صنایع را به خود اختصاص دادند. این گروه دیروز شاهد جابه‌جایی یک میلیارد و ۶۵۳ میلیون سهم به ارزش ۸۱۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بود. پس از آن نیز پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها نبض ارزش معاملات را در دست گرفتند. در مجموع بزرگان بازار شامل گروه‌های کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و بانک‌ها یک سوم ارزش معاملات خرد بورس تهران طی معاملات روز یکشنبه را به خود اختصاص دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا