سیاسی

سوریه به اتحادیه عرب بازگشت

وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست امروز خود با بازگشت سوریه به این اتحادیه موافقت کردند.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی اتحادیه عرب اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست امروز خود در قاهره با بازگشت سوریه به این اتحادیه موافقت کردند.

به گزارش المیادین، سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز در این نشست با اشاره به قطب بندی ها و اقدامات گروه های تروریستی در سوریه که به واسطه برخی از کشورها به منظور محقق کردن برخی اهداف سیاسی به سوریه آورده شدند، گفت: حضور برخی از این گروه های تروریستی در خاک سوریه نهادینه شد و ملت سوریه به تنهایی در برابر چالش های بسیار زیاد و متراکمی قرار گرفت که بر دوش آن بسیار سنگینی می کند.

وزیر خارجه مصر در نشست فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب برای بحث درباره تحولات سودان و سوریه اعلام کرد بحران سوریه ثابت کرد که هیچ راه حل نظامی نمی‌تواند برای حل مشکلات این کشور، واقع گرایانه باشد و حل و فصل بحران باید به شکل سیاسی صورت گیرد.

او افزود: با توجه به این مسائل، مصر با همکاری برادران عرب و کشور‌های دوست و فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تلاش‌های خود را برای محقق کردن این اهداف به کار بسته است و نشست‌های اخیر سران عرب به میزبانی هر یک از کشور‌های عربستان سعودی و اردن در چارچوب فعال سازی نقش کشور‌های عربی در حل بحران سوریه از طریق رویکرد اجرایی و خط مشی گام به گام مبتنی بوده است و هدف از آن بررسی و از بین بردن تمامی تبعات و پیامد‌های بحران سیاسی و امنیتی و انسانی خواهد بود و هیچ شک و تردیدی نخواهد بود که پیوستن جمهوری عربی سوریه به بیانیه پایانی نشست سران عرب در امان در ماه می جاری یک تحول مثبت و گامی مهم در زمینه اثبات حسن نیت و اجرای تعهدات و تقویت همکاری‌های عربی – عربی برای حل بحران سوریه خواهد بود و ما امید داریم در این چارچوب اتخاذ گام‌های اجرایی برای عملی کردن دستاورد‌های نشست امان و حمایت جامعه جهانی از آن تحقق پیدا کند.

سامح شکری در ادامه بر ضرورت وفاداری و تعهد کشور‌ها و همچنین همه مولفه‌های جامعه سوریه و جامعه بین الملل برای حل بحران سوریه و بازگشت سوریه به خود سوری‌ها به شکلی واحد و با ثبات و مستقل تاکید کرد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق نیز در واکنش به موافقت اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به این اتحادیه گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فقط بازگشت یک کشور به اتحادیه عرب نیست، بلکه احیای روند اقدام عربی گروهی است.

او افزود: مسئله سوریه از طریق سیاسی، از طریق گفتگو و با هماهنگی و حمایت اعراب به طور مستمر حل و فصل خواهد شد. آنچه وزارت خارجه عراق سال ها روی آن کار کرده امروز محقق شده است و در امنیت منطقه و همچنین سوریه منعکس خواهد شد. دیپلماسی گفتگو و تلاش‌های عربی که توسط عراق اتخاذ شد، تلاشی واقعی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب داشت.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورد و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا