اقتصادی

طرح توسعه افقی شهرها قیمت تمام شده ساخت مسکن را کاهش می دهد

کارشناس حوزه شهرسازی گفت: طرح توسعه افقی شهرها قیمت تمام شده ساخت مسکن را کاهش می دهد که این سیاست باید در دولت جدید دنبال شود.

به گزارش روند بازار، اولویت دولت سیزدهم در ساخت واحدهای مسکونی هدایت شدن این پروژه ها به سمت ویلاسازی بود که طبق بررسی های صورت گرفته تراکم نفر در هکتار نهضت ملی مسکن به ۶۰ نفر در یک هکتار کاهش پیدا می کند. در نتیجه  در هر هکتار قرار است ۲۰ واحد مسکونی ساخته شود.

بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن در این خصوص اعلام کرده اند که حرکت دولت به سمت ساخت خانه های ویلایی و یک طبقه می تواند هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهد. علاوه بر این، بافت معماری ایرانی اسلامی را نیز تقویت کرده و مفهوم شهرسازی ایرانی را متحول کند. این کارشناسان می گویند که ساخت خانه های ویلایی با فرهنگ ایرانی سازگارتر است.

چنین برآورد می شود که ساخت خانه های ویلایی برای مردم و دولت، یک معامله دو سر بُرد است. اصلی ترین مزیت این خانه ها نیز هزینه پایین ساخت و سازه آنها است.

سلیمانی کارشناس حوزه شهرسازی با اشاره به اینکه اجرای طرح موفق ویلایی سازی در شهرهای مختلف خود می تواند زمینه را برای بهبود وضعیت بازار مسکن و تسریع در زمان ساخت مسکن را در شهرهای مختلف فراهم کند گفت: اولین مزیت اجرای طرح های ویلایی سازی کاهش  هزینه ساخت در  هر مترمربع است. هزینه خانه های ویلایی خیلی کمتر از ساخت خانه های چند طبقه است.

وی گفت: بر اساس آمارهای موجود، ساخت هر مترمربع واحد مسکونی یک طبقه در تهران حدود  ۹میلیون تومان هزینه برمی دارد. این در حالی است که ساخت یک ساختمان ۱۸ طبقه، حدودا ۲۰میلیون تومان هزینه دارد.

سلیمانی بیان کرد: در واقع هزینه ساخت یک ساختمان ۱۸ طبقه در قیاس با خانه های ویلایی تقریبا ۲ برابر است.

وی  با بیان اینکه در واقع اصلی ترین علت کاهش هزینه ساخت خانه های ویلایی این است که تجهیزات کمتری نیاز دارند و الزامات فنی و ایمنی آن ها کمتر است گفت:  به طور مثال برای ساخت یک خانه ی ویلایی نیازی به نصب آسانسور نیست. در حالی که برای ساخت واحدهای آپارتمانی باید چنین هزینه هایی را نیز در نظر گرفت.

او بیان کرد: با افزایش تعداد طبقات، بار وارد شده به زمین و مصالح سازنده ی ساختمان، مقدار مصالح و … نیز بیشتر می شود و طبیعی است که هزینه ساخت مسکن را بالاتر می برد. به همین دلیل است که ساخت و ساز خانه های مسکونی یک طبقه و ویلایی به صرفه تر است.

او تاکید کرد: طبق آخرین آمارهای  وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۱.۲ میلیون نفر از مردم کشور در ۷۶.۴ هکتار از بافت فرسوده شهری زندگی می کنند. به این ترتیب با یک محاسبه کوتاه و تخصیص ۱۵۰ متر به هر واحد مسکونی، می توان چنین گفت که برای ۵ میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری زمین وجود دارد که قادر است مسئله تامین زمین را تا حد زیادی حل و فصل کند.

وی  با بیان اینکه سهم روستاهای کشور از این واحدهای مسکونی فرسوده و ناپایدار بسیار نگران کننده است گفت:  در حال حاضر بیشتر از ۳ میلیون و ۲۰۰ واحد روستایی در بافت فرسوده وجود دارد. در صورتی که زمین این بافت فرسوده شهری و روستایی مورد استفاده قرار بگیرد، می توان ۸ میلیون واحد مسکونی نوساز را ساخت.

او گفت:سیاست دولت مبنی بر ویلاسازی می تواند زمینه مزایای دیگری مثل خود تامین شدن واحدهای مسکونی از نظر انرژی را نیز فراهم آورد.

وی با بیان اینکه باید دولت چهاردهم این سیاست دو سر برد در حوزه ساخت مسکن را ادامه دهد گفت: ادامه دادن این سیاست خود می تواند در آینده زمینه را برای ساخت و تکمیل ۴میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی هرچه سریعتر فراهم کند و بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کند و بازار مسکن را برای متقاضیان جذاب تر کند. 

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا