اقتصادی

سیگنال‌های سیاسی برای قیمت دلار

قیمت دلار این روزها روند کاهشی دارد. امروز سیگنال‌های سیاسی مربوط به مذاکرات ایران و آمریکا نیز به بازار ارز ارسال شده است. اما آیا این سیگنال‌ها از جمله آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، روند بازار ارز را کاهشی می‌کند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار این روزها در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان دارد. در معاملات دیروز قیمت دلار در محدوده ۴۹۶۷۳ تومان بود. روز گذشته، ۴۹۶۸۰ بیشترین مقدار و ۴۹۵۴۱ تومان کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

همچنین بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، روز پنجشنبه، ۱۹ مرداد شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۹۶۰۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۹۱۰۰ و ۴۹۶۵۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی فردایی هم با قیمت ۴۹۱۵۰ تومان انجام شد.

در هفته‌ای که رو به پایان است قیمت دلار روندی کاهشی داشت و ارز آمریکایی بابازدهی منفی، ۰/۶ درصد از ارزش خود را از دست داد.

کارشناسان معتقدند این بازارساز بوده است که با سرکوب قیمت دلار، بازار ارز را کاهشی نگه داشته است و جهش فنر دلار ممکن است قیمت‌ها را در این بازار صعودی کند. البته حمیدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی این تحلیل‌ها را قبول ندارد و اخیرا در نشستی اصطلاح فنر دلار را رد کرد و آن را «مفهومی انتزاعی» دانست. برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در این مورد در توئیتی حکایت فنر دلار و رئیس کل‌های بانک مرکزی را جالب دانست و در این مورد نوشت که آنها تا وقتی مسئولیت دارند، اصلا این مفهوم را قبول ندارند و حتی آن را مسخره هم می‌کنند اما به محض اینکه از دولت خارج می‌شوند :«مثل جناب همتی و سیف دوباره به علم اقتصاد و فنر بازارها اعتقاد پیدا می‌کنند.»

اما دیشب و امروز سیگنال‌هایی نیز برای بازار ارز صادر شده است که امکان دارد فردا، شنبه ۲۱ مرداد، به کمک بازارساز بیاید و قیمت دلار را حداقل به طور موقت، کاهشی کند.

سیگنال‌های سیاسی برای قیمت دلار

در ساعات گذشته اخباری در مورد توافق ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانی‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی منتشر شد. بر اساس این اخبار، دو کشور بر سر آزادی تعداد از زندانی‌های دو تابعیتی و همچنین دسترسی ایران به منابع مالی خود به توافق رسیده‌اند، هر چند که اخبار در این مورد ضد و نقیض است.

آنگونه که ایسنا گزارش داده است، نمایندگی ایران در سازمان ملل تایید کرد که توافقی با ایالات متحده بر سر آزادی زندانیان حاصل شده است.

به گزارش ایسنا، نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در رابطه با اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها عفو کنند. جا به جایی امروز آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در این مورد به نقل از یک منبع آگاه غربی نوشت: روند خروج زندانیان آمریکایی از ایران چند هفته‌ به طول خواهد انجامید و احتمالا ماه آینده میلادی (سپتامبر) این زندانیان از ایران خارج خواهند شد.

تحریم‌ها ادامه می‌یابد

در همین رابطه، آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا آزادی ۵ آمریکایی بازداشت شده در ایران را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که آنها به زودی به خانه بازمی‌گردند.

وی در عین حال تاکید کرد که آمریکا به اجرای تمامی تحریم‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهد و در هر صورت، ایران هیچ گونه تخفیف تحریمی دریافت نخواهد کرد (ایسنا)

همچنین، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در خصوص گزارشات اخیر مبنی بر تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن گفت که مذاکرات در این باره همچنان ادامه دارد.

وی گفت: ۵ شهروند آمریکایی که در ایران بازداشت بودند اکنون در اقامت اجباری به سر می برند و برای آزادی آن ها به مذاکرات ادامه می دهیم.آنچه محقق شد یک گام مثبت است و یک توافق امضا شده نیست و امیدواریم که در آینده نزدیک اعلام کنیم که توافق منعقد شد.

ماجری آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران چیست؟

در این میان مباحثی هم در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران مطرح شده است که آنها هم دارای تناقض‌هایی هستند. از جمله اینکه، رقم منابع بلوکه شده تا پیش از این هفت میلیارد دلار اعلام می‌شد اما اکنون بحث در مورد شش میلیارد دلار است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در این مورد گفته است: آنچه در مورد آن صحبت می کنیم قرار دادن برخی از اموال بلوکه شده ایران در حساب هایی تنها برای بکارگیری در امور انسانی است (ایسنا).

وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از توافق تهران و واشنگتن برای آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران ابراز امیدواری کرد که موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به راحتی حل شود. آنها همچنین اعلام کردند که هیچ اطلاعاتی در رابطه با گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه تهران پنج جاسوس آمریکایی را به عنوان بخشی از قراردادی آزاد کرده است که بر اساس آن شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود، ندارد.

آیا دسترسی ایران به منابع مالی خود بدون قید و شرط است؟

در همین رابطه، تناقض‌هایی نیز در مورد نوع دسترسی ایران به این منابع آزاد شده وجود دارد. به گزارش انتخاب، بارابارا اسلاوین کارشناس آمریکایی پنجشنبه شب در توئیتی مدعی شد: ایران می‌تواند سفارش غذا، دارو و شمار محدودی تجهیزات پزشکی را نزد بانکی در دوحه ثبت کند. بانک مذکور در دوحه نیز هزینه کالا‌ها را پرداخت می‌کند و شرکت‌های قطری آن‌ها را به ایران تحویل می‌دهند. ایران اصلا به منابع مالی دسترسی مستقیم ندارد.

اما، به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد مرندی، تحلیلگر امور بین الملل و هسته‌ای، با رد برخی ادعا‌ها و شائبه‌ها در مورد فرایند تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن و آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که ایران به تمام دارایی‌های آزادشده دسترسی کامل و مستقیم دارد.

مرندی پنجشنبه شب در توئیتی نوشت: این ادعای نادرست، ساخته و پرداخته افراد ناخرسند و عصبانی است. ایران به تمام دارایی‌هایی آزادشده خودش دسترسی کامل و مستقیم دارد و هیچ شرکت قطری در این میان دخیل نیست.

وی افزود: بانک‌های ایرانی کنترل کامل [بر این دارایی‌ها]دارند و می‌توانند بدون هیچ محدودیتی خدمات و کالا خریداری کنند.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس جمهور نیز در توییتی با اشاره به روند آزادشدن اموال بلوکه شدن ایران نوشت که تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.

همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با اشاره به آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران اعلام کرد: نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

قیمت دلار کاهشی می‌شود؟

اما آیا آزادسازی این منابع مالی قیمت دلار را کاهشی می‌کند؟ اکوایران در مورد این منابع به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به بانک مرکزی نوشت: دولت ریال منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی را قبلا دریافت کرده و ارز آزاد شده در حال حاضر جزو ذخایر بانک مرکزی به حساب می‌آید.

به گفته این منبع مطلع ارزهای بلوکه شده امروز از حساب بانک کره‌ای برداشت شده و به تدریج تبدیل به یورو می‌شود؛ به همین دلیل فرایند انتقال منابع از کره جنوبی به قطر کمی زمانبر است.

با وجود این، تجربه نشان داده است که واکنش هیجانی معامله‌گران به چنین اخباری احتمالا قیمت دلار را به صورت مقعطی کاهشی می‌کند. به گفته کارشناسان، در نهایت این شاخص‌های کلان اقتصادی است که مسیر بازار ارز را مشخص می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا