اقتصادی

صادرات دارو پیچیده شده است

«فارمکس» بزرگ‌ترین رویداد سالانه داروسازی کشور و خاورمیانه است که در این نمایشگاه جدیدترین دستاوردها و توانمندی ایران در این صنعت ارائه می‌شود.

به گزارش روند بازار، قرار است ششمین دوره این نمایشگاه از ۱۴ تا ۱۷ تیرماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار ‌شود. به همین مناسبت رئیس و اعضای هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی که مسئول برگزاری فارمکس ۲۰۲۴ هستند، به تشریح وضعیت صنعت ماده اولیه دارویی در کشور پرداختند.

به گفته میثم کریمی دبیر برگزاری این نمایشگاه، فضای مفید فارمکس امسال افزایش خوبی پیدا کرده و از ۱۷ هزار متر سال قبل، حالا به ۲۰ هزار متر رسیده است.

او همچنین یادآور شد، سال قبل ۱۰۰ شرکت در این رویداد شرکت کردند ولی خوشبختانه امسال تعداد شرکت‌های شرکت‌کننده به ۳۸۰ رسیده که نشان‌دهنده استقبال بسیار خوب از این نمایشگاه است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی یکی از اهداف بزرگ این نمایشگاه را جلوگیری از خروج ارز از کشور عنوان کرد و گفت: در سال گذشته یک و نیم میلیارد دلار واردات دارو داشته‌ایم که حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم ۵۰ درصد کل ارزش دارویی کشور است.

فرامرز اختراعی در همین زمینه گفت: در اصل ۸۰ درصد بازار دارویی کشور در اختیار شرکت‌های فراملیتی است و ۲۰ درصد دیگر سهم داروسازان ایران است! این در حالی است که کیفیت داروهای ایرانی تفاوت زیادی با داروهای خارجی ندارد. از سویی برای واردات داروهای خارجی سوبسید مضاعف پرداخت می‌شود. هرکسی خلاف این فکر می‌کند باید بتواند مستندات علمی و قانونی برای آن ارائه دهد.

او با مناسب خواندن فضای داروسازی در کشور ادامه داد: خوشبختانه در حوزه توسعه شرایط خوبی در منطقه داریم و هیچ کشوری زیرساخت‌های ما را ندارد. داروهای جدید ایرانی به بازار عرضه می‌شوند و مورد توجه برخی از کشورها قرار می‌گیرند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی همچنین تصریح کرد: در حوزه مواد موثره دارویی نیز شرایط مطلوبی داریم و رشد و توسعه خوبی در این زمینه داشته‌ایم، بنابراین هرگونه شوک به این صنعت، تعادل کنونی آن را برهم می‌زند.

فرامرز اختراعی با ارائه آماری از تولیدات مواد موثره دارویی در کشور ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ بر اساس آمار، ۷۱ درصد مواد موثره داروهای ایرانی را در کشور تولید کرده‌ایم که این آمار در حوزه بسته‌بندی دارویی ۱۰۰ درصد بوده است. البته متاسفانه در حوزه تولید مواد جانبی پلیمری و مواد معدنی آماری نداریم ولی در مجموع شرایط خوبی داریم و این موضوع در دوره کرونا مشخص شد چراکه با کمترین میزان کمبود داروی ایرانی مواجه شدیم.

او در بخش بعدی به موانع صادراتی پرداخت و گفت: صادرات برای ما به دلیل تحریم‌ها موضوعی پیچیده است. ال‌سی‌ها بسته و ریسک‌های بزرگی در خصوص صادرات داریم. البته با دیگر کشورهای تحریم‌شده مانند کوبا و ونزوئلا مراوداتی داریم که نمایشگاه فارمکس می‌تواند به افزایش مشتریان مواد موثره دارویی ایران کمک کند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی درباره شرایط ارز ترجیحی و اثر آن بر این صنعت نیز گفت: ارز ترجیحی موضوعی بسیار مهم و بر این صنعت تاثیرگذار است. باید تاکید کرد ارز چندنرخی مناسب فعالیت اقتصادی و بنگاه‌داری نیست. در شرایطی که حاکمیت چندنرخی بودن ارز را تایید می‌کند، صنعت داروسازی کشور نیاز به ارز حمایتی دارد تا بتواند به رشد خود ادامه دهد. در نهایت باید گفت در صنعت داروسازی، افزایش نرخ ارز یک شوک بسیار بزرگ و غیرقابل تحمل است که شرایط فعالیت را به‌شدت سخت می‌کند.

در ادامه شهریار امیدوار عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی نیز در این نشست گفت: نیروی انسانی در دنیای امروز از محورهای اصلی توسعه به حساب می‌آید. نه‌تنها نیروی انسانی بلکه مواد اولیه نیز جزو محورهای اصلی توسعه است.

او تصریح کرد: صنعت مواد اولیه دارویی، اولین ایستگاه در تولید دارو به حساب می‌آید و از اصالت فراوانی برخوردار است و صنعت دارو می‌تواند موجب ارزآوری و رشد اقتصادی کشور شود.

امیدوار درباره استاندارد USP ایران نیز توضیح داد: استاندارد USP از سطح بسیار بالایی برخوردار است و هیچ متخصص و شرکتی در جهان نمی‌تواند این استاندارد را زیرسوال برد. داروهای ایرانی از استاندارد USP برخوردار هستند.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا