اقتصادی

عامل افزایش نرخ تورم از زبان رئیس کل بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تحمیل تکالیف مازاد به شبکه بانکی، منجر به افزایش ناترازی، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، رشد پایه پولی و در نتیجه افزایش نرخ تورم می‌شود.

به گزارش روند بازار، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی پس از دیدار با همتای عراقی خود در پاسخ به سئوالی درخصوص تعیین و تکلیف بانک‌ها در بودجه سال آینده، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۲۳۰۰ همت مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی بوده که حدود ۶۷ درصد آن مربوط به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق و در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰, در بند‌های مختلفی، بانک‌ها را مکلف به تکالیفی کردند که بیش از توان شبکه بانکی است اضافه کرد: در تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱، بیش از ۱۳۰۰ همت تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده که بانک‌ها موظف به پرداخت آن‌ها در سال آینده هستند که این میزان نسبت به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری، چند برابر است.

وی با بیان اینکه این تسهیلات تکلیفی تنها مختص به تبصره ۱۶ نیست، گفت: در بند‌های الحاقی دیگر موضوعاتی مطرح شده که مغایر با لایحه دولت است، زیرا آنچه ما در لایحه دولت به آن اشاره کرده بودیم یک بند کلی بود و قرار بر این شد برابر آیین نامه‌های دولت و با توجه به منابع موجود بانک ها، این موارد مشخص شود، اما در کمیسیون تلفیق این‌ها به جزئیات اشاره شد، همچنین بند‌های دیگری الحاق شد که در لایحه دولت نبود.

افزایش روابط بانکی، زمینه ساز توسعه تجارت میان ایران و عراق

رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش روابط بانکی، زمینه ساز توسعه تجارت میان ایران و عراق است

آقای علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی پس از دیدار با مصطفی غالب مخیف رئیس بانک مرکزی عراق، درباره مهمترین محور‌های این نشست دوجانبه با همتای عراقی افزود: خوشبختانه مبادلات تجاری و بازرگانی میان ما عراق در ساال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته است.

وی گفت: کشور عراق نقش مهمی در منطقه دارد و جزو همسایگان خوب ماست؛ طبعا توسعه تعاملات بانکی میان ما و عراق، هم جزو اولویت هاست.

صالح آبادی افزود: توسعه تعاملات تجاری و گسترش روابط میان ایران و همسایگان، جزو اولویت‌های کشور و در دولت سیزدهم مورد تاکید است.

وی با اشاره به سفر ماه‌های اخیر خود به عراق برای گسترش روابط اقتصادی و تعاملات بانکی دو کشور افزود: سفر امروز رئیس بانک مرکزی عراق به کشورمان، در راستای تعاملات بانکی و اقتصادی میان دو کشور بوده است.

منبع: صداوسیما

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا