بورس

صعود بورس پس از یک روزِ قرمز

شاخص امروز کل بورس در پایان معاملات با ۴۱۱۲ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد صعود کرد.

بورس تهران که روز گذشته افت سنگینی را تجربه کرده بود و اکثر نمادها با کاهش قیمت مواجه شده بودند، امروز عملکرد بهتری از خود برجا گذاشت. گرچه امروز نیز شاخص کل بورس روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت، اما در نهایت صعودی به کار خود پایان داد. امروز معامله‌گران ۲۲۶ هزار معامله انجام دادند که ارزش کل این معاملات به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ۴۱۱۲ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد صعود کرد. از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۳۸۶ واحدی شاخص‌کل هم‌وزن اشاره کرد که در نهایت روی رقم ۳۸۰ هزار و ۳۶۲ واحد ایستاد.

به گزارش روند بازار، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی نوری، پالایش نفت بندر عباس، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی فناوران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

در بازار فرابورس هم ۱۱۵ هزار معامله به ارزش ۱۴۹۲ میلیارد ریال انجام شد. شاخص کل فرابورس با صعودی ۳۵ واحدی به رقم ۱۸ هزار و ۷۳۸ واحد رسید.

پتروشیمی زاگرس، بیمه پاسارگاد، پالایش نفت شیراز، پلیمر آریاساسول و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و اعتباری ملل و زغال سنگ پروده طبس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

نکات مثبت یک روز سخت

در جریان معاملات دیروز حدود ۵۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار خارج شد. مدت‌هاست این روند در بورس جریان دارد و حقیقی‌ها بیش از یک ماه است که پول جدید وارد بازار نکرده‌اند.

روز گذشته بورس با کاهش قیمت اکثر نمادها مواجه شد و افت قابل توجهی داشت اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان در همین بازار نکات مثبتی هم دید. روز گذشته حقوقی‌ها در برخی نمادها اقدام به خرید و از سهام خود حمایت کردند که این موضوع موجب متعادل شدن برخی از نمادها شد. اتفاق مثبت دیگر رشد ارزش معاملات خرد بود. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با روز قبل آن حدود ۲۰ درصد رشد داشت. ضمن اینکه روز شنبه نیز ارزش معاملات نسبت به ارزش معاملات روز کاری قبل یعنی چهارشنبه بیش از ۱۰ درصد رشد ثبت کرده بود.

با این حساب در دو روز متوالی ارزش معاملات خرد بازار سهام افزایش یافته که اگر این روند چند روز دیگر هم تکرار شود می‌توان امیدوار بود که کف بازار در همین حدود باشد و مجددا بورس وارد یک دوره صعودی کوتاه مدت شود.

البته رشد ارزش معاملات دیروز و حمایت حقوقی ها از نمادها، در شرایط فعلی بازار فقط می‌تواند بورس را برای چند روز متعادل کرده و جلوی ریزش آن را بگیرد اما برای رشد ادامه‌دار بازار باید منتظر رویدادهای مثبت موثر دیگر ماند.

خبرنگار: مینا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا