کسب و کار

شیر کروی یا گلوب ولو | انواع شیرآلات صنعتی و پالایشگاهی

شیر کروی یا گلوب ولو

گلوب ولو ( (Globe valveیا شیر کروی را میتوان بعنوان یک شیر صنعتی با حرکت خطی معرفی کرد که جهت توقف، تنظیم و شروع جریان سیال بکار میرود. دیسک قسمت مسدود کننده این شیر بوده و می تواند مسیر جریان را بسته و یا از مسیر جریان به شکل کامل خارج شود. لازم به ذکر است در هنگام باز و بسته شدن سوپاپ این گلوب ولو، دیسک آن بصورت عمودی حرکت می کند. با این حرکت فضای بین رینگ نشیمنگاه و دیسک به شکل حلقه درآمده که با بسته شدن شیر کم کم بسته شده و شاخصه پرتابی شیر را جهت تنظیم جریان مورد نیاز فراهم میکند. به جهت تماس زاویه ای خوب بین حلقه نشیمنگاه و دیسک، نشتی شیر کروی نسبت به شیر دروازه ای کمتر است که باعث مهر و موم محکمتر بین دیسک و نشیمنگاه شیر میشود.

شیرهای گلوب ولو را میتوان به شکلی نصب کرد که دیسک آن در مقابل یا در جهت جریان سیال قرار گیرد. وقتی دیسک شیر در جهت جریان بسته شود، انرژی سیال آن به بسته شدن شیر کمک میکند. این موضوع در مواردی مثل تخلیه سریع که در سیستم های پرس هیدرولیک دیده میشود استفاده می شود. وقتی در جهت مخالف جریان دیسک را ببندید، انرژی سیال جنبشی آن مانع از بسته شدن شده و البته به باز شدن شیر هم کمک میکند.

انواع شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی پالایشگاهی

ولو ها یا شیرآلات صنعتی تجهیزات مکانیکی برای کنترل جریان و فشار مایعات، گازها و فاضلاب در داخل خطوط لوله و انواع سیالات می باشند. انواع ولوها در صنایع پالایشگاهی بسته به نحوه کارکرد و مکانیزم آنها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود:

شیرآلات صنعتی براساس نوع حرکتی که بخش مسدود کننده جریان دارد به سه نوع: عمودی، چرخشی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. شیرآلات صنعتی طبق شیوه باز و بست نیز به سه نوع: دستی یا آچاری، گیربکسی و با عملگر اتوماتیک تقسیم بندی می شوند.

جنس ولوهای صنعتی نیز بسته به محیط مورد استفاده متفاوت بوده و میتواند از جنس برنز،چدن، برنج، فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، فولاد زنگ نزن و استیل باشد.

انواع کلاس شیرآلات صنعتی از نظر سایز:

شیر صنعتی کلاس ۱۵۰ شیر صنعتی کلاس ۳۰۰ شیر صنعتی کلاس ۶۰۰ شیر صنعتی کلاس ۹۰۰ شیر صنعتی کلاس ۱۵۰۰ شیرآلات کلاس ۲۵۰۰ شیر صنعتی کلاس ۵۰۰۰ شیر صنعتی کلاس ۱۰۰۰۰

انواع دیسک های گلوب ولو

شیرهای کروی براساس نوع دیسک به مدل های زیر تقسیم میشوند:

دیسک بال ولو یا توپی

از این شیر برای توقف و شروع جریان استفاده شده و میتواند جریان را پرتاب کرده و در سیستم های کم فشار با حرارت پایین بکار میرود.

دیسک نیدل یا سوزنی

حرکت بهتر این دیسک به جهت طراحی بهتر آن در مقایسه با دیسک های ترکیبی یا توپیست. در دیسک نیدل تنوع بیشتری از دیسک هایی با پلاگین ضخیم و طولانی جهت جریان های مختلف وجود دارد.

دیسک توپی

دیسک کامپوزیتی

در طراحی این دیسک از یک رینگ حلقه سخت و غیر فلزی برای رسیدن به خاموشی بهتر استفاده میشود.

شیرآلات پالایشگاهی

انواع شیرهای کروی بر اساس بدنه

شیر زاویه دار یا ANGLE PATTERN GLOBE VALVE

این شیر بدون بکارگیری جوش لوله اضافی و بازویی جهت گردش را بصورت ۹۰ درجه ای چرخانده و باعث باز شدن دیسک در مقابل جریان سیال میشود. بیشترین کاربرد شیر زاویه ای زمانیست که جریان سیال بصورت پالسی و یا دوره ای از شیر عبور داده میشود.

شیرY یا WYE PATTERN GLOBE VALVES DESIGN

در شیرهای نوع Z مشکل افت فشار وجود دارد به همین دلیل طراحی شیر Y راه حلی برای رفع این مشکل میباشد.در شیر نوع Y ساقه در و نشیمنگاه در زاویه ۴۵ درجه ای تا محور لوله قرار میگیرد. این شیرها از عمر بالایی برخوردار بوده و در حالتی که افت فشار زیاد است مورد استفاده قرار میگیرد.

شیر Z یا TEE PATTERN GLOBE VALVE

قسمت Z شکل این شیر در بدنه گلوب ولو قرار گرفته و نشیمنگاه را دربر میگیرد. دیسک و ساقه آن بعلت چیدمان افقی نشیمن بصورت عمود برمحور لوله حرکت کرده و باعث از بین رفتن فشار بالا میشود. از شیر نوع Z در قسمتی که افت فشار در آن اهمیتی نداشته باشد بکار میرود.

کاربرد شیرهای گلوب ولو

در سیستم هایی که کنترل جریان و عدم نشتی مهم میباشد از شیرهای گلاب ولو استفاده میشود. شیرهایی که فشار بالا را تحمل میکنند برای اطمینان از محکم بودن و عدم نشتی استفاده میشود وگرنه از شیرهای دریچه ای جهت تخلیه استفاده میگردد. شیر گلوب ولو در خدماتی که در آن افت فشار اهمیتی ندارد مثل مواد شیمیایی، مواد خوراکی، هوا، روغن و… محل استفاده است.

این شیر جهت کنترل اتوماتیک نیز استفاده میشود. در این شکل ساقه دریچه بجای نخ پیچیده ساقه صافی بوده و دریچه شیر در جهت باز و بسته بودن با بلند کردن اکچویتور یا عملگر مکانیکی انجام میشود.

انواع گیت ولو

مزایای شیرهای کروی یا گلوب ولو

به راحتی تعمیر میشود

برای عملکرد مکرر و مداوم مناسب است

جریان سیال بالا بدرستی نگهداری میشود

توسط یک محرک اتوماتیک مدیریت می شود

قطع و وصل بهتر در مقایسه با شیر دروازه ای

به جهت کوتاه بودن طول stroke در مقایسه با شیر دروازه ای از عملکرد سریعتری برخوردار است

انواع شیرآلات صنعتی | فروش شیرآلات پالایشگاهی

شرکت فیدار پترولیوم خاورمیانه تحت عنوان تامین کننده جهت فروش شیرآلات پالایشگاهی و به عنوان یکی از شرکت های فعال و پیشرو در زمینه تامین تجهیزات صنایع پتروشیمی، نفت و گاز شناخته میشود.

این شرکت محصولات خود را با قیمت های رقابتی، بالاترین فناوری،کیفیت و بهترین خدمات پس از فروش ارائه می دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا