اقتصادی

طرح جوانی جمعیت خودرو چیست؟/ چه کسانی کمک بلاعوض ۲۰۰ میلیونی می‌گیرند؟

طرح فروش خودرو به مادران دارای دو فرزند از ۲۵ تیرماه آغاز شده و امروز آخرین مهلت ثبت‌نام خودرو است. طرح جوانی جمعیت خودرو چیست و چه خودروهایی در این طرح واگذار می‌شود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، سال گذشته بود که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس تصویب شد. قانونی که امتیازاتی را برای خانوارهای دارای فرزند در نظر می‌گرفت.

پیرو این قانون، ایران خودرو و پس از آن سایپا اعلام کردند به مادران دارای دو فرزند و بیشتر خودروی بدون قرعه‌کشی می‌دهند. البته مشروط به اینکه فرزند دوم بعد از تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد.

حالا دومین مرحله تخصیص خودرو بر اساس طرح جوانی جمعیت در حال اجراست. در این طرح، مادران باید وارد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو شوند و ثبت‌نام کنند.

پیش از این اعلام شده بود که مادران دارای دو فرزند بر اساس این طرح بدون قرعه‌کشی خودرو می‌گیرند و این افراد سهمیه جداگانه دارند. اما در طرح جدید اگر تعداد متقاضیان بیشتر از ظرفیت ثبت‌نام باشد، قرعه‌کشی انجام می‌شود اما اگر تعداد متقاضیان کمتر باشد باشد، تخصیص خودرو بدون قرعه‌کشی است.

کدام خودروها به مادران واگذار می‌شود؟

در این طرح قرار است ۸ مدل خودرو پیش‌فروش شود. موعد تحویل این خودروها ۱۲ ماهه است و اختلاف برخی از این خودروها در بازار با کارخانه به ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

جدول زیر اسامی و قیمت خودروهایی است که در طرح جوانی جمعیت تخصیص داده می‌شود.

پیش فروش محصولات ایران خودرو تیر 1401

خودروهایی که در طرح جوانی جمعیت خودرو تخصیص داده می‌شود عبارتند از پژو ۲۰۶ هاچ‌بک سقف شیشه‌ای، پژو آی ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، پژو ۲۰۷i اتوماتیک ۶ سرعته، پژو پارس سال سفارشی‌(ELX)، سورن پلاس، دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک و دناپلاس توربو شارژ دستی.

نکته قابل توجه اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار این خودروهاست. آن هم در شرایطی که خودروسازان مدعی زیان ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی هستند.

به عبارتی می‌توان گفت ایران خودرو در طرح جدید خود حدود ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به مادران دارای فرزند می‌کند. کمک بلاعوضی که نصیب دیگران نمی‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا