اجتماعی

ظرفیت آی‌سی‌یوهای بیماران کرونایی پر شد

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ می‌گوید: «هنوز برخی از آی‌سی‌یوها در برخی از بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی در نظر گرفته نشده است. این آی سی یوها بیماران غیرکرونایی را خدمات می‌دهند. اما در حال حاضر ظرفیت آی سی یوهایی که به بیماران کرونایی اختصاص دادند، کاملا پر است.»

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، اومیکرون همچنان در کشور می‌تازد. مجموع بیماران مبتلا به کرونا تاکنون به حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته ملی کرونا بخش‌های آی‌سی‌یو که به بیماران کرونایی اختصاص دارد، پر شده است.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت روز گذشته، ۱۸ هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. همچنین ۱۳۳ بیمار نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

اخیرا معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت که پیش‌بینی ما این است تا یک میلیون نفر هم در موج ششم بستری شوند. وضعیتی که نشان از شیوع گسترده اومیکرون و درگیری بیماران کرونایی در ایران می‌دهد.

ظرفیت آی‌سی‌یوها پر است

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به نظرم موارد ابتلا نسبت به موج دلتا کمتر باشد. هنوز برخی از آی‌سی‌یوها در برخی از بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی در نظر گرفته نشده است. این آی‌سی‌یوها بیماران غیرکرونایی را خدمات می‌دهند. اما در حال حاضر ظرفیت آی سی یوهایی که به بیماران کرونایی اختصاص دادند، کاملا پر است.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا احتمال دارد همان بخش‌هایی متعلق به بیماران غیرکرونایی را نیز به بیماران کرونایی اختصاص دهند. تا به ما به پیک موج ششم برسیم نیازمان به تخت بیمارستانی و آی‌سی‌یو بیشتر خواهد شد.»

آنطور که مردانی می‌گوید آخر بهمن ماه و ابتدای اسفندماه احتمالا به پیک موج ششم برسیم.

مبتلایان به اومیکرون چند روز قرنطینه شوند؟

تاکنون بارها مقامات بهداشتی بر لزوم واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده‌اند. بیماران مبتلا به اومیکرون باید قرنطینه را رعایت کنند تا به قطع زنجیره انتقال آن کمک کنند. اما کسانی که به اومیکرون مبتلا شدند باید تا چند روز قرنطینه بمانند؟

مسعود مردانی، عضو در این مورد می‌گوید: «عمده بیماران مبتلا به اومیکرون به دلیل اینکه علائم خفیفی دارند، قرنطینه به مدت پنج روز کفایت می‌کند. افراد بعد از پنج روز با استفاده از دو ماسک می‌توانند از قرنطینه خارج شوند و در محل کار خود حاضر شوند. البته به شرطی که دیگر علائم نداشته باشند.»

او ادامه می‌دهد: «اگر بیماران مبتلا به اومیکرون علائم داشته باشند، ۱۰ تا ۱۴ روز باید قرنطینه بمانند.»

مبتلایان به اومیکرون ۲۵ روز ناقل نیستند

اخیرا یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران در یک برنامه تلوزیونی گفت که فرد تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل بیماری اومیکرون باشد. اما بیماران مبتلا به این سویه ویروس کرونا تا چند روز ناقل هستند؟

مردانی در این مورد می‌گوید: «بیشترین میزان ناقل بودن فرد مبتلا به اومیکرون دو روز قبل از بروز علائم بالینی و سه روز بعد از بروز علائم بالینی است. شاید چند بیمار دوره ناقل بودن آنها زیاد شده باشد. برای همه بیماران این گفته صدق نمی‌کند. جامعه ما میلیونی و میلیاردی هستند نه چند نفر.»

او در پایان با اشاره به طولانی شدن علائم بیماران کرونایی می‌گوید: «بیمارانی که علائم آنها طول کشید با مراجعه به پزشک، باید مدت استراحت خود را تمدید کنند.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا