اجتماعی

طرح یارانه بنزین در کیش آغاز شد

طرح یارانه بنزین برای همه از اول اسفند در جزیره کیش آغاز شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، واجد دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری بنزین شدند.

به گزارش روند بازار، جزئیات طرح بنزین برای همه چیست؟

دولت سیزدهم با هدف بهره‌مندی آحاد جامعه از یارانه حامل‌‌های انرژی، تخصیص سهمیه بنزین به افراد را تحت عنوان طرح «بنزین برای همه» در دستور کار قرار داده و از ابتدای اسفندماه به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش و به ازای هر‌نفر ۲۰لیتر، اجرایی کرده است. این طرح قرار است به‌زودی در قشم نیز اجرایی شود.

به‌گزارش همشهری، در این طرح، یارانه بنزین به‌جای تخصیص به‌خودروها، به کد ملی افراد تعلق می‌گیرد و سهمیه بنزین تمامی اعضای خانوار به‌حساب سرپرست آن خانوار اختصاص می‌یابد.

البته در جریان اجرای مقدماتی این طرح در جزیره کیش، فقط خانوارهای فاقد خودرو یا خانوارهایی که تعداد اعضای آنها بیش از سه برابر تعداد خودروهای خانوار است، مشمول دریافت یارانه بنزین روی کد ملی هستند و سهمیه بنزین مابقی خانوارها طبق روال معمول به میزان ۶۰لیتر در کارت سوخت خودروهای آنها شارژ می‌شود.

نکته دیگر اینکه در این طرح، خودروهای حمل‌ونقل عمومی مستثنا شده‌اند و یارانه شخصی خانوارهای دارای خودروی عمومی نیز به میزان ۲۰لیتر به کد ملی آنها اختصاص می‌یابد.

سهمیه جدید بنزین کیش نقدی است؟


برخی از مردم کیش می‌گویند سهمیه ۲۰ لیتری بنزین به کارت ملی هوشمند آنها واریز شده و مردم باید هنگام مراجعه به پمپ بنزین، از کارت ملی برای سوخت‌گیری استفاده کنند. گفته‌ای که نشان می‌دهد در طرح بنزین برای همه، سهمیه بنزین به افراد تعلق می‌گیرد نه معادل ریالی آن.

اما شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در توضیحات خود گفته ۶۰ لیتر از سهمیه سوخت خانوارهایی که خودرو دارند، به کارت سوخت آنها واریز شده اما بخش دیگر این سهمیه به کارت بانکی افراد واریز شده است. گفته‌ای که نشان می‌دهد دولت پول بنزین ۱۵۰۰ تومانی را برای مردم واریز کرده است.

اظهارات شمسان‌راد درباره واریز سهمیه بنزین در کارت‌های بانکی این سوال را به وجود آورده که آیا سهمیه بنزین کیش، نقدی است؟

پیش از این، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در گفتگوی زنده تلویزیونی گفته بود قرار است دولت ماهانه، مبلغی را به عنوان یارانه بنزین به حساب سرپرست خانوارهایی که خودرو ندارند واریز کند. به همین دلیل هم وقتی سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد سهمیه بنزین کیش به حساب بانکی واریز می‌شود، احتمال نقدی بودن سهمیه بنزین کیش را افزایش داد.

بر این اساس هر فرد ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دربافت می‌کند که در صورت نقدی بودن،‌ معادل ۳۰ هزار تومان یارانه نقدی ماهانه برای هر فرد است. مبلغی که برای یک خانوار چهار نفره ۱۲۰ هزار تومان می‌شود.

منبع: تجارت‌نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا