اقتصادی

احتمال شوک قیمتی به بازار مسکن / خانه گران می‌شود؟

براساس گفته‌های مدیرعامل بانک مسکن، تسهیلات خرید مسکن جوانان در تهران به یک میلیارد، در شهرهای بزرگ به ۸۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها نیز به ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. آیا حالا باید منتظر شوک قیمتی به بازار مسکن باشیم؟

به گزارش روند بازار، اگرچه افزایش وام خرید مسکن اتفاق خوبی است اما به راستی چه افرادی می‌توانند این وام را تهیه کنند و تا چند سال باید اقساط آن را پرداخت کرده و به صورت کلی با این میزان وام می‌توان در تهران خانه خرید؟

ضمن اینکه باید توجه داشت هرقدر که ابزارهای حمایتی دولت مانند تسهیلات‌دهی بیشتر می‌شود به همان نسبت واسطه‌های ملکی نیز به قیمت ملک اضافه کرده و شوک دیگری به قیمت‌ها وارد می‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که دستورالعمل تازه نظام بانکی برای پرداخت وام مسکن، بهانه‌ای تازه به مالکان و واسطه‌های ملکی دهد تا قیمت را به همان نسبت افزایش دهند.

آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن در پایتخت، متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به حدود ۳۱ میلیون تومان رسید و ارزان‌ترین منطقه پایتخت نیز ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان قیمت دارد. بنابراین افراد با گرفتن این میزان تسهیلات با فرض ثبات قیمت مسکن می‌توانند خانه‌ای ۷۱ متری در منطقه ۱۸ خریداری کنند.

اگرچه زمان دریافت این وام همچنین نحوه بازپرداخت آن نیز از دیگر مسائلی است که باعث می‌شود افراد عطایش را به لقایش ببخشند. البته افزایش مبلغ وام مسکن تنها راهکار برای خانه‌دار کردن افراد در شهرهای بزرگ و پایتخت نیست و قرار است وزارت راه و شهرسازی سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد.

البته که طرح جهش تولید رستم قاسمی در بهترین حالت دو سال آینده به نتیجه می‌رسد و اولین واحد‌ها تا آن زمان آماده نخواهند بود چرا که ساخت هر خانه بین یک سال و نیم تا دو سال با شرط آماده بودن مصالح و ساعات کاری زیاد زمان می‌برد.

توضیحات مدیرعامل بانک مسکن

محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن در این خصوص اظهار کرد: «با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن جوانان را به بانک مرکزی داد. به این ترتیب این تسهیلات در تهران سال گذشته به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. با توجه به افزایش قیمت‌ها، مجدد پیشنهاد افزایش سقف وام یک میلیارد تومان برای مسکن پس‌انداز به جوانان دادیم که مورد موافقت شورای پول و اعتبار قرار گرفت.»

مدیرعامل بانک مسکن ضمن تاکید بر اینکه از امروز متقاضیان می‌توانند در شعب بانک مسکن برای وام جدید افتتاح حساب کنند، گفت: «سقف وام در پایتخت معادل ۱ میلیارد تومان، شهرهای بزرگ ۸۵۰ و سایر شهرها ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.»

شایان در تشریح جزییات این تسهیلات گفت: «متقاضیان می‌توانند پس از ۵ سال واریز ماهانه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان با اعمال ضرایب وام حساب مسکن جوانان را دریافت کنند که در تهران این مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان است.» او با اشاره به این مساله که در یک دوره ۱۵ساله متقاضی می‌تواند از یک میلیارد وام خرید مسکن استفاده کند، تاکید کرد: «این رقم برای کلانشهر تهران است. سقف وام در سال پنجم برای شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان است که در مقایسه با رقم قبلی این وام ۱۹ درصد افزایش یافته است.»

شایان ادامه داد: «در شهرهای بزرگ سقف وام مذکور در سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب ۳۵۰ میلیون و ۸۵۰ میلیون تومان است. در سایر شهرها نیز این رقم برای سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب ۳۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومان است.»

فروش متری مسکن در بورس

مدیرعامل بانک مسکن در بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند با اشاره به اینکه مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن اخذ شده است، اضافه کرد: «در حال مذاکره با بورس هستیم، با این کار کمک خوبی در کنار صندوق پس‌انداز جوانان قرار می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند به صورت متری اقدام به خرید مسکن کنند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد، گفت: «به شرکت‌های زیرمجموعه بانک تکلیف‌شده پروژه‌های بیشتری را در این زمینه تعریف کنند، ضمن اینکه مردم می‌توانند در بازار سرمایه خرید‌های خود را به فروش برسانند و در بازار آزاد اقدام به خرید خانه کنند.»

شایان در پایان گفت: «وقتی اقتصاد مسکن راه‌اندازی شود این برنامه‌ها زنجیروار به صورت مکمل همدیگر در راستای خانه‌دار کردن مردم عمل خواهند کرد.»

منبع: روزنامه اعتماد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا