اقتصادی

شرایط خرید خانه قسطی چیست؟ / فروش خانه‌های قسطی بدون زمین!

برخی انبوه‌سازان اخیرا ترفند فروش خانه قسطی را باب کرده‌اند. این در حالی است برخی از این خانه‌ها حتی زمین هم ندارند. نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان با تائید این خبر گفت: گروهی از عرضه‌کنندگان به جای آنکه خانه را اقساطی بفروشند، سهام آن را عرضه می‌کنند. از این‌رو مردم باید مراقب این ترفندها باشند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم مسکن از سبد هزینه خانوار دیگر به ۴۵ درصد می‌رسد. به دنبال این موضوع گروهی به فروش قسطی خانه روی آورده‌اند. خانه‌هایی که گاه زمین هم ندارند. اما ماجرای فروش اقساطی واحدهای مسکونی چیست؟

تورم موجود در بازار معاملات و اجاره مسکن باعث شده تا بسیاری از پروژه‌های ساختمانی بدون مشتری بمانند. در این میان اما برخی سودجویان فروش قسطی خانه را مطرح می‌کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد ترفندی جدید برای به چنگ آوردن اندوخته شهروندان باشد.

نایب رئیس اتحادیه انبوه‌سازان گفت: فروش خانه قسطی در تهران واقعیت ندارد. شاید برخی انبوه‌سازان برای سریع‌تر فروش‌رفتن واحدهای خود در دو یا سه قسط، آن هم در زمانی بسیار محدود اقدام به فروش واحد ساخته‌شده کنند. اما نام چنین طرحی را نمی‌توان فروش خانه قسطی گذاشت.

ایرج رهبر به مردم توصیه کرد چنانچه قصد خرید خانه قسطی دارند باید به مفاد قانون توجه کنند. یعنی انبوه‌سازان برای فروش قسطی خانه باید مجوز آگهی فروش را از وزارت راه و شهرسازی بگیرند.

او توضیح داد: در مجوز آگهی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اخذ می‌شود، باید طرح فروش یا پیش‌فروش قید و صادر شود. همچنین لازمه طرح‌های پیش‌فروش‌ اقساطی عقد قرارداد در دفاتر رسمی است.

فروش سهام مسکن بی‌معناست

رهبر تشریح کرد: بسیاری از فروشندگان خانه قانون پیش‌فروش مسکن را دور می‌زنند و برای خریدار ترفند فروش خانه را مطرح می‌کنند. این در حالی است که سهام می‌فروشند و خودشان را از برخی مسئولیت‌ها رها می‌کنند.

او ادامه داد: خریداران باید مراقب خرید پروژه یا سهام باشند. باید ضوابط از سوی فروشنده رعایت شود. از این رو فروش سهام مسکن بی‌معناست، مردم می‌توانند خانه را از طریق ثبت در دفاتر رسمی پیش‌خرید کنند.

رهبر یادآور شد: در دفترخانه‌ها یک سری ضوابط پیش‌فروش وجود دارد. این ضوابط باید بین دو طرف رسما منعقد شود. به فروش خانه‌های قسطی تنها در شرایطی که تمام ضوابط در دفترخانه‌ها منعقد شود می‌توان اعتماد کرد.

براساس این گزارش، اخیرا تبلیغات گسترده‌ای درباره فروش اقساطی مسکن در فضای مجازی دیده می‌شود. این در حالی است که زمین این خانه‌ها مشخص نیست.

در این زمینه رامین گوران اوریمی، دبیر انجمن انبوه‌سازان نیز گفت: تاکنون در فروش مسکن قسطی در ایران تجربه‌ای نداشتیم. با توجه به اینکه کشور مدام درگیر تورم است، فروش قسطی مسکن معنایی ندارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا