اقتصادی

صادرات یک میلیارد دلاری پسته ایران در سال ۱۴۰۲

تولید و صادرات پسته، با ارزش یک میلیارد دلار در سال گذشته، ایران را به یکی از قطب‌های اصلی این محصول در جهان تبدیل کرده است. با تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن از این محصول در سال گذشته، اهمیت این محصول بیش از پیش مشخص می‌شود. اما همچنان نیاز به حمایت‌های دولتی برای توسعه صادرات وجود دارد.

به گزارش روند بازار، پسته یکی از محصولات کشاورزی اساسی در اقتصاد و فرهنگ ایران است که به عنوان یکی از نماد‌های اصلی کشاورزی کشور شناخته می‌شود. بازار پسته و میزان صادرات آن، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت این محصول، تحولات، قیمت‌گذاری‌ها و صادرات پسته در بازار‌های داخلی و بین‌المللی مورد توجه و بررسی مداوم قرار دارد.

قیمت انواع پسته در بازار داخل

یررسی فروشگاه‌های اینترنتی حاکی از آن است که پسته فندقی خام ۵۳۷ هزار تومان، پسته فندقی شور ۵۳۷ هزار تومان، پسته اکبری ۶۴۹ هزار تومان،  پسته اکبری دستچین ۷۴۸ هزار تومان، مغز پسته خام یک میلیون و ۱۱۸ هزار تومان و مغز پسته نمکی یک میلیون ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

میزان تولید پسته در ایران چقدر است؟

جلیل کار‌بخش راوری، نایب رئیس هیأت امنای انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با ایرنا درباره میزان تولید پسته در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد که ۱۲۰ هزار تن از این مقدار به بازار کشور‍‌های هدف وارد شد.

وی پیش‌بینی می‌کند که امسال هم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن پسته تولید می‌شود که از این مقدار ۱۲۰ هزار تن مثل گذشته صادر می‌شود.

او درباره شهر‌هایی که بیشترین میزان تولید پسته را در ایران دارند تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد پسته ایران در شهرستان رفسنجان استان کرمان تولید می‌شود.  20 درصد باقی‌مانده نیز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، مرکزی، قزوین و بخش‌هایی از استان تهران کشت می‌شود.

جایگاه ایران میان صادر‌کنندگان پسته در جهان

محمد صالحی، رئیس هیأت مدیره انجمن پسته ایران درباره جایگاه ایران میان صادر‌کنندگان پسته جهان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین توضیح داد: در حال حاضر، آمریکا جایگاه اول صادرات پسته در جهان را دارد و به غیر از آمریکا، کشور‌های نظیر اسپانیا و ترکیه هم در این زمینه به فعالیت مشغول هستند. بنابراین نمی‌توان به صورت دقیق گفت که ایران جایگاه دوم یا سوم را دارد.

چه کشور‌هایی وارد‌کننده پسته از ایران هستند؟

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مهر و مرکز امار کمیسیون اروپا « یورو استات » آلمان، ایتالیا و اسپانیا بزرگترین وارد‌کنندگان پسته از ایران  در سال ۲۰۲۳ بودند. در این بین، آلمان با واردات ۴۹ میلیون یورویی پسته از ایران، بزرگترین مشتری پسته کشور از اروپا در سال ۲۰۲۳ بوده است. ایتالیا با ۷ میلیون یورو و اسپانیا با ۵ میلیون یورو در رتبه‌های بعدی قرار دارند. چین، هند و کشور‌های عربی نیز از خریداران پسته ایران هستند.

صادرات یک میلیارد دلاری پسته در سال گذشته

رئیس هیأت امنای انجمن ملی پسته ایران در گفت‌وگو با ایرنا درباره ارزش پسته صادراتی ایران عنوان کرد که ایران سال گذشته ۱۲۰ هزار تن پسته به ارزش ۹۰۰ تا یک میلیارد دلار صادر کرده است.

البته مشکلاتی نظیر تحریم‌ها، رفع تعهدات ارزی هم وجود دارد که این موضوع شرایط را برای صادر‌کنندگان سخت‌تر می‌کند و با توجه به شرایط، صادر‌کننده نمی‌تواند به کشور‌های زیادی صادرات داشته باشد.

براساس این گزارش، پسته یکی از محصولات استراتژیک برای صادرات محسوب می‌شود و می‌تواند ارز قابل توجهی را وارد کشور کند. دولت باید از تولید و صادرات این محصول حمایت ویژه‌ای داشته باشد تا شرایط برای صادرات بیشتر این محصول مهیا شود.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا