اجتماعی

سیستان بلوچستان در صدر بیکاری جوانان

هرچند نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله در انتهای پاییز سال جاری ۱۴.۴ درصد ثبت شده اما توزیع بیکاری در استان‌های مختلف یکسان نبوده و نرخ بیکاری جوانان در ۱۵ استان رو به وخامت نهاده است.

به گزارش روند بازار، نرخ بیکاری میان جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله در کل کشور حدود ۱۴.۴ درصد در انتهای پاییز سال جاری برآورد شده است. مقایسه نرخ بیکاری جوانان در رده سنی مذکور با پاییز ۱۴۰۱ نشان‌دهنده این است که این نرخ در مقایسه با سال گذشته دچار کاهشی جزئی شده به شکلی که از ۱۴.۸ درصد در پاییز سال گذشته به ۱۴.۴ درصد در پاییز سال جاری رسیده است. 

این درحالیست که توزیع بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله در همه استان‌های کشور یکسان نیست. به عبارت دیگر نرخ بیکاری در برخی شهرها بسیار بالاتر از ۱۴.۴ درصد بوده و در برخی شهرها حتی به کمتر از ۹ درصد نیز رسیده است. 

در حالت کلی به اشخاصی بیکار گفته می‌شود که تمایل به کار کردن داشته و در جست و جوی کار هستند اما به دلایلی مانند محدودیت‌های بازار کار یا عدم مهارت کافی، قادر به پیدا کردن شغل مناسب برای خود نیستند. البته برخی افراد نیز ممکن است برای مدت موقتی بیکار باشند و این موضوع صرفا به دلیل عوض کردن شغل باشد به همین ترتیب همیشه یک حدی از بیکاری در سیستم کار وجود دارد که به آن بیکاری طبیعی گفته شده و در ادبیات اقتصادی حدود ۴ درصد در نظر گرفته می‌شود.

سیستان و بلوچستان، استانی با بیشترین نسبت جوانان بیکار

 بر اساس داده‌های مرکز آمار، سیستان و بلوچستان نرخ بیکاری جوانان رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال حتی فراتر از ۲۲ درصد به ثبت رسیده است. همچنین استان‌های هرمزگان، خوزستان و لرستان نیز به ترتیب با ۲۱.۵، ۲۱.۳۵ و ۲۱.۱ درصد بیکاری در میان جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله خود مواجه بوده‌اند. 

نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 ساله به تفکیک استان

یک پنجم جوانان این استان‌ها بیکار هستند

در ادامه نرخ بیکاری این قشر از جمعیت در انتهای پاییز ۱۴۰۲ در ۵ استان ایران از جمله کرمانشاه، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد و اردبیل حدود ۲۰ درصد به ثبت رسیده است. توزیع بیکاری جوانان در استان‌های چهارمحال و بختیاری، گلستان و بوشهر نیز میان ۱۹ تا ۱۷ درصد بوده است. 

ثبت کمترین نرخ بیکاری جوانان در پایتخت ایران

در مقابل استان‌ تهران کمترین نرخ بیکاری جوانان را میان سایر استان‌ها داشته که معادل ۸.۷ درصد در انتهای پاییز ۱۴۰۲ بوده است. در جایگاه‌های بعدی نیز استان‌های همدان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و قزوین قرار دارند که نرخ بیکاری جوانان در هرکدام از آن‌ها بین ۹ تا ۱۰.۳ درصد است. 

همچنین نرخ بیکاری جوانان رده سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۴ استان دیگر نیز مابین ۱۱ تا حدود ۱۵.۷ درصد برآورد می‌شود. 

رشد نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35

بیکاری جوانان در ۱۵ استان وخیم‌تر شده است

درحالیکه نرخ بیکاری جوانان در کل کشور از پاییز سال گذشته تا پاییز امسال با کمی بهبود همراه بوده است، وضع بیکاری همین گروه جمعیتی در برخی استان‌ها رو به وخامت گذاشته است. بر اساس مطالعات، از میان ۳۱ استان کشور، وضع ۱۵ استان در انتهای پاییز سال جاری مقایسه با فصل مشابه در ۱۴۰۱ بدتر شده است. 

از میان این ۱۵ استان، نرخ بیکاری در ۵ استان کمتر از ۱ درصد افزایش داشته و در باقی استان‌ها بین ۱ تا ۴.۷ درصد بیشتر شده است. آمارها نشان می‌دهد خوزستان و اردیبل به عنوان اصلی‌ترین قربانیان بیکاری جوانان، از پاییز گذشته تا کنون به ترتیب نرخ بیکاری هرکدام از آن‌ها حدود ۴.۷ و ۳.۲ درصد بیشتر شده است. 

بیشترین بهبود در نرخ بیکاری جوانان، در کدام استان‌ها حاصل شده است؟

در مقابل می‌توان مشاهده کرد در ۴ استان کردستان، همدان، آذربایجان شرقی و استان مرکزی، بیشترین میزان بهبود در نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله حاصل شده است. این استان‌ها توانسته‌اند نرخ بیکاری جوانان خود را به ترتیب ۶.۵، ۶.۳، ۵ و ۴.۶ درصد کاهش دهند. 

منبع
اکوایران

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا