دانش و فناوری

طراحی تلسکوپ رصدخانه ملی امسال به پایان می رسد

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: امسال طراحی تفصیلی تلسکوپ رصدخانه ملی را به اتمام می رسانیم و وارد ساخت آن خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب به نقل از خبرنگار مهر، حبیب خسروشاهی امروز در نشستی خبری که در پژوهشگاه دانش های بنیادی برگزار شد در خصوص آخرین وضعیت رصدخانه اظهار داشت:زیرساخت این رصدخانه عملا ساخته شده است و درصدد هستیم ساخت تلسکوپ آن را آغاز کنیم.

وی افزود:طراحی تفصیلی مکانیک تلسکوپ را امسال به اتمام می رسانیم و وارد ساخت آن خواهیم شد.

خسروشاهی در ادامه اظهار داشت: طرح رصد خانه در سه فاز بوده و تنها طرح ملی است که تمام زیرساخت ها را برای خودش دارد و حمایت ها و مصوباتی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ طراحی مفهومی رصدخانه به اتمام رسید، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ عملا طراحی تفضیلی را به اتمام می رسانیم و وارد فاز ساخت می شویم و با اتمام بارگذاری اسناد طراحی طی یکماه مورد داوری قرار می گیرد.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه امسال تمام کارهای عمرانی این رصدخانه به اتمام خواهد رسید، گفت: در این صورت آماده اجرا و ساخت می شویم تا بتوانیم طی بازه سه یا چهار ساله به مرحله راه اندازی رصدخانه برسیم.

خسروشاهی تاکید کرد: ما باید بتوانیم کار را در یک مدت زمان کوتاه به اتمام برسانیم و این موضوع بستگی به بودجه اختصاصی به این طرح دارد؛ در واقع سرعت کار در گرو بودجه این پروژه است.

وی با بیان اینکه رصد خانه ملی ایران مجموعه ای از فعالیت هاست و تلسکوپی که قرار است در این رصدخانه ساخته شود ۳.۴ متری است.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران اضافه کرد: امروز بعد از ۱۳ ماهه آینه ثانویه این تلسکوپ را سفارش داده ایم و در حال ساخت است. تمام آینه هایی که از این تلسکوپ ساخته شده را به یک شرکت آلمانی سفارش داده ایم.

خسروشاهی ادامه داد: آینه اصلی این تلسکوپ وزنی برابر ۶.۵ تن دارد و با ۱۱ متر ارتفاع و شش متر قطر آینه اصلی تلسکوپ را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه مکانیک تلسکوپ طی ۱۸ ماه طراحی شده است، خاطرنشان کرد: دقت و زبری سطح آینه اصلی این تلسکوپ تا دو نانومتر است.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران  با اشاره به محل قرارگیری آینه تلسکوپ در رصد خانه ملی گفت: آینه در ارتفاع ۱۳ متری رصد خانه قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: برای سهولت دسترسی به رصدخانه جاده ای نزدیک به رصدخانه هموار شده، همچنین محلی برای استقرار کارکنان و پشتیبانی فنی آنها نزدیک این رصد خانه در شهر کامو در نظر گرفته شده است. همچنین پژوهشگاه ساختمان موقتی برای پشتیبانی فعالیت های رصد خانه در همان محل دارد.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران افزود: بخشی از ابزار رصدی رصدخانه ملی مانند آشکارسازها،  باید از خارج تهیه شوند اما طیف سنجی ها قابل ساخت در کشورند و می توانند نیاز رصدخانه را در کشور برطرف کنند.

خسروشاهی ادامه داد: برای راه اندازی رصد خانه ملی تاکنون ۲۰ نفر پسادکترا و دانشجوی دکتر برای رصد، پنج نفر اپراتور و منجم را آموزش داده ایم. همچنین دو مساحی بزرگ و پنج بنای رصدی را تاکنون اجرا کرده ایم. همچنین ابزار رصدی به ارزش سه میلیون یورو در این رصد خانه به روز شده است.

وی گفت: در طی ۱۸ ماه گذشته، ساخت ساختمان موقت رصد سرا (برق، داده، تلفن)، گسترش همکاری با سایر رصدخانه ها، رصدخانه اروپا، ارتباط مستمر با منجمان و پژوهشگران در کشور و تشریح عملکرد، انجام بازدیدهای فنی و مذاکره با شرکت های تامین کننده، تصویب طرح در جدول ۱۴ قانون بودجه ۹۵ و ۹۶، تصویب طرح در شورای عالی عطف و یکی از طرحهای اولویت دار کشور، جذب حمایت معاونت علمی و فناوری و همچنین ارتباطات مستمر با وزارت علوم و سازمان مدیریت برای تخصیص اعتبار، مرتفع کردن اشکالات و نواقص اداری و اجرایی برون سازمانی درخصوص مجوزها، مذاکراه با مدیران محلی برای کنترل آلودگی نوری از جمله اقداماتی بوده که در طی ۱۸ ماه گذشته انجام داده ایم.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه وظیفه ما طراحی و ساخت رصدخانه ملی ایران است، گفت: آموزش منجمان اصولا باید یک فرایند موازی و مستقل از طرح اما هماهنگ با آن باشد.

خسروشاهی با بیان اینکه طرح رصدخانه ملی آماده همکاری و هماهنگی با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در حوزه آموزش و پژوهش است، اظهار داشت: ظرفیت ساخت تجهیزات رصدی باید در کشور ایجاد شود و موسسات پژوهشی باید در این زمینه فعال شوند که این طرح آماده همکاری در این زمینه است.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: زیرساخت مهم و منحصر به فرد رصدی در کشور ایجاد شده است و عاقلانه است دانشگاه ها و سایر موسسات تحقیقاتی مرتبط با نجوم به جای صرف وقت و سرمایه شخصی یا ملی از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند و تجهیزات رصدی حرفه ای را در سایت رصدخانه ملی مستقر کنند.

به گفته خسروشاهی طرح رصدخانه ملی ماموریت خود را اتمام طرح در سه تا چهارساله آینده می داند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا