اقتصادی

سیگنال افزایشی بانک مرکزی به میزان بهره/نرخ سود بازار باز در کانال ۲۱ درصد

در هفته منتهی به ۱۵ شهریور ماه تزریق نقدینگی در بازار باز ثابت مانده اما برای دومین هفته متوالی نرخ سود در فراتر از مرز ۲۱ درصد به ثبت رسید. اتفاقی که می تواند نرخ بهره بین بانکی را نیز به سمت رشد بیشتری هدایت کند.


به گزارش روند بازار به نقل از اقتصادنیوز ، روند معاملات بازار باز هم چنان بدون تغییر مانده و در هفته منتهی به ۱۵ شهریور در سطح ۶۸ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

بازار باز نام عملیاتی است که بانک مرکزی در آن با قبض و بسط پول در بانک ها سعی می کند تا وضعیت نقدینگی در نهادهای مالی را کنترل کند. اوضاعی که داده های بانک مرکزی نشان از بدتر شدن در تیرماه داشته است. طبق آمار این نهاد بدهی بانک ها به بانک مرکزی رشدی ۵۰ درصدی پیدا کرده و رکورد دار در سال های اخیر بوده است.

در همین رابطه بانک مرکزی در هفته های متوالی تزریق پول در بانک ها را در مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان قرار داده ولی درمقابل نرخ سود را رشد بالایی داده و برای دومین هفته متوالی در فراتر از مرز ۲۱ درصد نگه داشته است.

ثبات نسبی تزریق پول در بازار باز

در هفته منتهی به ۱۵ شهریور ماه ۱۹ بانک در حراج بازار باز مشارکت داشته و ۸۱ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی عرضه کردند. اوراق بدهی دولتی ابزار مهم در بازار باز به شمار آمده که نهادهای مالی مقروض با عرضه آن به بانک مرکزی از این نهاد استقراض نقدینگی می کنند . این عملیات به طور کلی با موافقت بانک مرکزی انجام شده ونرخ سود این معاملات را نیز این نهاد مشخص می کند.

در همین رابطه در هفته منتهی به ۱۵ شهریور ماه در حدود ۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق از بانک مرکزی خریداری شده که در مقایسه با هفته قبل تقریبا ۰.۴ درصد افت داشته و تغییر چندانی را ثبت نکرده است.

این در حالی است که نرخ سود تزریق پول در این بازار برای دومین هفته متوالی در سطح بالایی قرار داشته و برابر با ۲۱ درصد درج شده است. برخی سطح بالای نرخ سود در بازار باز از سوی بانک مرکزی را به منظور بالا نگه داشتن نرخ بهره بین بانکی دانسته معتقدند این شاخص کلیدی اقتصاد در جهت صعودی قرار دارد.

عملیات بازار باز

رشد تزریق پول در بازار بین بانکی

در بازار شبانه یا بازار بین بانکی بانک های دارای کسری می توانند موازی با عملیات بازار باز، وضعیت از بانک های داری مازاد استقراض نقدینگی کنند. در این معاملات، تاریخ سررسید بده بستان میان نهادهای مالی در مرز ۷ روزه قرار داشته و نرخ سود در این بازار نیز در دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد نوسان می کند. این کف و سقف در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و با بسط اعتبارات قاعده مند در هر هفته با نرخ سود ۲۲ درصد در بانک های داری کسری تزریق پول می کند. در این هفته سطح اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی برابر با ۳۵ همت بوده که نشان از رشد بالای این شاخص در هفته های اخیر و بنابراین تزریق بالای پول از سوی بانک مرکزی بوده است.

اعتبار گیری قاعده مند

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا