اقتصادی

طرح فروش قسطی طلا چیست؟ / طلای قسطی بخریم یا نه؟

افزایش قیمت طلا، قدرت خرید مردم را کاهش داده و بسیاری نمی‌توانند طلا را نقدی بخرند. برای همین برخی از طلافروشی‌های تهران و کرج، طلا را قسطی می‌فروشند. اما این فروش شرایط خاصی دارد. طلا فقط به کارمندان فروخته می‌شود و با نرخ روز محاسبه نمی‌شود.

روند بازار – رئیس اتحادیه طلای کرج با اعلام خبر فروش قسطی طلا به تجارت‌نیوز گفت: در طرح فروش اقساطی طلا، واحدهای صنفی طلا را گرانتر از قیمت روز به مردم می‌فروشند. اما با این حال برخی از مردم از این طرح استقبال می‌کنند و مشتری طلای قسطی هستند.

به گفته مسعود ضرابی، تعداد فروشندگان طلای قسطی کم است اما برخی واحدهای صنفی به کارمندان رسمی دولت و یا کارمندان آموزش و پرورش طلای قسطی می‌فروشند.

البته گویا خرید اقساطی طلا به ضرر خریداران است. چون به گفته ضرابی بخشی از پول افراد هنگام خرید طلا، صرف اجرت ساخت، ارزش افزوده و نرخ دستمزد می‌شود و فرد اگر بخواهد همان طلا را بفروشد، چند درصد ضرر می‌دهد. حال کسانی که بخواهند به شکل قسطی طلا بخرند ضرر بیشتری می‌کنند. چرا که فروشندگان طلا بابت فروش اقساطی پول بیشتری از آنها دریافت می‌کنند.

طلای کم اجرت نخرید

بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به رکود حاکم بر صنف طلا در فضای مجازی نیز فعالانی هستند که طلا را اقساطی می‌فروشند این در حالی که خریدن طلا و اعتماد کردن به پیچ‌هایی که آدرس و نشان درستی ندارند، سخت است.

پیش از این هم سید مهدی تاجداران، رئیس اتحادیه طلای بابل از افزایش تقلب در فروش طلا خبر داد و گفته بود: « فضای عجیبی در بازار طلا ایجاد شده است. متاسفانه برخی طلافروشی‌ها مصنوعات طلا با عیار ۱۳ را به جای طلاهای ۱۸ عیار با ترفند طلای کم اجرت به مردم می‌فروشند. برای همین مردم نباید از فضای مجازی طلا بخرند.»

آینده بازار طلا چه می‌شود؟

حال آینده بازار طلا چه می‌شود؟ فعالان بازار می‌گویند قیمت طلا مستقیما با قیمت دلار ارتباط دارد. علی صالح آبادی، رئیس جدید بانک مرکزی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی گفته بود:«بازار ارز برای فعالان اقتصادی باید پیش‌بینی‌پذیر شود و سیاست‌های مختلفی در این خصوص اخذ شده است.» این گفته نشان می‌دهد که ممکن است قیمت ارز در نیمه دوم نوسان کمتری داشته باشد.

رئیس اتحادیه طلای کرج با اشاره به وضعیت بازار گفت: بازار طلا راکد است. با نوسان قیمت طلا خریداران و فروشندگان طلا فعلا دست نگه داشته‌اند و مبادله‌ای در کف بازار مشاهده نمی‌شود. با این حال احتمال دارد در هفته پیش رو قیمت طلا با گرانی دلار بین دو تا پنج درصد افزایش را تجربه کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا