اجتماعی

طرح «دارویار» قیمت دارو را افزایش داد؟

وزیر بهداشت چند روز پیش اعلام کرد: در طرح دارویار، خدمات بیمه‌ای برای همه مردم به مدت سه ماه رایگان خواهد بود.

به گزارش روند بازار، «دارویار» طرحی است که با هدف جلوگیری از قاچاق معکوس دارو اجرا می‌شود که به گفته کارشناسان با وجود مزایای بسیار همچنان ابهامات آن برطرف نشده است و اگر به این راه ادامه دهد ناکام می‌ماند.

تسنیم گزارش داد، شایعه افزایش قیمت دارو خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و طرح دارویار قرار است اثرات آن را برای مصرف‌کننده نهایی تخفیف دهد.

با اعلام وزیر بهداشت طرح دارویار اجرا شد، طرحی که گفته می‌شود بنا دارد هم افراد تحت‌پوشش بیمه در کشور را گسترش دهد و هم داروهای بیشتری را به پوشش‌های بیمه‌ای اضافه کند. اما حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از دارو و تبدیل آن به ۲۳ هزار تومانی ابهاماتی را در تحقق این طرح ایجاد کرده است.

ابهام اول این است که چگونه حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به نرخ ۲۳ هزار تومان، قرار است تنها منجر به افزایش ۳۰ درصدی قیمت دارو شود و ابهام دوم هم این است که این طرح قرار است چگونه خرید دارو بدون نسخه را برای افرادی که نسخه ندارند، به صرفه کند و سوال آخر هم این است که دارویار چیست و چه نقشی در تامین داروی مورد نیاز بیماران ایفا می‌کند.

قدم اول این طرح به گفته دولتی‌ها، افزایش پوشش عمومی بیمه است. یعنی هم تعداد بیمه‌شده‌ها افزایش یابد و هم داروهای تحت پوشش بیشتر شود.

آن‌طور که وزیر بهداشت گفت، بعد از اینکه مجلس ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی اختصاص داد، حدود ۶ میلیون نفر به تعداد بیمه‌شدگان اضافه شده؛ از طرفی هم گفته می‌شود، تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، افزایش پیدا کرده است.

کدام داروها بدون نسخه ارائه می‌شوند؟

سازمان غذا و دارو فهرستی بلند از داروها با عنوان لیست داروهای بدون نسخه که مشمول طرح دارویار هستند، منتشر کرده که به معنای دریافت داروهایی همچون سرماخوردگی، استامینوفن، بروفن و غیره با قیمت‌های بیمه‌ای و تحت پوشش دارویار است، البته اگر این روزها به داروخانه بروید و بدون نسخه این داروها را بخواهید، باید قیمت آن را به صورت آزاد پرداخت کنید و خواهید دید که خبری از اجرایی شدن این طرح برای این داروها نیست.

داروخانه‌ها اعلام می‌کنند که هنوز در این باره به آن‌ها دستوری ابلاغ نشده است. همچنین در ادامه مسئولان می‌گویند، ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران دیابتی و قلبی و عروقی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌ است.

از روزی که شایعه افزایش قیمت دارو و تغییر تخصیص یارانه آن مطرح شده، دولتی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که قرار نیست قیمت داروی تجویزی برای مصرف‌کننده نهایی افزایش یابد و حتی قرار است پرداختی از جیب بیماران به تدریج کاهش یابد که البته مشخص نیست این وعده چگونه قرار است محقق شود.

طرح «دارویار» شامل چه کسانی می‌شود؟

از گذشته ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و مردم ۳۰ درصد هزینه را می‌پردازند. به این ترتیب با افزایش قیمت دارو، مردم باید ۳۰ درصد قیمت افزایش یافته را پرداخت کنند که به نظر می‌رسد چندان با تاکید دولتی‌ها مبنی بر افزایش نیافتن سهم مردم در پرداخت هزینه دارو، هم‌خوانی ندارد، مگر اینکه سهم بیمه‌ها در پرداخت حق هزینه از ۷۰ درصد افزایش یابد.

این طرح قرار است افراد فاقد بیمه و اتباع خارجی را هم پوشش دهد، آنطور که رئیس سازمان غذا و دارو گفته، سه دهک اول جامعه بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و سایر دهک‌ها می‌توانند جهت برقراری پوشش بیمه، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

هم‌چنین اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند هم برای پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند و اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تاکید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند.

دارویار در آنچه که دولتی‌ها از آن روایت می‌کنند، طرحی بسیار جذاب است که معتقدند می‌توانند به دسترسی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر دارو کمک کند؛ البته اگر تنها در حرف و ادعا باقی نماند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا