اجتماعیسبک زندگی

شیب نزولی باروری در کشور


شاخص باروری کل در کشور از سال ١٣٩۶ تا ١٣٩٨ روند نزولی داشته و از ٢.١ فرزند در سال ١٣٩۶ به ١.٨ در سال ١٣٩٨ رسیده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری مهر، میزان باروری کل ایران از ٩۶ تا ٩٨ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

محاسبه شاخص میزان باروری کل ( TFR) ایران که در جلسه کمیته بخشی آمارهای جمعیت نیز تأیید شد نشان می‌دهد این شاخص از سال ١٣٩۶ تا ١٣٩٨ روند نزولی داشته و از ٢.١ فرزند در سال ١٣٩۶ به ١.٨ در سال ١٣٩٨ رسیده است. این شاخص برای جمعیت ایرانی در سال‌های ١٣٩۶، ١٣٩٧ و ١٣٩٨ به ترتیب برابر ٢.١، ٢.٠ و ١.٧ فرزند محاسبه شده است.

خلاصه یافته‌های این محاسبات به شرح زیر است:

– در سال‌های ١٣٩۶، ١٣٩٧ و ١٣٩٨ میزان باروری کل به روش مستقیم برای کل جمعیت (اعم از جمعیت ایرانی و اتباع غیرایرانی مقیم کشور) به ترتیب برابر ٢.١، ٢.٠ و ١.٨ محاسبه شد. همچنین این شاخص برای جمعیت ایرانی در سال‌های ١٣٩۶، ١٣٩٧ و ١٣٩٨ به ترتیب برابر ٢.١، ٢.٠ و ١.٧ فرزند محاسبه شد.

– بر همین اساس، حداقل میزان باروری کل مربوط به استان گیلان (برای کل جمعیت) در سال‌های ١٣٩۶، ١٣٩٧ و ١٣٩٨ به ترتیب با ارقام ١.۴، ١.٣ و ١.١ فرزند و حداکثر آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با مقادیر ٣.٧، ٣.۵ و ٣.۴ فرزند است.

– این شاخص برای استان تهران (برای کل جمعیت) در سال‌های ١٣٩۶، ١٣٩٧ و ١٣٩٨ به ترتیب برابر ١.٧، ١.۶ و ١.٣ فرزند محاسبه شد.

 استان گیلان حداقل میزان باروری و استان سیستان و بلوچستان بالاترین میزان باروری را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

-در سه سال اخیر میزان باروری کل در همه استان‌های کشور کاهش یافته است.

-در مجموع، در سال‌های ١٣٩۶ و ١٣٩٧ میزان باروری کل در ١٧ استان بالاتر از میانگین باروری کل کشور بوده و در سال ١٣٩٨ تعداد ١۶ استان باروری بالاتر از میانگین کشوری قرار داشته‌اند.

الگوی سنی باروری نشان دهنده کاهش میزان باروری در همه سنین از جمله گروه‌های سنی ٢٠-٢۴ و ٢۵-٢٩ و ٣٠-٣۴ ساله است. این تغییر بیانگر کاهش باروری به ویژه در میان گروه سنی جوان است که به نوبه خود سهم بسزایی در کاهش میزان باروری کشور داشته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا