کسب و کار

شاخص خرده فروشی (retail sales) چیست و چگونه بر بازار فارکس تاثیر می‌گذارد؟

خرده فروشی(retail sales) یک معیار اقتصادی است که تقاضای مصرف کنندگان را برای کالاهای نهایی مشخص می‌کند. این شاخص یک مجموعه داده بسیار مهم است که تاثیر به سزایی روی حرکت بازار دارد. عدد خرده فروشی به صورت ماهانه توسط اداره سرشماری ایالات متحده مشخص می‌شود و روند اقتصادی را نشان می‌دهد.

این شاخص یکی از عددهای ملموس در نمایش تورم در بازار آمریکا است. این عدد از ۱۳ نوع فروشگاه خرده فروشی به دست می‌آید. یکی از دلایلی که این شاخص روی بازار فارکس ارتباط مستقیم دارد این است که هزینه‌های مصرف کننده دو سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

خرده فروشی سنجش خوبی از نبض اقتصادی و پیش بینی تورم بازار است که این ارقام توسط تمام فروشگاه‌های خدمات غذایی و خرده فروشی گزارش می‌شود و توسط اداره سرشماری آمریکا جمع آوری شده و با مدل سازی‌های مختلف به عدد اصلی دست پیدا می‌کنند.

فروش بالاتر در خرده فروشی‌های سالم باعث ایجاد حرکات مثبت در بازار فارکس شده و خبر خوبی برای سهامداران شرکت ‌های خرده فروشی است.

خرده فروشی شامل فروش چه فروشگاه‌هایی است؟

خرده فروشی شامل فروش در فروشگاه‌های مواد غذایی و کالاهای بادوام (بیشتر از سه سال ماندگاری) و غیر بادوام (با ماندگاری سه سال یا کمتر) است، بعضی از نمونه‌های این فروشگاه‌ها شامل:

  • فروشگاه های پوشاک
  • داروخانه ها
  • فروشگاه های مواد غذایی و نوشیدنی
  • فروشگاه های لوازم الکترونیک و لوازم خانگی
  • تولیدکنندگان خودروها
  • فروشگاه های مبلمان
  • جایگاه های بنزین

به عنوان یک شاخص اقتصادی موثر، گزارش خرده فروشی که اواسط هرماه میلادی توسط شرکت‌های خرده فروشی ارائه می‌شود می‌تواند تاثیر مستقیمی روی قیمت سهام این شرکت‌ها نیز داشته باشد. از طرفی این شاخص با تغییرات قیمت به سرعت آپدیت می‌شود و دو فروشگاه (بنزین و مواد غذایی) نسبت به سایرین تاثیر بالاتری روی این شاخص دارند.

معایب شاخص خرده فروشی (retail sales)

آماری که برای اندازه گیری این شاخص استفاده می‌شود به صورت یک نظرسنجی است و این نظرسنجی از خرده فروشان به طور تصادفی انتخاب شده است و تمام معاملات در این شاخص مدنظر قرارداده نشده است و وضعیت کل اقتصاد را منعکس نمی‌کند.

به عنوان مثال در ایالات متحده فروش خودرو در نظر سنجی این شاخص لحاظ نمی‌شود.

خرده فروشی چه تاثیری روی بازار فارکس می‌گذارد؟

بازار فارکس یکی از پویاترین بازارهای مالی جهان است که هر معامله‌گری می‌تواند از هرتغییری برای کسب درآمد استفاده کند و خرده فروشی یکی از موارد تاثیرگذار بر روی قیمت جفت ارزهایی است که یک طرف آن دلار آمریکا قرار دارد.

ارتباط دلار و خرده فروشی چیست؟

اقتصاد آمریکا و دلار در بازار فارکس ارتباط تنگاتنگی باهم دارند، با اعداد خرده فروشی بالاتر و افزایش نرخ بهره، قدرت دلار بیشتر شده ولی اگر خرده فروشی از یک میزان بالاتر رود به معنی نیاز بیشتر برای واردات اجناس است که تقاضا برای ارز کشور صادر کننده نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش ارزش دلار در مقابل ارز سایر کشورها خواهد شد.

آیا داده های خرده فروشی برای معامله گران فارکس مفید است؟

آیا داده های خرده فروشی برای معامله گران فارکس مفید است؟

با توجه به اینکه وزارت بازرگانی آمریکا یک تخمین اولیه از داده های خرده فروشی منتشر می‌کند. بنابراین تقویم فارکس تحت تاثیر این تخمین قرار می‌گیرد.

فعالان بازار این تخمین ها را مدنظر قرار می‌دهند و با اعداد واقعی مقایسه می‌کنند و نسبت به تحلیل‌هایی که دارند اقدام به معامله در فارکس می‌کنند.

با فروش خرده فروشی بالاتر از حد انتظار می‌توان به این نتیجه رسید اقتصاد در مسیر درستی قرار دارد. با این حال باید مدنظر داشت که عیدهای مانند عید پاک و کریسمس جدا از این مسئله هستند و نمی‌توان زیاد بودن خرده فروشی در این عیدها را دال بر رشد اقتصادی دانست و تاثیر زیادی روی معاملات خواهد داشت.

چه مواردی به غیر از رکود اقتصاد باعث کاهش خرده فروشی می‌شوند

علاوه بر رکود اقتصای دو مورد از مواردی که باعث کاهش خرده فروشی می‌شود در ادامه بررسی می‌کنیم.

فصل بدشانسی

فروش خرده فروشی ممکن است به دلیل آب و هوای بد زمستانی و طوفان تحت تاثیر قرار بگیرد. به دلیل هوای بد معمولا حجم خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و بهتر است در هنگام معامله به این مسئله دقت کنید.

افزایش مالیات

مالیات یکی از مسائلی است که تاثیر مستقیمی روی شاخص خرده فروشی دارد و باعث کاهش این شاخص خواهد شد. چون مشتریان برای خرید هر وسیله‌ای نیاز دارند که مالیات بپردازند و این باعث می‌شود تمایل به خریدهای جدید کاهش یابد.

سخن پایانی

شاخص خرده فروشی (retail sales) یک شاخص اقتصادی مهم ست که می‌توان با بررسی آن اقتصاد یک کشور را پیش بینی کرد، معامله‌گران با بررسی این شاخص حرکات ارزها را در فارکس پیش بینی می‌کنند و اقدام به خرید و فروش می‌کنند. بررسی گزارش خرده فروشی بخشی از اقتصاد کلان است که برای تحلیل فاندامنتال کاربرد دارد. برای استفاده از این شاخص و زمان اعلام این شاخس می‌توانید از قسمت اخبار سایت آی تی بی (itbfx.com/fa/blog/) استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا