اقتصادی

شگردهای جامعه پزشکی و فعالان اقتصادی برای فرار از مالیات

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: یکی از مشکلاتی که مردم از آن گله دارند، فرار مالیاتی و فعالیت‌هایی از قبیل درخواست وجه نقد، کارت به کارت یا واریز وجه به‌حساب شخصی غیر از فعال اقتصادی است.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس مزیکی گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که مردم از آن گله دارند، فرار مالیاتی و فعالیت‌هایی از قبیل درخواست وجه نقد، کارت به کارت یا واریز وجه به‌حساب شخصی غیر از فعال اقتصادی است، در حالیکه نظام مالیاتی از طریق دریافت اطلاعات حساب فرد به تمام تراکنش‌ها دسترسی دارد و همچنین اطلاعات حساب نزدیکان و اعضای خانواده فعال اقتصاد در دسترس است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و تخلفات آن‌ها احراز و به تخلفات به‌طورجدی رسیدگی می‌شود.

به گفته او تاکنون ۹۸ درصد دستگاه پوز ساماندهی شده و حدود ۱.۵ درصد باقی مانده مربوط به مراکز خاص با حساسیت‌های ویژه است که باید با احتیاط به سراغ آن‌ها رفت، همچنین ساماندهی حساب‌های بانکی در حال انجام است و تأکید می‌شود که مردم حساب‌های تجاری و غیرتجاری را تفکیک کنند، چراکه حساب‌های تجاری در محاسبات مالیاتی استفاده می‌شود. اقدام دیگر سازمان مالیاتی جمع‌آوری اطلاعات قرض‌الحسنه‌ها بود که پس از توجه به داده‌های نظام بانکی، توجه به آن‌ها بیشتر شده بود؛ بنابراین مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۵۲۶ گزارش فرار مالیاتی و تخلفات را ثبت کنند و همراهی بسیار خوبی با سازمان مالیاتی دارند، بنابراین درخواست ما از جامعه پزشکی و بقیه فعالان اقتصادی این است که با درخواست وجه نقد و اعلام شماره‌حساب، برای مردم ایجاد مشکل نکنند و اجازه دهند جامعه به‌خوبی از خدمات الکترونیک استفاده کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اضافه کرد: برای اجرای سامانه مودیان و صندوق‌های فروشگاهی هر یک از طرفین خریدوفروش باید یک کد داشته باشند، چراکه بدون کد، رهگیریِ طرفین در سامانه با مشکل جدی مواجه می‌شود؛ پیش‌ازاین هم برای فعالین اقتصادی در بخش اشخاص حقوقی از شناسه ملی و در بخش اشخاص حقیقی از کدملی به‌عنوان کد اقتصادی استفاده می‌شد، اما در روش جدید برای هر ایرانی با هدف فعالیت درست سامانه، کنترل نقد و نسیه، بدهکاری و بستانکاری و پیشگیری از تخلفات و تقلب‌ها، از کد اقتصادی به‌عنوان کلید مشترک میان نظام مالیاتی، نظام بانکی و مردم استفاده می‌شود که نظام مالیاتی به مرور این کد را به تمام فعالان اقتصادی اعلام می‌کند، با این روش تخلفاتی مثل فعالیت اقتصادی به نام اقوام، خانواده و فرزندان قابل‌پیگیری خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان هم گفت: در سیستم فعلی مالیات تمام حساب‌های یک شخص، چه کارت‌خوان، چه شخصی، چه تجاری و … همه رصد می‌شود و زمانی که حساب شخصی افراد به‌طور نامتعارف بالا رود، اصرار بر گرفتن پول نقد و دادن شماره‌حساب دیگری و ممانعت از کارت کشیدن مشتری و … به‌نوعی دلخوشی برخی کسبه است، در حالیکه حوزه مالیاتی با برنامه‌ریزی و دقت تمام حساب‌ها را بررسی می‌کند.

رسول جهانگیری افزود: عملاً افراد یک حساب شخصی دارند که خانه، خودرو و … خود را با آن خرید می‌کنند و مستندات آن وجود دارد، حتی اگر این رقم در حساب تجاری کسبه وارد شود، قابل‌بررسی و راستی آزمایی است.

به گفته رئیس اتاق اصناف اصفهان، حوزه مالیاتی در حال به‌روزرسانی و عملاً در آینده تمام حساب‌ها برای سیستم مالیاتی قابل‌بررسی است و طی سال‌های آینده چیزی به نام فرار مالیاتی نخواهیم داشت و یا فرار مالیاتی به حداقل می‌رسد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا