کسب و کار

سیر تا پیاز قیمت دوچرخه حرفه‌ای

شما هم حتما کلمه دوچرخه حرفه‌ای به گوش‌تان خورده است. اگر بعد از تحقیق و بررسی متوجه شدید که قصد خرید این سبک را دارید، بهتر است با عوامل تعیین کننده در قیمت دوچرخه آشنا شوید. در ابتدا به مفهوم این سبک بپردازیم. دوچرخه حرفه‌ای به مدل‌هایی اطلاق می‌شود که از نظر سطح تکنولوژی و فناوری‌های به کار رفته در ساخت با دیگر محصولات تفاوت دارند. سطح تکنولوژی‌هایی که در ساخت این دوچرخه‌ها استفاده می‌شود بسیار بالاتر از مدل‌های معمولی است.

سبک‌های مختلف دوچرخه حرفه‌ای

دوچرخه حرفه‌ای در سبک‌های مختلف کورسی، کوهستان و توریستی تولید می‌شود. در ادامه به معرفی هر یک از سبک‌ها خواهیم پرداخت.

مدل‌های کوهستان، تجربه هیجان خالص

از محبوب‌ترین سبک‌های دوچرخه، سبک کوهستان است که بر اساس نوع سیستم تعلیق در سبک‌های hardtail و  full suspension طراحی و تولید می‌شود. سبک هاردتیل دارای یک سیستم تعلیق در قسمت جلو و سبک فول ساسپنشن مجهز به دو سیستم تعلیق در قسمت عقب و جلو و برخی از مدل‌های آن مجهز به یک سیستم اتصال جهت نصب تعلیق اضافه در قسمت عقب هستند. قیمت دوچرخه حرفه‌ای هاردتیل پایین‌تر از مدل‌های فول ساسپنشن است.

قیمتدوچرخه حرفه‌ای متاثر از سیستم ترمز استفاده شده در طراحی و تولید نیز می‌باشد . در دوچرخه‌های رده بالا کوهستان از سیستم ترمز دیسکی هیدرولیکی استفاده می‌شود. این ترمزها بسیار سریع هستند و قدرت توقف بالایی دارند. ورزشکار با اعمال کوچک‌ترین فشار روی کتی ترمز می‌تواند دوچرخه را متوقف کند.

نهایت سرعت با مدل‌های کورسی

طراحی این سبک از دوچرخه بر پایه سرعت و چابکی دوچرخه‌سوار است. به همین دلیل از فریم‌های سبک با جنس آلومینیوم یا کربن ساخته می‌شود. این مواد بسیار سبک هستند و منجر به تولید فریم‌هایی با وزن کم می‌شوند. در نتیجه شتاب و سرعت و کیفیت سواری آن بالاتر می‌رود. قیمت دوچرخه کورسی حرفه‌ای در مقایسه با نمونه‌های معمولی بالاتر است. یکی از دلایل آن می‌تواند جنس بدنه آن‌ها باشد. کربن ایده‌آل‌ترین فلز برای ساخت فریم یک دوچرخه رده بالا کورسی است. 

دوچرخه حرفه‌ای توریستی

این سبک دوچرخه بسیار پرطرفدار است و این سبک بیشتر در پدال‌زدن استقامتی استفاده می‌شود. موضوع هرزگرد در طراحی این دوچرخه‌ها کم‌رنگ بوده و تمرکز طراح به روی تولید گشتاور بالا برای طی مسیرهای طولانی است. طراحی فریم این دوچرخه آیرودینامیک تر بوده و تمامی زوایای فریم حاده تر و طول‌ها کمتر هستند.

در این دوچرخه‌ها از سیستم دنده با طبق‌های بزرگ و دندانه‌های زیاد استفاده می‌شود تا گشتاور لازم تأمین شود. همچنین از ترمزهای دیسکی هیدرولیک در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

قیمت دوچرخه متاثر از چه مواردی است ؟

قیمت دوچرخه طبق برخی معیارها تعیین می‌شود. در این قسمت تمام مواردی که بر قیمت دوچرخه حرفه‌ای تاثیر گذار است را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قیمت دوچرخه

متریال مورد استفاده در ساخت تنه

فریم دوچرخه حرفه ای معمولاً از آلومینیوم و کربن ساخته می­شود. جنس فریم می­تواند بر استحکام بدنه، وزن، سرعت و شتاب گیری و در نهایت قیمت آن تأثیر بگذارد. دوچرخه­هایی که بدنه آلومینیومی دارند اقتصادی تر هستند. تنه‌های کربن دارای وزن کمتر، استحکام بیشتر و قیمت دوچرخه بالاتری نیز دارند.

مهندسی بکار گرفته شده در طراحی  

طراحی یک دوچرخه بسیار حائز اهمیت است و نباید آن را دست کم بگیرید زیرا ارتباط مستقیمی با کیفیت دوچرخه‌سواری شما دارد. طراحی یک دوچرخه پیشرفته بر اساس قوانین مهندسی و علم هندسه انجام شده و محل قرارگیری قطعات در آن بسیار دقیق است. طراحی دقیق، راندمان را بالاتر می­برد. در نتیجه رکاب زدن با دوچرخه ساده­تر بوده و کیفیت سواری بالاتر خواهد بود. طراحی دوچرخه­های حرفه­ای با توجه به سبک نیز متفاوت است. تمام این موارد بر روی قیمت دوچرخه تاثیر می‌گذارد.

برند تولید کننده

برند، با اهمیت و موضوع داغ بین دوچرخه سواران است. از دیگر عوامل تأثیر گذار بر قیمت دوچرخه می­توان به برند تولید کننده آن­ها اشاره کرد. برند­های مشهور همواره سعی در پیشی گرفتن از سایر رقبا در بازار دارند. در نتیجه افزایش سطح کیفیت و بهره گیری از به روز ترین تجهیزات از مهم­ترین اهداف آن­ها در تولید دوچرخه حرفه­ای است. برند­های جاینت، ویوا، المپیا و غیره از مشهورترین برند­های جهانی هستند.

فناوری نوین استفاده شده در ساخت

در ساخت دوچرخه­ حرفه­ای از تکنولوژی­های پیشرفته و فناوری­های به روز استفاده می­شود. تولید کنندگان و طراحان در راستای افزایش راندمان اقدام به بهره گیری از تکنولوژی­هایی همچون maestro , D-fuse و غیره کرده­اند. هر چه میزان فناوری­هایی که در مرحله طراحی و ساخت آن محصول به کار می­رود بیشتر باشد، قیمت دوچرخه ما هم بالاتر است. در ادامه به مهم­ترین مشخصات فنی یک دوچرخه حرفه ای اشاره­ای خواهیم داشت.

سیستم دنده حرفه‌ای

سیستم دنده در یک دوچرخه حرفه ای را دست کم نگیرید و حتما به آن دقت کنید. در این مدل‌ها از سیستم دنده­های پیشرفته با تعداد دنده بالاتر استفاده می­شود. به طور مثال در دوچرخه­های پیشرفته کوهستان، قسمت طبق قامه کوچک­تر و تعداد دندانه­ها نیز کمتر است. این موضوع به قدرت بالاتر و کیفیت سواری بهتر کمک می­کند. سیستم دنده برندهای مشهور شیمانو و اسرم در دوچرخه­های حرفه­ای استفاده می­شوند که کیفیت و قیمت بالاتری در مقایسه با سایر برند­ها دارند که در نتیجه قیمت دوچرخه را بالاتر می‌برند.

ترمزبندی

ترمزبندی در تعیین قیمت دوچرخه تاثیر بالایی دارد. در این محصولات از ترمز­های هیدورلیکی استفاده می­شود. قدرت توقف در این ترمزها بسیار بالا بوده و دارای عملکرد لحظه­ای است. بدین ترتیب رکاب‌زن تنها با یک فشار به کتی ترمز می­تواند دوچرخه را متوقف کند، اما بر شدت ترمز کنترلی ندارد. ترمز­هایی از برندهای شیمانو، اسرم و تکترو در مدل‌های حرفه­ای استفاده می­شوند که ایمنی، کیفیت و در نهایت قیمت دوچرخه بالاتری نیز دارند. در دوچرخه­های رده بالا پیشرفته از ترمز­های دیسکی و لقمه­ای استفاده نمی­شود. این نوع ترمزها قیمت پایین­تری دارند، اما کارایی آن­ها کمتر بوده و نمی­توانند در مسیرهای سخت عملکرد بالایی داشته باشند.

کمک فنر

هر سبک از دوچرخه حرفه‌ای، سیستم تعلیق متفاوتی نیاز دارد. به طور مثال سیستم تعلیق فول ساسپنشن در محصولات  کوهستان رده بالا نیاز دوچرخه سوار در مسیر­های کوهستانی را برطرف می­کند. اما دوچرخه­های حرفه­ای کورسی دارای دوشاخ خشک و فاقد کمک فنر هستند. هر چه از سیستم تعلیق پیشرفته­تری استفاده شده باشد، قیمت آن بالاتر است. دوچرخه­های هاردتیل مجهز به یک سیستم تعلیق قفل شونده در دوشاخ جلو هستند. قیمت دوچرخه در این در مقایسه با نمونه­هایی که به سیستم تعلیق جلو و عقب مجهز هستند پایین­تر است.

نحوه قیمت گذاری دوچرخه حرفه ای

به طور کلی هر چه میزان پیچیدگی سیستم فنی دوچرخه حرفه ای بیشتر باشد و از تجهیزات مدرن­تری در تولید آن­ها استفاده شده باشد، قیمت آن­ها بالاتر است. قیمت دوچرخه حرفه ای با فریم کربن، سیستم تعلیق فول ساسپنشن، سیستم ترمز هیدرولیک، بالاترین تعداد دنده از بهترین برندها، تایرهای تیوبلس و غیره از نمونه­های دیگر بالاتر است.

تعیین قیمت دوچرخه حرفه‌ای

خرید انواع دوچرخه از آریا چرخ

فروشگاه دوچرخه آریا چرخ بهترین مرکز برای خرید دوچرخه از معتبرترین برندهای جهان است. امکان خرید غیر حضوری از سایت اینترنتی این مجموعه برای تمام مشتریان در سراسر ایران میسر شده است. در سایت این مجموعه می‌توانید مشخصات و قیمت دوچرخه از برندهای مختلف را مشاهده کنید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

  1. خوب درباره دوچرخه حرفه ای و قیمت توصیح داده بودید. اما کمی گیج شدم بلاخره این دوچرخه هایی که توبازار هست چیه بلاخره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا