اجتماعی

طب سنتی درمان کرونا نیست

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نظر وزارت بهداشت ممنوع شدن سفرها در تعطیلات بود اما زورمان نرسید و امروز نگران افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور هستیم.

روند بازار – به گزارش خبرنگار مهر، سیما سادات لاری چهارشنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران استان قزوین که در سالن دانشکده پرستاری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در ۷ ماه گذشته که درگیر ویروس کرونا بودیم شاهد تلاش ایثارگرانه کادر درمانی و بهداشتی بودیم و در راه خدمت به مردم ۱۶۴ شهید مدافع سلامت تقدیم کردیم.

وی اضافه کرد: برای تأمین کادر درمانی مورد نیاز بیمارستانها با مصوبه هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای قرارداد ۸۹ روزه اقدام شد تا بتوانیم بخشی از نیازها را تأمین کنیم.

لاری تصریح کرد: ۹۰۰ نفر ساعت کار دانشجویی و پرستاری هم در این ایام استفاده شد اما جذب نیرو و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی و قراردادی به رسمی مشکلات خاص خود را دارد باید روال قانونی و آزمون را طی کند که کمی دشوار است و در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد.

وی گفت: به هر حال کادر درمانی بسیار خسته شده و ما وظیفه داریم با روش‌های مختلف بخشی از نیازها را تأمین کنیم تا نیروهای موجود بتوانند تجدید قوا و انرژی کنند.

وزارتخانه موافق ممنوع شدن سفرها در تعطیلات بود

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال که چرا وزارت بهداشت مسافرت در تعطیلات را ممنوع نکرد گفت: ما هم در ستاد ملی کرونا عضویت داریم و باید مجموعه این ستاد تصمیم بگیرد هر چند وزارت بهداشت موافق ممنوع شدن مسافرت‌ها بود اما زورمان نرسید به هر حال آمارهای مبتلایان معمولاً دو هفته بعد در بستری‌ها و ۴ هفته بعد در فوتی‌ها مشاهده می‌شودکه نگران کننده است.

لاری اظهار داشت: در ستاد ملی کرونا نگاه کلان به موضوع می‌شود و ما هم زورمان نرسید و مسافرت‌ها افزایش یافت و علیرغم این همه توصیه و تاکید متأسفانه میزان سفرها نسبت به سال گذشته در همین ایام فقط ۱۰ درصد کاهش داشت که خبر خوبی نیست.

بازگشایی مدارس سیاست سازمان بهداشت جهانی است

لاری اظهار داشت: سیاست سازمان بهداشت جهانی بازگشایی مدارس است البته سلامت دانش آموزان و معلمان در اولویت است و به همین دلیل پروتکل‌های سخت گیرانه ای وضع شده که باید رعایت شود.

وی گفت: باید دانست که سلامت روحی و روانی دانش آموزان با حضور در کلاس‌ها تأمین می‌شود لذا ما در سال تحصیلی جاری هم وضعیت حضوری و هم غیر حضوری داریم که بر اساس شرایط شهرها تعیین می‌شود.

لاری اضافه کرد: از نگاه ما آموزش، تحصیل و کنکور تعطیلی ندارد البته در بازگشایی مدارس باید دقت کنیم تا هم سلامت دانش آموزان و معلمان حفظ شود و کودکان از مدرسه دور نمانند و هم تحصیل افت نکند و هم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری جدی گرفته شود.

واکسن‌های مورد استفاده با تأیید سازمان بهداشت جهانی است

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص استاندارد بودن واکسن‌های وارداتی آنفلوانزا گفت: هر واکسنی که وارد کشور می‌شود حتماً مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و وزارتخانه است و مردم نباید نگران باشند.

وی بیان کرد: در سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار دوز واکسن وارد شد و امسال باید حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن تهیه شود البته چون مردم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند کمتر در معرض بیماری آنفلوانزا هستند.

لاری در مورد توزیع واکسن با کارت ملی هم اظهار داشت: همچنان گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال و سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض تهدید هستند و باید در زدن واکسن در اولویت باشند و توزیع با کارت ملی برای پیشگیری از سو استفاده و ایجاد بازار سیاه و تأمین نیازها به صورت عادلانه است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ایام کرونا تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما در ماه‌های گذشته مراجعه نکردن بیماران زمینه‌ای به دلیل ترس از ویروس کرونا بود که این موضوع هم موجب تشدید بیماری و هم کاهش درآمدزایی مراکز درمانی شده است.

وی اظهار داشت: هدف ما حفظ سلامتی همه افراد است و نباید ترس از ویروس کرونا موجب شود تا بیماران برای درمان مراجعه نکنند در حالی که شرایط بهداشتی در همه بیمارستانها مهیا شده و هیچ نگرانی نیست.

لاری اضافه کرد: برخی استان‌ها در خدمات واکسیناسیون موفق بودند و برخی ضعیف عمل کردند اما در مجموع همه بیماری‌های زمینه‌ای باید کنترل شود و همه بیمارستانها پاک شده‌اند تا نگرانی برای مراجعه نباشد.

وی گفت: برای نمونه در قزوین بخش قلب بیمارستان بوعلی کاملاً پاک شده و همه خدمات درمانی بخوبی به بیماران داده می‌شود و بیمارستان ولایت هم پاک شده و فقط چند نفر در قرنطینه هستند ولی می‌توان خدمات درمانی گرفت.

خدمت رسانی به افراد بدون ماسک ممنوع شود

لاری با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مراکز عمومی اظهار داشت: باید دستگاه‌های خدمات رسان از ارائه خدمت به مراجعه کنندگانی که ماسک ندارند خودداری کنند تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم و وارد وضعیت هشدار و قرمز نشویم.

وی اضافه کرد: پس از سفرهای تعطیلات گذشته متأسفانه برخی در جمع‌های خانوادگی حضور یافته‌اند که نگران کننده است و از همه شهروندان انتظار داریم در رعایت بهداشت سهل انگاری نکنند.

نظارت ۷۵۰۰ نیروی ناظر بهداشت محیط

سخنگوی وزارت بهداشت در ایام کرونا یادآور شد: در حال حاضر ۷۵۰۰ نیروی بهداشت محیط داریم که بر فعالیت‌های صنوف نظارت جدی دارند و از مدیران دستگاه‌های اجرایی هم انتظار داریم در رعایت نکات بهداشتی جدی باشند و به صورت مستمر گزارش‌هایی در خصوص روند کاهش آلودگی و جلوگیری از ابتلاء ارائه کنند.

لاری گفت: هنوز در موج دوم هستیم و شرایط قزوین در موج دوم طولانی شده و نگرانی داریم و هنوز این شهر قرمز است و استان‌هایی که روند ثابت نگران کننده دارند باید بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

طب سنتی در درمان کرونا بی تأثیر است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش طب سنتی در درمان ویروس کرونا گفت: متأسفانه نادانسته‌های ما در خصوص بیماری کرونا زیاد است و هنوز داروی قطعی و مؤثر هم برای درمان پیدا نشده و آنچه در خصوص طب سنتی در درمان بیماری گفته می‌شود صحت ندارد و تأیید نمی‌شود.

لاری اضافه کرد: باید اثر بخشی و بی خطری یک داروی شیمیایی و یا سنتی ثابت شود و سپس اعلام کنیم اما آنچه ثابت شده اینکه با داروی سنتی نمی‌توان کرونا را درمان کرد و هنوز وزارتخانه در این زمینه موردی را تأیید نکرده است.

وی در خصوص ساخت واکسن کرونا هم گفت: خبرهایی در مورد ساخت واکسن توسط کشورهای چین، فرانسه و آکسفورد منتشر شده و کشورهایی که ادعای ساخت کرده‌اند باید تست حیوانی و انسانی و کار آزمایی در سه مرحله را انجام دهند و پس از تائید اعلام نظر کنند اما به نظر می‌رسد یک سال زمان ببرد.

لاری اضافه کرد: هر واکسنی که سازمان بهداشت جهانی تأیید کرده قابل استفاده است و ما هم مکاتباتی با کشورهای پیشرفته داشته‌ایم تا اگر واکسن تهیه شد بلافاصله برای خرید آن اقدام کنیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا