اقتصادی

صادرات نفت عراق به ترکیه متوقف شد

بزرگترین خط لوله صادرات نفت خام عراق به ترکیه منفجر شد به همین دلیل صادرات نفت عراق به ترکیه به حالت توقف کامل رسیده است.

به گزارش روند بازار به نقل از رویترز، شرکت نفت ترکیه (بوتاش) اعلام کرد که به دلیل انفجار خط لوله کرکوک به جیحان در نزدیکی استان قهرمان مرعش در جنوب این کشور واردات نفت خود از عراق را به شدت کاهش داده است.

شرکت نفت ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در پی آتش سوزی در این خطوط نفتی آتش نشانان و نیروهای اورژانس برای اطفای حریق به محل حادثه اعزام شده‌اند.

با این حال این شرکت می‌گوید که علت انفجار در این خط لوله مشخص نیست و این موضوع در دست بررسی است.

مسئولین محلی ترکیه اعلام کرده‌اند که خوشبختانه این انفجار هیچ‌گونه تلفات جانی به همراه نداشته است و در اسرع وقت تلاش می‌کنیم این آتش را خاموش کنیم.

از طرف دیگر آتش سوزی ناشی از انفجار به هیچ منطقه مسکونی در نزدیک این خطوط لوله آسیب وارد نکرده است ولی با این حال بزرگراه و پل ارتباطی بین کوهرامانماراش به غازیانتیپ را مسدود کرده است.

مقامات ترکیه می‌گویند گروه‌های آتش نشانی در حال مقابله با آتش هستند که انتظار می‌رود این فرایند تا صبح ادامه داشته باشد، با این حال این خط لوله در گذشته مورد حملات گروهک‌های تروریستی پ ک ک و داعش قرار گرفته است.

به طوری که این خط لوله در معرض حملات شدید گروه تروریستی داعش قرار گرفته بود و حملات این گروه در سال ۲۰۱۴ باعث بسته شدن خط لوله از طرف عراق شده بود.

در اواخر سپتامبر، وزارت نفت عراق اعلام کرد که عراق و ترکیه در حال بازگشایی خط لوله ۹۷۰ کیلومتری هستند که نفت خام عراق را از کرکوک به تأسیسات صادراتی در جیهان در سواحل مدیترانه منتقل می‌کند.

بیانیه این وزارتخانه پس از آن صادر شد که احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق و علی رضا گونی، سفیر ترکیه در عراق، در بغداد دیدار کردند تا درباره طرح‌هایی برای «احیای خط لوله استراتژیک برای انتقال نفت خام» از خلیج فارس به اروپا گفتگو کنند.

خط لوله نفت کرکوک-جیهان که با نام خط لوله نفت خام عراق-ترکیه نیز شناخته می‌شود، خط لوله‌ای به طول ۹۷۰ کیلومتر است که از کرکوک در عراق تا جنوب جیهان در ترکیه امتداد دارد و بزرگترین خط لوله صادرات نفت خام عراق است.

منبع: خبرنگار مهر

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا