سیاسی

سیاه ترین روز برای دموکرات ها

روز اول انتخابات درون حزبی آمریکا در ایالت ایووا به پایان رسید. دموکرات ها این دوره هم مانند مسابقه خرگوش و لاک پشت، خواب ماندند و لاک پشت با خونسردی همیشگی در توئیتر خود، به جهان اعلام کرد که فیل ها پیروز شده اند!

زهره نوروزپور: امروز در تاریخ ۴/فبریه/۲۰۲۰ اولین انتخابات درون حزبی آمریکا در ایالات آیووا انجام شد که یکی از تاثیر گذار ترین ایالت ها در انتخابات آتی آمریکا به حساب می آید. دونالد ترامپ که این روزها درگیر استیضاح و رای گیری های مداوم سنا است روز جمعه در آستانه آغاز انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا با حمله به دموکرات ها گفت: « مایک بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک را به خاطر قدش و پیت بوتیجیج، شهردار سابق ساوت‌بند را به خاطر نام خانوادگی‌اش مسخره کرد و دوباره الیزابت وارن، سناتور آمریکایی را “پوکوهانتس” نامید.به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ گفت: دموکرات‌ها از جرم، فساد و هرج و مرج حمایت می‌کنند و جمهوری‌خواهان از قانون، نظم و عدالت. او همچنین بار دیگر مانند کمپین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ متعهد شد که مکزیک را وادار به پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی کند. او در این باره گفت: بیگانگان غیرقانونی اهل مکزیک هزینه این دیوار را می‌پردازند. او همچنین اظهار کرد، دموکرات‌ها تهدیدی برای کشاورزان آیووا محسوب می‌شوند و “گاوها را خواهند کشت”.وی افزود: اگر ما پیروز نشویم، مزارعتان به جهنم خواهند رفت.»

در همین باره بلومبرگ در پاسخ به اظهارات او گفت: من معتقدم دونالد ترامپ فکر می‌کند من قرار است او را شکست دهم و اینکه ما تلاش کرده‌ایم او را عصبی کنیم.او در تله ما گرفتار شده است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد! اظهارات بلومبرگ، مبارزات وارن و همین طور بایدن و سندرز پاسخ مثبتی برای آنها به ارمغان نداشت. چرا که اولین روز از انتخابات درون حزبی که در مهمترین ایالت آمریکا برگزار شد یک شکست بی سابقه را برای دموکرات ها رقم زد.

هفته گذشته هیلاری کلینتون در اینباره هشدار داده بود که سندرز دوست داشتنی نیست و جان گری گفته بود جوزف بایدن بر ترامپ غلبه می کند. این در حالی است که دو نامزد دیگر دموکرات ها یعنی وارن و سندرز بیشتر در بین مردم محبوب هستند تا سیاستمداران، بی خانمان ها و کسانی که هزینه درمان ندارند طرفدار برنی سندرز هستند چون او صحبت از قانون مدنی می کند و گروه های ضد جنگ از الیزابت وارن حمایت می کنند چون او را اهل گفتگو و مساحمه می دانند.

اما مشکل اصلی دموکرات ها در این شکست بی سابقه تنها نداشتن یک کاندید واحد است. سیاستمداران، نخبگان، قانونگذاران، سلبریتی ها و تاجران و حتی تاجران اسلحه که برخی از کمپانی های آنها به دموکرات ها گرایش دارند هیچکدام تا کنون نامزد اصلی خود را اعلام نکرده اند و ترامپ بی رقیب نیز در حال ماهی گرفتن از وضعیت شکننده حزب الاغ ها است.

دلیل دیگر شکست دموکرات ها سرگرم شدن به پرونده استیضاح است. رهبران اصلی حزب دموکرات اعم از نانسی پلوسی، مییچ مک کانل و چاک شومر، این روزها به شدت به دنبال زمین زدن رئیس جمهور فعلی آمریکا از طریق استیضاح هستند، جلساتی که یکی پس از دیگری پشت هم در حال شکست خوردن است و گویا قرار است در جلسه آخر پرونده آن بدون نتیجه بسته شود. چرا که سنا به حضور شاهدان در جلسات دادگاه رای مثبت نداد.

اشتباه بزرگ دموکرات که در کمتر از یک سال برای انتخابات ریاست جمهوری وقت دارند این است که تخم مرغ های خود را در سبد استیضاح گذاشته اند و سرگرم به این مساله، تا جایی که حتی نتوانسته اند به یک اجماع قطعی برسند و کاندید واحدی را انتخاب کننند یا از یک کاندید حمایت کنند. ناظران معتقدند که دموکرات ها خیال می کردند که با پرونده استیضاح از شر ترامپ خلاص خواهند شد اما آنطور که می خواستند نتوانستند جلسات استیضاح را مدیریت کنند و کفه ترازو به نفع ترامپ بالا رفت.

با اینحال این انتخابات قرار است تعیین کند که بالاخره کدام یک از نامزدهای دموکرات یا جمهوریخواه برای رقابت نهایی باقی خواهند ماند. تصاویری که از صبح امروز در شبکه های اجتماعی و رسانه های خبری آمریکا بسیار بازتاب داشته است چهره های نا امید آمریکایی ها از وضعیت رای گیری و نتیجه آن است که بازتاب گسترده ای با این تعریف داشته است که امروز روز مایوس کننده برای آمریکایی ها بود.

در همین باره خبرگزاری ایرنا به نقل از سی سی ان ان نوشت:

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در میزگردی در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از اعلام نشدن نتیجه انتخابات انجمن‌های حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا که در حقیقت زنگ انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری را به صدا در آورد، ابراز نگرانی کرده و آن را بسیار دلسرد کننده اعلام کردند.

« برنی سندرز » سناتور ایالت ورمونت، « جو بایدن » معاون رئیس جمهوری دوران باراک اوباما، « الیزابت وارن » سناتور ایالت ماساچوست و « پت بوتیجیج » شهردار پیشین « ساوث بند » ایالت ایندیانا چهار داوطلبی بودند که شانس بالایی برای کسب آرای بیشتر داشتند و در رقابتی نزدیک قرار گرفته بودند.

مایکل بلومبرگ شهردار پیشین نیویورک، دوال پاتریک فرماندار پیشین ماساچوست، « ایمی کلوبوشار » سناتور مینه‌سوتا، تولسی گابارد نماینده هاوایی در مجلس نمایندگان، مایکل بِنِت سناتور کلرادو، « اندرو یانگ » بازرگان و « تام استیر » بازرگان، دیگر داوطلبانی بودند که در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها حضور داشتند.

قرار بود پس از پایان رأی‌گیری، نتایج آن به سرعت اعلام شود اما تأخیر در اعلام آن، نگرانی‌ها، تردیدها و اضطراب زیادی در میان اعضای حزب دموکرات ایجاد کرد.
مقام‌های حزب دموکرات گفتند که این تأخیر به دلیل تلاش‌های مسؤولان برای «کنترل کیفیت» نتایج است.

« دیوید اکسلراد David Axelrod » مشاور ارشد پیشین باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا درباره وضعیتی که درباره اعلام نتیاج ایالت آیووا رخ داد در میز گرد سی ان ان گفت: یکی از موارد سایه افکندن استیضاح ترامپ در این انتخابات است، بویژه درباره برخی از نامزدهای دموکرات که در تعدادی از حوزه‌های انتخاباتی خود با این مشکل مواجه‌اند اما تصور نمی‌کنم توانسته باشد در ایالت آیووا بر آرا « جو بایدن » تاثیر گذارده باشد.

کارشناس دیگری در این میزگرد گفت: امشب در تاریخ انتخابات آمریکا شبی بی‌سابقه بود؛ اگر نفر اول را نفر دوم اعلام کردند این یک واقعه ناگواری خواهد بود.

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های انتخاباتی در ایالت آیووا اعلام کرد که نتایج درون حزبی دموکرات‌ها در نهایت تا سه‌شنبه (به وقت آمریکا) اعلام خواهد شد.
هرچند این شبکه تلویزیونی از  سردرگمی میان مسئولان برگزاری این انتخابات خبر می‌دهد اما جزئیات بیشتری از چرایی این تاخیر را گزارش نکرد.

در همین حال سی‌ان‌ان  از ستاد انتخاباتی ترامپ خبر داد که وضعیت انتخاباتی در ایالت آیووا را یک افتضاح خوانده که در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.
در همین حال، ترامپ در توئیتی، ماجرای رخ داده در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالات آیووا را یک پیروزی بزرگ برای جمهوریخواهان دانست.
 



این رسانه همچنین با نشان دادن صفحه نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گزارش داد، این صفحه خالی از اعداد و ارقام است؛ مشکل رایانه‌ای – فنی در اعلام نتیجه انتخابات آیوا دیده می‌شود؛ مشخص نیست که نتایج با اعداد و ارقام چه ساعتی اعلام شود؛ شاید ساعت دو یا هشت بامداد سه‌شنبه (به وقت آمریکا).

به گزارش  روند بازار به نقل ازخبرآنلاین تا لحظه نگارش این گزارش هنوز خبری مبنی بر نتایج انتخابات این ایالت متتشر نشده است و احتمالا به گفته سی ان ان نیمه شب امشب یا فردا نتایج آن اعلام شود.

اما انتخابات درون حزبی به چه صورت است و در آیووا چه گذشت؟

بی بی سی در اینباره نوشت: “سنت سیاسی برگزاری نخستین رای‌گیری در آیووا این ایالت را به صحنه نبردی تنگاتنگ و پر هزینه میان رقبا به ویژه ۴ کاندیدای پیشتاز تبدیل کرده است. آنها در این واپسین ساعات پیش از رای گیری به گوشه گوشه این ایالت سفر می کنند و برای جلب نظر رای دهندگان از برگزاری کنسرت تا دعوت از سلبریتی ها برای بسیج حامیان بهره می برند. با وجود انتشار نظرسنجی های متعدد پیش بینی نتایج بسیار مشکل است چون بر خلاف بیشتر ایالت‌ها، در آیووا نه صندوقی وجود دارد و نه حتی برگه رای، بلکه اعضا و هوادارن حزب در سالنهای بزرگ و کوچک مدارس و کتابخانه ها و گاه خانه یک عضو حزب جمع می‌شوند و پس از بحث و تلاش برای قانع کردن یکدیگر با بالا بردن دست یا جمع شدن در گوشه ای مشخص از سالن گردهمایی به کاندیدای مورد نظر رای می‌دهند. این پروسه رای گیری گاه پیچیده‌تر هم می‌شود، مثلا وقتی یک کاندیدا کمتر از ۱۵ درصد رای‌ در یکی از این تجمع‌ها را بدست بیاورد، رایش شمرده نمی‌شود. در چنین حالتی حامیان آن کاندیدا می‌توانند گزینه دومی را انتخاب کنند‌ و به گوشه ای از سالن بروند که طر‌فداران کاندیدای دیگری ایستاده‌اند. در نهایت سرشماری انجام و نتایج به دفتر مرکزی حزب گزارش می‌شود. این پروسه تصمیم‌گیری و یارکشی ۲-۳ ساعت زمان می‌برد و رقبایی که حامیان پیگیرتری دارند که تا آخر می‌مانند، شانسشان بالاتر می‌رود. در این میان ایرانیان آمریکا هم بی نقش نیستند، دست کم دو سه هزار ایرانی ساکن ایالت آیووا هستند. تمرکز شان البته در شهرهای دانشگاهی‌ مانند «ایمز» است. در این شهر با سه نفر ایرانی که قصد دارند در این رای‌گیری مشارکت کنند صحبت کردم. یکی از آنها استاد دانشگاه، دیگری هنرمند و سومی معمار بازنشسته است. آنها هر کدام از یکی از سه کاندیدای پیشتاز حمایت می‌کنند. خانم وارن، آقای سندرز و آقای بایدن. هر سه تغییر سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران و توان شکست دادن آقای ترامپ را از اولویتهایشان خواندند. در مسایل داخلی هم داشتن تجربه، تامین خدمات درمانی رایگان برای همه و داشتن برنامه های دقیق به جای کلی گویی از عوامل تصمیمشان در حمایت از کاندیدای مورد نظرشان است.”

چه خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  با اینکه اخبار نتایج انتخابات امروز مشخص نشد، اما صبح امروز برنی سندرز ادعای پیروزی کرد. همچنین نتایج نظرسنجی ها حاکی از آن است که جوزف بایدن از هم حزبی های خود و ترامپ نیز پیشی گرفته است.

این در حالی است که ترامپ به شدت مشغول جمع کردن برگ های انتخاباتی خود است. از افزایش فشار به ایران تا رونمایی از معامله قرن، همگی در راستای مدیریت افکار عمومی پیش می رود. قدرتی که ترامپ از ان برخوردار است و دموکرات ها بی بهره، ترامپ می داند برای پیروزی تنها باید به شبکه های اجتماعی متوسل شود و مستقیم با مردم سخن بگوید تا مردم او را باور کنند تا اینکه اخبار او از کانال های خبری و جهت دار منتشر شود. مساله ایی که ترامپ بارها با حمله به رسانه ها گوشزد کرده است. اینبار نیز مبارزات انتخاباتی خود را مانند سال ۲۰۱۶ به توئیتر برده است.

در همین حال که او سرگرم است، دموکرات ها هم سرگرم شده اند که از کدام کار ترامپ آتو بگیرند؟! گویا انتخابات سال ۲۰۱۶ و رقابت او با هیلاری کلینتون و بگم بگم ای دموکرات ها و شلوغ بازی بر سر دخالت روسیه در انتخابات،  برای دموکرات ها درس عبرت نشده است. ترامپ حتی بهتر از دموکرات ها در افشاگری ها رقیب تبحر دارد؛ او بازی متفاوتی دارد؛ بازی که دموکرات ها هنوز در خواب هستند و متوجه نشدند؛ انهم تنها مدیریت افکار عمومی از طریق مدیا است. دموکرات ها به مانند همان خرگوشی شده اند که در راه مسابقه خوابید و لاک پشت از او جلو افتاد و خط پایان را رد کرد.

با اینحال تنها یک ایالات رای گیری کرده است و نمی توان از حالا برآورد کرد که جنجالی ترین انتخابات آمریکا، با توجه به رای های شناور، خاکستری، لابی ها و الکترال راه به کجا خواهد برد؟ تنها موضوع با اهمیت این بود که این نتیجه و حضور کمرنگ مردم در مهمترین ایالت بی سابقه بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا