اقتصادی

صنعت خودرو خصوصی می‌شود؟

رئیس انجمن خودرو سازان گفت: در دنیا ثابت شده است دولت‌ها بنگاه‌دار خوبی نیستند و دولتی بودن منفعتی برای صنعت خودرو ندارد. اما آیا صنعت خودرو خصوصی می‌شود؟

به گزارش روند بازار، رئیس انجمن خودرو سازان گفت: در دنیا ثابت شده است دولت‌ها بنگاه‌دار خوبی نیستند و دولتی بودن منفعتی برای صنعت خودرو ندارد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد نعمت‌بخش می‌گوید: موفقیت صنعت خودرو منوط به خصوصی‌سازی واقعی و دست برداشتن از بنگاهداری است. اما دولت علاقه ای به فروش سهام خود در خودروسازی‌ها ندارد.

۲۴ بهمن امسال قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ۵ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا به دولت تعلق دارد، ولی همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن وجود ندارد.

این موضوع را صالح رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی هم با درصدهای مختلفی بیان کرده و گفته بود؛ سهام دولت در شرکت ایران خودرو ۱۳ درصد و شرکت سایپا زیر ۱۰ درصد و بسیار کم است اما سهام‌های تودلی که دارند زیاد است.

چگونگی وضعیت ایران خورو و سایپا

به گفته وزیر صمت؛ صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود دو میلیون دستگاه خودرو را دارد. توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی است که البته ضعف به‌روز نبودن محصولات نیز وجود دارد.

مدیرعامل اسبق سایپا نیز در این زمینه گفته بود: دولت باید قبل از واگذاری سهام خود در خودروسازی، وضعیت ایران خودرو و سایپا را اعم از ساختار سهام‌داری و زیان انباشته سامان دهد و آن‌ها را به سوددهی برساند.

سعید مدنی می‌گوید: قبل از واگذاری باقی مانده سهام دولت در این شرکت‌ها، باید اصلاح ساختار سهام‌داری در دستور کار باشد. یعنی سهام خریداری شده توسط شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو، در شرکت مادر تجمیع و واگذار شود. بعد از آن می‌توان فرآیند خصوصی سازی و واگذاری باقی مانده سهام را انجام داد.

چه تعداد خودرو در سال گذشته تولید شد؟

چندی پیش در حالی که تیراژ تولید خودرو در سال گذشته به یک میلیون دستگاه هم نرسید، اما همچنان استراتژی وزارت صمت برای صنعت خودروسازی رسیدن به تیراژ تولید سالانه سه میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۰ است.

از سوی دیگر، عملکرد خودروسازان به‌ویژه طی دو سال گذشته در بخش‌های فروش، قیمت‌گذاری، کیفیت و خدمات پس از فروش، دیگر صدای انتقاد مسئولان ارشد کشور را هم درآورده است. وزیر صمت که چندی پیش کیفیت و ایمنی بعضی از خودروهای داخلی را زیرسوال برد، حال خود مورد خطاب دادستان کل کشور قرار گرفت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا