اقتصادی

صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایران آغاز شد

سید مهدی فرح از وضعیت ایده آل مرغ و تخم مرغ در کشور خبر داد و گفت: اولین سالی است که به‌صورت انبوه این محصولات را صادر می‌کنیم.

به گزارش روند بازار، سید مهدی فرحی، قائم مقام وزیر صمت درباره وضعیت صادرات مرغ و تخم مرغ  با بیان اینکه شرایط مرغ و تخم مرغ در کشور ایده آل است، اظهار کرد: این شرایط به گونه‌ای که ما برای اولین بار بعد از چندین سال مرغ و تخم مرغ را به صورت انبوه صادر می‌کنیم و چشم‌انداز ما این است که امسال مشکل مرغ و تخم‌مرغ نداشته باشیم.

چگونه از وارد کننده تبدیل به صادرکننده شدیم؟

طی سالیان گذشته بازار با کمبود مرغ و تخم مرغ و صف‌های طولانی خریداران مواجه بود اما با رویکردی که وزارت جهادکشاورزی در پیش گرفته و افزایش جوجه ریزی را در دستور کار خود قرار داده تولید مرغ نیز افزایش یافته چرا که ماهانه ۱۵۰ میلیون جوجه یکروزه تولید می‌شود.

این شرایط در حالی است که ایران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ واردکننده تخم مرغ بود و آن قدر وضعیت بازار تخم مرغ در انتهای دولت دوازدهم بد بود که دولت سیزدهم  در اولین کار دستور داد هر طور شده با واردات وضعیت را از شرایط بحرانی خارج شود تا بعد از آن روی تولید برنامه ریزی شود.

در همان سال، با توجه به نگاه ویژه وزیر جهاد کشاورزی و واگذاری کلیه امور اجرایی به اتحادیه، در سال ۱۴۰۱ ایران حدود ۵۴ هزار تن تخم مرغ صادر کرد و از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شد.

 افزایش صادرات تخم مرغ به ۱۳۷ هزار تن در ۱۴۰۲

به گفته فعالان و تولیدکنندگان حوزه تخم مرغ در سال ۱۴۰۲ نیز ۵۴ هزار تن به ۱۳۷ هزارتن افزایش یافت که این رقم بسیار بالایی است به شکلی که ترکیه که در میان کشورهای همسایه رقیب ایران محسوب می‌شد، حالا یک پله از ایران عقب مانده است. 

علاوه بر این در دنیا به لحاظ ساختاری، چیزی مشابه واحدهای مدرن تولید تخم مرغ ایران وجود ندارد و این نشان از آینده ای روشن تر و امیدوارکننده تر دارد.

صادرات ۲۰۰۰ تن مرغ

در زمینه مرغ نیز بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و با توجه به کیفیت بالای نهاده‌ها ماهانه امکان تولید ۳۰۰ هزار تن تولید مرغ وجود دارد چرا که بر اساس نهاده مصرفی که کیفیت بهتری داشته باشد وضعیت تولید نیز می‌تواند مناسب‌تر باشد.

از سوی دیگر بر اساس تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی سالانه باید ۲۰۰ هزار تن صادرات مرغ داشته باشد که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده این جریان ادامه دارد.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا