بورس

استعداد شرکت‌های دولتی‌ در خلق زیان

انتشار صورت مالی شرکت‌های و بانک‌های دولتی در سامانه کدال شروع شده است. اغلب فعالان بازار می‌گویند که این صورت مالی‌ها زیان‌ده هستند و دولت باید فکری برای شرکت‌ها کند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه کشور متعلق به شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت است . رقم این بودجه برای امسال چیزی تقریبا سه هزار‌هزار میلیارد تومان است. اما به‌طور معمول صحبتی از دخل و خرج شرکت‌ها در اقتصاد ایران به میان نمی‌آید و حال آنکه عمده گروه‌های سیاسی و اقتصادی در کشور سرودست می‌شکنند که به مدیریت شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی و وابسته به دولت با گردش مالی قابل ملاحظه نائل شوند.

با وجود این موضوع و برای اجرایی شدن شعار شفافیت دولت باید، عملکرد شرکت‌ها در سایت کدال بارگذاری شود.

کاربران و فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع در فضای مجازی اعتراض داشتند. پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در توییتی نوشت: «مدیران سفارشی، استخدام اتوبوسی، عدم بهره وری، حیف و میل پول، چاپلوسی و … نتایجش را امروز در زیان انباشته شرکت های دولتی نمایان میکند. راه حل ساده هستش:از صبح فردا تمام شرکت ها رو خصوصی(واقعی)کن، بخش خصوصی نه گنج قارون دارد نه صبر ایوب خودش خود به خود مجبوره درستش کنه!»

یک فعال بازار سرمایه نوشت: «این جوری که سیل گزارش های زیان ده تو کدال راه افتاده الان دیگه مطمئن شدم واقعاً امام زمان مملکتو تا الان نگه داشته بود.»

«حس ورشکستگی دارم امشب .من جای این مدیران دولتی بودم و شرکت یا سازمان تحت مدیریتم انقدر زیان میساخت، شب تا صبح خوابم نمیبرد»

«بهره‌وری پایین در شرکت‌های دولتی در صورت‌های مالی تلفیقی، نمود بیشتری دارد. پیشنهاد می‌شود با افشای صورت های مالی شرکت های مادرتخصصی ، شرکت‌های زیرمجموعه هم افشای اطلاعات داشته باشند.»

رابطه جدید بین طرح صیانت و کدال
برخی از کاربران و فعالان اقتصادی به انتشار صورت مالی‌ها از سوی دیگر نگاه کردند. کاربری نوشت: «می‌ترسم فردا بخاطر این گزارشات منتشر شده تو کدال، اونایی که مخالف طرح صیانت بودن هم موافق بشن و با یک فوریت تصویبش کنن انقدر که کدال خطری شده و حیثیت مدیران رو زیر سوال برده! با اختلاف یه سور زد به اینستاگرام!»

« شفافیت اخیر شرکت ها و سازمان های دولتی در کدال نمونه بارز عملکرد ضعیف مدیران دولتی در حیف میل منابع و‌ توزیع منابع و رانت بدون کمترین بازدهی هست.»

« در یک حرکت عجیب و البته جالب صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی در کدال منتشر شد! در یک کلام: دولت ورشکسته است!هضم اعداد زیان انباشته برام سخته. تازه اینکه استانداردهای حسابداری و حسابرسی چقدر رعایت شده محل سواله. شرکت‌های نهادها، خصولتی‌ها و.. وضع بهتری ندارند »

« طبق جدیدترین گزارش کدال. اقتصاد ایران ورشکسته است.»

« نمایش زیان شرکت های دولتی در کدال هنر نیست. همه می دانستیم اغلب شرکت های دولتی زیان ده هستند؛آیا شما این شرکت ها را بدون استفاده از اهرم تجدید ارزیابی دارایی ها سودده می کنید؟ چنین هنری دارید؟»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا